Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 SR+ forventet rekkevidde sommer/vinter?

Startet av Oddleif, tirsdag 21. mai 2019, klokken 19:48

« forrige - neste »

Oddleif

Noen som har noen formening om hva man kan forvente av rekkevidde sommer og vinter av en SR+ her på østlandet? Sommer regner jeg med er i nærheten av EPA, men hva med vinter?

ApeX

På sommerstid så kommer nok rekkevidden til å ligge vesentlig nærmere WLTP enn EPA. EPA er en veldig streng norm, og det er uproblematisk å kjøre lenger på langtur enn den oppgitte EPA-rekkevidden i sommerhalvåret. På vinteren aner jeg ikke, men kanskje rundt 20 - 30 % mindre enn sommerrekkevidden avhengig av kjøreforhold, kjørestil, temperatur, topografi, og hvorvidt du startet turen med kaldt eller varmt batteri.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

123kris

Jeg håper og tror på 37-38 mil på sommeren og 25-26 på vinteren. Da holder den i massevis til mitt bruk.
Sammenligner man med LR AWD, og at RWD utgaven muligens blir enda mer effektiv så burde det være oppnåelig rekkevidde.
2024 - Enyaq 85x i bestilling
2021 - TM3 SR+ - solgt
2020 - TM3 LR AWD - solgt
2019 - TM3 SR+ - solgt
2019 - TM3 LR AWD -solgt
2017 - TMS 75D - solgt
2016 -  Leaf Nordic 30kwh - solgt


Cowboystrekk

Sitat fra: 123kris på tirsdag 21. mai 2019, klokken 20:02
Jeg håper og tror på 37-38 mil på sommeren og 25-26 på vinteren. Da holder den i massevis til mitt bruk.
Sammenligner man med LR AWD, og at RWD utgaven muligens blir enda mer effektiv så burde det være oppnåelig rekkevidde.
RWD-utgavene er mer effektive enn AWD. For LR sin del er rekkevidda opptil 4 mil lengre, dels pga vekt, dels pga at AWD bruker mer. SR veier betydelig mindre enn LR som bidrar ytterligere til lavt forbruk.

Hatt flere langkjøringsturer i det siste med S60, ennå ikke bytta til sommerdekk da det snødde nylig så kjører rundt med de svært lettrullende Nokian R2. Når utetemp er rundt 15-20C og veien er tørr er forbruket rundt 130-140Wh\km med snittfart på 70-80km\t, 3 personer i bilen og klima på LO med AC av (bruker kun vifte som gir svært lavt merforbruk) altså reel rekkevidde på rundt 40mil. Tror 40 mil i SR+ skal være uproblematisk under samme forhold, 45 mil kan godt være mulig å med 18" og aerokapsler. Vinterstid vil klimaanlegget og evt forvarming av batteri avgjøre. Kan man kjøre med setevarme, litt klær og ikke alt for høy temp (18-20) så tror jeg 30 mil er greit å få til i de fleste settinger.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >


Bjoris

50 miles kortere enn E-Niro var ikke så imponerende egentlig?

Daniel_0007

Sitat fra: Bjoris på torsdag 23. mai 2019, klokken 08:35
50 miles kortere enn E-Niro var ikke så imponerende egentlig?

Vel hva forventer du når batteriet er 14Kw mindre men uansett man klarer nok fint 350 om sommeren og rundt 250 om vinteren tipper jeg.
Model 3 2019 LR Rwd

magnetic

#8

carlings

Teslabjørn klarte å matche WLTP på 560 km med Long Range. Noen som har regnet på hvor langt SR+ vil klare gitt at forbruket er likt? Youtube-tester indikerer at det kan være vanskeligere å oppnå WLTP på denne en på Long Range.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA