Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Egnede hengere?

Startet av Måkemannen, lørdag 11. mai 2019, klokken 22:19

« forrige - neste »

Måkemannen

Siden bilen endelig får dette hengerfestet, men er begrenset oppad til 910kg, er det kanskje på tide å kikke litt på dette.

Må si jeg syns det er komplisert å skjønne regelverket på dette her, har man i det hele lov å trekke hengere som er klassifisert for f.eks 1000 Kg? Denne f.eks.

Eller er man stuck med hengere på 750kg? F.eks denne.

Handyman

Sitat fra: Måkemannen på lørdag 11. mai 2019, klokken 22:19
Siden bilen endelig får dette hengerfestet, men er begrenset oppad til 910kg, er det kanskje på tide å kikke litt på dette.

Må si jeg syns det er komplisert å skjønne regelverket på dette her, har man i det hele lov å trekke hengere som er klassifisert for f.eks 1000 Kg? Denne f.eks.

Eller er man stuck med hengere på 750kg? F.eks denne.
Ja det er mange regler som gjelder, og jeg anbefaler å laste ned appen "Bil og hegner" fra Statens Vegvesen.
Når det gjelder vekten på 910kg er det aktuell hengervekt som gjelder. Det vil si at bilen kan trekke alle hengere så lenge de veier 910kg eller mindre inkludert last.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Måkemannen

#2
Sitat fra: Handyman på lørdag 11. mai 2019, klokken 22:24
Sitat fra: Måkemannen på lørdag 11. mai 2019, klokken 22:19
Siden bilen endelig får dette hengerfestet, men er begrenset oppad til 910kg, er det kanskje på tide å kikke litt på dette.

Må si jeg syns det er komplisert å skjønne regelverket på dette her, har man i det hele lov å trekke hengere som er klassifisert for f.eks 1000 Kg? Denne f.eks.

Eller er man stuck med hengere på 750kg? F.eks denne.
Ja det er mange regler som gjelder, og jeg anbefaler å laste ned appen "Bil og hegner" fra Statens Vegvesen.
Når det gjelder vekten på 910kg er det aktuell hengervekt som gjelder. Det vil si at bilen kan trekke alle hengere så lenge de veier 910kg eller mindre inkludert last.
Mja.. det var det jeg fryktet. Så da er man stuck med en 750kg henger, om det ikke fins 900kgs hengere da?

Edit: De finnes! :)

Atle3


Strøm Tycoon

#4
Sitat fra: Måkemannen på lørdag 11. mai 2019, klokken 22:32
Sitat fra: Handyman på lørdag 11. mai 2019, klokken 22:24
Sitat fra: Måkemannen på lørdag 11. mai 2019, klokken 22:19
Siden bilen endelig får dette hengerfestet, men er begrenset oppad til 910kg, er det kanskje på tide å kikke litt på dette.

Må si jeg syns det er komplisert å skjønne regelverket på dette her, har man i det hele lov å trekke hengere som er klassifisert for f.eks 1000 Kg? Denne f.eks.

Eller er man stuck med hengere på 750kg? F.eks denne.
Ja det er mange regler som gjelder, og jeg anbefaler å laste ned appen "Bil og hegner" fra Statens Vegvesen.
Når det gjelder vekten på 910kg er det aktuell hengervekt som gjelder. Det vil si at bilen kan trekke alle hengere så lenge de veier 910kg eller mindre inkludert last.
Mja.. det var det jeg fryktet. Så da er man stuck med en 750kg henger, om det ikke fins 900kgs hengere da?

Som jeg har forstått det: Du kan bruke en større henger, så lenge totalt spesifisert vogntogvekt ikke overstiger 3500kg. Men, du kan ikke laste hengeren slik at totalvekten på henger og last overstiger 910kg.

Øyvind.h

Ta BE. Nyttig, lærerikt og relativt rimelig. TOCN har rabattavtale med Wright.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

#6
Sitat fra: Måkemannen på lørdag 11. mai 2019, klokken 22:32
Sitat fra: Handyman på lørdag 11. mai 2019, klokken 22:24
Sitat fra: Måkemannen på lørdag 11. mai 2019, klokken 22:19
Siden bilen endelig får dette hengerfestet, men er begrenset oppad til 910kg, er det kanskje på tide å kikke litt på dette.

Må si jeg syns det er komplisert å skjønne regelverket på dette her, har man i det hele lov å trekke hengere som er klassifisert for f.eks 1000 Kg? Denne f.eks.

Eller er man stuck med hengere på 750kg? F.eks denne.
Ja det er mange regler som gjelder, og jeg anbefaler å laste ned appen "Bil og hegner" fra Statens Vegvesen.
Når det gjelder vekten på 910kg er det aktuell hengervekt som gjelder. Det vil si at bilen kan trekke alle hengere så lenge de veier 910kg eller mindre inkludert last.
Mja.. det var det jeg fryktet. Så da er man stuck med en 750kg henger, om det ikke fins 900kgs hengere da?
Uttalte jeg meg uklart??? Det er AKTUELL hengervekt som gjelder for bilen. Det vil si at du gjerne kan hekte på en henger som har tillatt totalvekt 1500kg. Hvis hengerens egenvekt er 350kg kan du laste på 560 kg.
Når det gjelder sertifikatkrav er det et eget kapittel, men har ikke noe med hva bilen kan trekke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ok67

Du kan sågar ha ein hengar med tillatt totalvekt på fleire tonn, berre den har eigenvekt på mindre enn 910 kg. Kan do ikkje lastast med meir enn at totalvekta på henger inklusive last blir under eller lik 910 kg.
Mao ein hengar som veg 900 kg kan lastast med 10 kg.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Handyman

Sitat fra: Måkemannen på lørdag 11. mai 2019, klokken 22:19
Siden bilen endelig får dette hengerfestet, men er begrenset oppad til 910kg, er det kanskje på tide å kikke litt på dette.

Må si jeg syns det er komplisert å skjønne regelverket på dette her, har man i det hele lov å trekke hengere som er klassifisert for f.eks 1000 Kg? Denne f.eks.

Eller er man stuck med hengere på 750kg? F.eks denne.
For å svare konkret på hengeren på 1000kg du linker til, så kan du laste den med maks 670kg når en TM3 skal trekke den. Forutsetter at du har sertifikat for det ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Måkemannen

Sitat fra: Handyman på lørdag 11. mai 2019, klokken 22:40
Sitat fra: Måkemannen på lørdag 11. mai 2019, klokken 22:32
Sitat fra: Handyman på lørdag 11. mai 2019, klokken 22:24
Sitat fra: Måkemannen på lørdag 11. mai 2019, klokken 22:19
Siden bilen endelig får dette hengerfestet, men er begrenset oppad til 910kg, er det kanskje på tide å kikke litt på dette.

Må si jeg syns det er komplisert å skjønne regelverket på dette her, har man i det hele lov å trekke hengere som er klassifisert for f.eks 1000 Kg? Denne f.eks.

Eller er man stuck med hengere på 750kg? F.eks denne.
Ja det er mange regler som gjelder, og jeg anbefaler å laste ned appen "Bil og hegner" fra Statens Vegvesen.
Når det gjelder vekten på 910kg er det aktuell hengervekt som gjelder. Det vil si at bilen kan trekke alle hengere så lenge de veier 910kg eller mindre inkludert last.
Mja.. det var det jeg fryktet. Så da er man stuck med en 750kg henger, om det ikke fins 900kgs hengere da?
Uttalte jeg meg uklart??? Det er AKTUELL hengervekt som gjelder for bilen. Det vil si at du gjerne kan hekte på en henger som har tillatt totalvekt 1500kg. Hvis hengerens egenvekt er 350kg kan du laste på 560 kg.
Når det gjelder sertifikatkrav er det et eget kapittel, men har ikke noe med hva bilen kan trekke.

Ok! Da ble utvalget plutselig mye større! :)
Lurt på å ta BE uansett. Greit å ha.

Øyvind.h

Ja man må vel ha BE for å kunne benytte aktuell totalvekt som grunnlag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Surrehue

Her er det 2 svar. Har du Ikke BE sertifikat, menn bare B, så kan tilhengeren maks ha en totalvekt på 910kg Og generelt på klasse B så er det att Bilens totalvekt + hengerens totalvekt må ikke overstige 3500kg og bilen må ha lov til å trekke tilhengeren.
Har du klasse BE så er det tilhengerens aktuelle totalvekt, altså hva den veier i (kontroll) øyeblikket som teller. Du kan altså ha en 2 tonns tilhenger lastet til 910kg aktuell totalvekt og kjøre lovlig.

Fra i fjor høst ble det mulig å nedregistrere en tilhenger uten en masse dokumentasjon fra produsent og å foreta en ombygning. MAO kjøp en brukt 1000kg totalvekt henger, dra på biltilsynet med den og nedregistrer den til 910kg
Jeg har en kjempestor skaphenger (285cm høy, 5 m lang og 1,8m bred og plass til 50 sykkler) med totalvekt på 3000kg. Denne har jeg trukket en del bak en Toyota Corolla jeg hadde. Det så helt på tryne ut, men var lovlig. Egenvekt var 1000kg og bilen kunne trekke 1200kg

Måkemannen

#12
Sitat fra: Surrehue på lørdag 11. mai 2019, klokken 22:56
Her er det 2 svar. Har du Ikke BE sertifikat, menn bare B, så kan tilhengeren maks ha en totalvekt på 910kg Og generelt på klasse B så er det att Bilens totalvekt + hengerens totalvekt må ikke overstige 3500kg og bilen må ha lov til å trekke tilhengeren.
Har du klasse BE så er det tilhengerens aktuelle totalvekt, altså hva den veier i (kontroll) øyeblikket som teller. Du kan altså ha en 2 tonns tilhenger lastet til 910kg aktuell totalvekt og kjøre lovlig.

Fra i fjor høst ble det mulig å nedregistrere en tilhenger uten en masse dokumentasjon fra produsent og å foreta en ombygning. MAO kjøp en brukt 1000kg totalvekt henger, dra på biltilsynet med den og nedregistrer den til 910kg
Jeg har en kjempestor skaphenger (285cm høy, 5 m lang og 1,8m bred og plass til 50 sykkler) med totalvekt på 3000kg. Denne har jeg trukket en del bak en Toyota Corolla jeg hadde. Det så helt på tryne ut, men var lovlig. Egenvekt var 1000kg og bilen kunne trekke 1200kg
Nais!
Takk for svar.

Holder det forresten med klasse B96 for å få lov å kjøre med over 910kgs henger? Dvs er man nødt til å ta BE? Ser ut til å være kun førerprøve som er forskjellen på de to? (Ok, vektforskjeller. Men, er ikke så aktuelt med 7 tonn på en model 3 uansett)

Handyman

Sitat fra: Surrehue på lørdag 11. mai 2019, klokken 22:56
...Har du Ikke BE sertifikat, menn bare B, så kan tilhengeren maks ha en totalvekt på 910kg....
Mener du TILLATT totalvekt, eller AKTUELL totalvekt? Å bare skrive totalvekt er veldig upresist i denne sammenheng.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

#14
Det kan også være tillatt å trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg med klasse B. Etter den såkalte «campingvogn-regelen» kan man med klasse B trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg hvis summen av tilhengerens tillatte totalvekt + bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kg. Trekker man bilens tillatte totalvekt ifra 3500 kg, finner man tilhengerens maksimum tillatte totalvekt. «Tillatt totalvekt» finner du i vognkortene til bilen og tilhengeren.

Edit: Med utgangspunkt i tillatt totalvekt på dagens TM3 LR AWD (2305kg) kan du trekke henger med tillatt totalvekt på 1195kg med sertifikat klasse B. Hva tillatt totalvekt på TM3 med HF blir er vel ikke klart enda.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA