Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Måtte selge ny TM3 - fikk ikke solgt min fossilbil

Startet av Løytnanten, lørdag 11. mai 2019, klokken 18:07

« forrige - neste »

olavxxx

Ja, jeg solgte selv X75D  ila 1 dag, la den ut i 1 fb-gruppe 15. desember 2017.
Hadde 3 kjøpere første dagen, da la jeg den ut ca 20.000 under billigste på finn, i tillegg hadde min mer utstyr og var kjørt 6000 mindre enn den andre (min var rullet 10800 Km og var ca 1 år gammel).

Den var dønn strøken, hvit/hvit, nye 7s-løsningen osv. Men siden jeg da la meg under i pris og hadde mer utstyr, var det ingen problem å få solgt den. Men mange måneder senere var den billigste på finn fremdeles usolgt. Så kan man jo da også tenke seg: hva er verditap per mnd for en bil i en slik prisklasse vs det å gå ned i pris. I tillegg var den andre til salgs via en formidler som skulle ha andel av prisen...

Så det var jo totalt sett veldig fornuftig å gå ut under billigste på finn.


Dette blir selvsagt ikke direkte overførbart til eldre biler, da verditapet gjerne er lavere, så man kan sitte lenger på de uten å tape så mye mens bilen står.

olavxxx

Sitat fra: Killingen på tirsdag 14. mai 2019, klokken 22:49
Jeg la ut min Mini Clubman 2016/17 model i svært god tid før jeg visste at vi kom til å få levert bil. Tenkte dette kom til å ta tid (Bensin bil - i Oslo). Jeg la ut bilen i Mars. Den ble solgt i starten av April til nesten nøyaktig det jeg la den ut for. Tenkte også det var lurt å legge den ut i god tid før den nye bomringen og prisene dukker opp 1 juni. Enden på visa er at vi ikke har hatt bil på 1 mnd nå siden vi trodde det kom til å ta lang tid  :o
Det er nok en bil som kanskje drar litt mer interesse enn en typisk "vanlig" bil, siden den er litt som en stasjonsvogn - men fremdeles liten. Navnet Mini har jo også limt seg fast i sjelen på mange, selv om dagens Minier ikke er så små lenger.

Det samme vil gjelde med eldre biler, gjerne veteraner, cabriolet osv.. Da har man gjerne litt mer markedsinteresse enn hvis man selger en Toyota Avensis.

trykkertor

Bare det å slippe prutenisse, uendelige meldinger og telefoner, sparking i dekk, og utallige prøveturer gjør at jeg gladelig priser bilene aggressivt ned. Har funket hver gang, men jeg har sikkert gått glipp av noen tusenlapper på grunn av lite tålmodighet, og ønske om hurtig handel.
Bruktbilkjøpere via finn kan ofte være en stor tålmodighetsprøve i seg selv.

bjornie

Høres ut som trådstarter heller kan komme rett inn på en Model Y om to år :)  :+1:
2017 Renault Zoe ZE40 Intens

Løytnanten

Sitat fra: bjornie på onsdag 15. mai 2019, klokken 08:19
Høres ut som trådstarter heller kan komme rett inn på en Model Y om to år :)  :+1:
Spot on bjornie! Satser på det. Satser også på at Tesla har tatt signalene om å støyisolere bilene bedre til da. Mye veistøy har vært det eneste jeg ikke har vært helt fornøyd med.

GL1

Sitat fra: Løytnanten på onsdag 15. mai 2019, klokken 08:54
Sitat fra: bjornie på onsdag 15. mai 2019, klokken 08:19
Høres ut som trådstarter heller kan komme rett inn på en Model Y om to år :)  :+1:
Spot on bjornie! Satser på det. Satser også på at Tesla har tatt signalene om å støyisolere bilene bedre til da. Mye veistøy har vært det eneste jeg ikke har vært helt fornøyd med.

Ulempen kan være dyrere elbil om 2år. Avgiftsfritaket er jo foreløpig kun fredet ut denne stortingsperioden.




Sent from my iPhone using Tapatalk
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

Magnus Hansen

Sitat fra: GL1 på onsdag 15. mai 2019, klokken 13:11
Sitat fra: Løytnanten på onsdag 15. mai 2019, klokken 08:54
Sitat fra: bjornie på onsdag 15. mai 2019, klokken 08:19
Høres ut som trådstarter heller kan komme rett inn på en Model Y om to år :)  :+1:
Spot on bjornie! Satser på det. Satser også på at Tesla har tatt signalene om å støyisolere bilene bedre til da. Mye veistøy har vært det eneste jeg ikke har vært helt fornøyd med.

Ulempen kan være dyrere elbil om 2år. Avgiftsfritaket er jo foreløpig kun fredet ut denne stortingsperioden.




Sent from my iPhone using Tapatalk

Inneværende stortingsperiode varer ut 2021. Og tesla har sagt at de begynner Y levering i Europa tidlig 2021. Så får vi se om tidsskjema holder

GL1



Ulempen kan være dyrere elbil om 2år. Avgiftsfritaket er jo foreløpig kun fredet ut denne stortingsperioden.




Sent from my iPhone using Tapatalk
[/quote]

Inneværende stortingsperiode varer ut 2021. Og tesla har sagt at de begynner Y levering i Europa tidlig 2021. Så får vi se om tidsskjema holder
[/quote]

Historisk har vel sånne meldinger alltid vært for optimistiske, personlig tviler jeg på at en førstegangsregistrert Model Y blir å finne på norske veier i 2021.

Fulle avgifter vil ikke smelle inn over natta, men at fjerning av fordeler vil starte snart, tror jeg vi kan være sikre på. Nylig publisert rapport sier jo også dette.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

ProsjektX

Hva som skjer i fremtiden er heller ikke lett å spå. Kjøpte en Mitsubishi Outlander for noen år tilbake, den hadde eier gitt 420.000kr for i 2012. Jeg kjøpte den i 2013, eksakt 12 måneder etter forrige eier for 230.000kr... 190.000kr tap eller 45% på 12 måneder er ganske heftig! (Nye outlander kom i 2013 og var billigere pga avgiftsinnretning enn forrige modell)

Så mye kan skje på bruktmarkedet med avgifter eller nye modeller
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

GreenEyez

Løytnanten; er i samme situasjon som deg. Har en veldig tungsolgt Zoe. Vurderer å selge min LR istedet.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Løytnanten

Sitat fra: GreenEyez på torsdag 16. mai 2019, klokken 20:44
Løytnanten; er i samme situasjon som deg. Har en veldig tungsolgt Zoe. Vurderer å selge min LR istedet.
Mitt råd er å selge TM3-en din nå mens den enda er hot og tapet marginalt. Lev med Zoe-en, og sett ned prisen til den går. Tiden er forbi da vi måtte stå i årlange køer for å få ny, oppdatert elbil. Du kan skaffe deg en ny på timen, ref mitt innlegg om raskt salg her på forumet.

hemi

legg zoe 20k under billigste på finn så går den på dagen

eisa01

Sitat fra: GreenEyez på torsdag 16. mai 2019, klokken 20:44
Løytnanten; er i samme situasjon som deg. Har en veldig tungsolgt Zoe. Vurderer å selge min LR istedet.
Prøvd nettbil.no?

geear

Sitat fra: offpist på søndag 12. mai 2019, klokken 10:01
Jeg kjøpte E-Golf brukt i 2017 for 145 000 kr (ja latterlig billig) og solgte den i januar 2019 for 165 000 kr. Rakk det før prisene stupte i februar/mars. Den 8. mars hentet jeg ut min Model 3..

Kona sin 2011 Leaf kjøpte vi brukt i 2014 for 130 000 kr, den er vel verdt kanskje 80 000 kr nå. Så ca 10 000 kr verditap i året. Den bilen har nå gått 80 000 km og enda ikke vært på service. Bremseveske og kupefilter har jeg byttet selv et par ganger. Hun ble påkjørt i passasjerdøren i fjor. Takst 25 000 kr i rep. Tok ut pengene som oppgjør og kjøpte strøken dør på huggeren for 1700 kr i stedet.

Vi kjører gjennom bomringer hver dag, og lader stort sett gratis på jobb.
Kan ikke si annet enn at vi har vært fornøyd med bilhold regnskapet så langt.

Hadde min siste diesel bil i 2012 og ikke sett meg tilbake siden. Det var en 2008 mod Audi A4 som jeg hadde 2 år og tapte over 150 000 kr på den.

Golfen du solgte hadde du vel oppgradert "en smule" også..

itre


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA