Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Måtte selge ny TM3 - fikk ikke solgt min fossilbil

Startet av Løytnanten, lørdag 11. mai 2019, klokken 18:07

« forrige - neste »

Toalmar

Sitat fra: Løytnanten på lørdag 11. mai 2019, klokken 18:07
Annonserte så min nye Tesla Model 3. Den ble solgt og levert i løpet av 15 timer. Heldigvis var pågangen så stor at jeg kun tapte småpenger på det to måneder lange eierskapet. Fantastisk sportsbil!
Da kan jo alle som ikke fikk TM3 med hengerfeste legge de ut på finn og få solgt kjapttil god pris, bestille ny med hengerfeste og bli fornøyd  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

turfsurf

Sitat fra: Merce på lørdag 11. mai 2019, klokken 22:06
Med gjennomsnittlig årlig kjørelengde kjører man vel knapt nok opp bensin for prisen av 2 stk iPhone.. Betyr jo svært lite for folk flest. Problemet sitter bare i hodet når man fyller.
Gjennomsnittlig årlig kjørelengde er nok ikke det samme som gjennomsnittlig kjørelengde for de som som kjøper ny bil.

Det er mange kjøpegrupper som kjører ganske lite, og mange av de har heller ikke økonomi til å kjøre mye eller kjøpe ny bil. Siden jeg begynte å kjøre bil har årlig kjørelengde ligget på mellom 20 og 60k km, utenom den perioden jeg var student.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bjoris

#17
Det virker som det er lenge siden du fikk halv pris av ny etter 5 år, nå virker det som det er mer 3 kanskje 4 år, noen som er saftig om bilen er i høyere prisklasse.

Solgte for svigers en Peugeot 2008, kostet nærmere 250.000 for 6 år siden, fikk 80.000, bilen var meget godt holdt og ikke mer enn ett par tusen i fradrag, ca 17,5% saldoavskrivning pr år. Jeg har ofte sett at 13% saldoavskrivning har fungert bra når bilene er 5 år

Dere som skal selge bør ta denne testen, regn dere ned fra ny pris og bruk 15-18% saldoavskrivning så tenker jeg dere kommer på en pris som bilen er salgbar for. Min erfaring er også at veldig mange vurderer ikke å kjøpe fra private og velger å betale mer for en bil hos forandler, selv om den har nybilgaranti.

Har en kollega som forsøkte å selge sin 1 år gml Leaf, det var ikke lett, men en lokal forhandler av andre bilmerker enn Nissan kjøpte den og solgte den videre etter ett par dag. Han ville kjøpe min også, men jeg var heldig og fikk 12.500 mer enn han bøy.

Min strategi var å droppe finn.no. Der drukner du fort, jeg lagde en skikkelig annonsen på Facebook og skrev i den at bilen ikke var lagt ut på finn.no enda:) Kunne solgt den lokalt 3 ganger:) MEN, jeg forsøkte det samme på nevnte Peugeout, null respons. Det er jo da viktig å ha en pris som ikke fremstår som dyr på finn.no for alle sjekker jo der. Jeg valgte å se på bilene i de nærmeste fylkene og legge meg under disse, var litt heldig at det ikke var noen skambillige der akkurat da....

arthur

Annonserte en tolv år gammel bensinbil (Honda) i god stand på finn forrige lørdag og valgte bevisst å legge meg på et realistisk nivå (55.000) og forrige søndag (dagen etter) ble bilen hentet av ny eier, penger betalt (annonsert pris) og alle var happy. Hadde to kjøpere til som nok også var villig til å betale annonsert pris. Hadde bilen i syv år, kjøpt brukt fem år gammel, og verdifallet var 14.000 per år og uten andre utgifter underveis enn service og slitedeler.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

offpist

Jeg kjøpte E-Golf brukt i 2017 for 145 000 kr (ja latterlig billig) og solgte den i januar 2019 for 165 000 kr. Rakk det før prisene stupte i februar/mars. Den 8. mars hentet jeg ut min Model 3..

Kona sin 2011 Leaf kjøpte vi brukt i 2014 for 130 000 kr, den er vel verdt kanskje 80 000 kr nå. Så ca 10 000 kr verditap i året. Den bilen har nå gått 80 000 km og enda ikke vært på service. Bremseveske og kupefilter har jeg byttet selv et par ganger. Hun ble påkjørt i passasjerdøren i fjor. Takst 25 000 kr i rep. Tok ut pengene som oppgjør og kjøpte strøken dør på huggeren for 1700 kr i stedet.

Vi kjører gjennom bomringer hver dag, og lader stort sett gratis på jobb.
Kan ikke si annet enn at vi har vært fornøyd med bilhold regnskapet så langt.

Hadde min siste diesel bil i 2012 og ikke sett meg tilbake siden. Det var en 2008 mod Audi A4 som jeg hadde 2 år og tapte over 150 000 kr på den.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

S4e

Sitat fra: Toalmar på søndag 12. mai 2019, klokken 08:34
Sitat fra: Løytnanten på lørdag 11. mai 2019, klokken 18:07
Annonserte så min nye Tesla Model 3. Den ble solgt og levert i løpet av 15 timer. Heldigvis var pågangen så stor at jeg kun tapte småpenger på det to måneder lange eierskapet. Fantastisk sportsbil!
Da kan jo alle som ikke fikk TM3 med hengerfeste legge de ut på finn og få solgt kjapttil god pris, bestille ny med hengerfeste og bli fornøyd  :+1:
Vil tro at nyhet om hengerfeste som ikke kan ettermonteres vil påvirke prisbildet. Pluss at kanskje flere ønsker å selge av den grunn? Håper jeg tar feil...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

MooCow

Berre av nysgjerrigheit, kva type fosilbil har du ?

Sitat fra: Løytnanten på lørdag 11. mai 2019, klokken 18:07
Nå er det virkelig synd på alle oss fossilbileiere. Jeg kjøpte meg ny Tesla og var sikker på at det skulle gå greit å selge min normalt svært kurante og lite kjørte fossilbil. Men der forregnet jeg meg skikkelig. Fossibilen har ligget i to måneder på finn.no, og hele tiden har jeg justert ned prisen slik at min bil har vært den billigste av alle av samme type. Men neida, null reell respons.

Annonserte så min nye Tesla Model 3. Den ble solgt og levert i løpet av 15 timer. Heldigvis var pågangen så stor at jeg kun tapte småpenger på det to måneder lange eierskapet. Fantastisk sportsbil!

Veeeeldig mange fossibileiere vil nok, som meg, få seg en sjokkerende realitetsoppdatering når de etterhvert skal selge eller bytte inn sin "hyperkurante" kjøredoning.

Da er jeg tilbake bak rattet på Fred Flintstone-bilen og bensinpris på snart 18 kroner. Verden går av og til absolutt ikke videre, men bakover.

olavxxx

Sitat fra: tornaldo på lørdag 11. mai 2019, klokken 23:40
Det er jo nok av folk som taper en hel masse på el-biler og, så er ikke nødvendigvis såååååå ille å selge en bensinbil kontra el-bil. Folk har måtte sette sine Teslaer ganske heftig ned i pris de siste mnd også, spesielt når også Tesla selv dumper prisene og oversvømmer markedet med bruktbiler langt under hva som har vært normalen på Finn.

På siste 6 mnd har min brukte 2015 Model S sunket med minst 50000 kr, når man sammenligner bruktprisene da og nå. Hvis det fortsetter, snakker vi 20% verdifall på ett år.
Det er en del fossile som har tapt seg mye mer også, skal sies.
En jeg jobber med måtte selge en CX5 AWD Diesel til under 50% av nypris etter 3 år.

Men tidspunktet for å selge 2015 S for høyest mulig pris, var nok november/desember i fjor.
Var en del som fikk veldig bra innbytte da og markedet var mye "hetere" rundt S da.

mreinha

Anbefaler deg å gå til en av tjenestene som kjøper bilen din på dagen. Erfaringen vår med å selge en 2017 Mercedes CLA SB på finn var heller laber. I følge smartpenger så tar det i gjennomsnitt 110 dager å selge bilen på finn.

Vi tok et tap ved å selge bilen til en innkjøpstjeneste som jeg estimerer til ca 30k, gitt at vi hadde fått det jeg realistisk tror bilen hadde blitt solgt for. Dette tilsvarer "kun" 4-5 mnd med bom og drivstoff. Bilen kunne selvfølgelig ha blitt solgt for mer, men også mindre enn det jeg tror er en realistisk pris.

Men å selge fossibil i Oslo er ikke lett, da nesten alle vil ha elbil. Forhandleren som kjøpte bilen skulle sende den til andre siden av landet. Tenker det sier sitt

Linka

Sitat fra: mreinha på tirsdag 14. mai 2019, klokken 15:26

Men å selge fossibil i Oslo er ikke lett, da nesten alle vil ha elbil. Forhandleren som kjøpte bilen skulle sende den til andre siden av landet. Tenker det sier sitt

Thomas Parsli

Sitat fra: Line K på tirsdag 14. mai 2019, klokken 15:38
Snodig, for jeg fikk beskjed om å sende vår fossilbil til Østlandet (type Innlandet tror jeg?), for her på Vestlandet bygges det bommurer for lav sko. Fikk i hvert fall solgt vår, langt unna prisen vi håpet på.

Innlandet er 1,5-2 timer fra Oslo og har et helt annet bilmarked, så det virker ikke rart.
I Oslo er det ikke utenkelig med dieselforbud, det blir det "aldri" på innlandet...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

hemi

Er stortsett bare å sjekke med oppkjøpere, 2-3 priser, så vet du hva du faktisk får, finn prisen vil jo ligge 10-30k over det.

Pris pris pris pris er ca alltid greia.

BMW 2 serie er uansett desverre ganske snevert marked, de fleste som liker BMW styrer hardt unna, og kundegruppen for "premium" forhjulstrekker er potensielt da audi folk, som helst vil ha audi.

Resten vil handle merker med mindre status, som også er billigere.


Når jeg kjøper bil tenker jeg alltid worst case og salg, hva er fallhøyden, hvor stor er kjøpegruppen, f.eks. Selger E-golf bra siden VW golf kjøpegruppen er kjempestor, at det er en dårlig elbil i 2019 ser ingen ut å bry seg om.




Jejl

Min erfaring fra sist jeg solgte en dieselbil var at prisen du setter betyr omtrent alt.

Jeg fulgte med på tilsvarende biler på Finn i over et år før jeg skulle selge min, og det jeg la merke til var at grovt regnet så sto det solgt på kun ca 1-2 av 20 tilsvarende biler pr mnd. Og det var som regel de billigste som ble solgt.

Jeg satte prisen ca 10-20 000 under det som de andre lå ute for, og bilen ble solgt for prisant. relativt fort. Det gikk så et halvt år så så jeg at flere av de andre hadde satt ned prisen med 30 000 mindre enn det jeg fikk for min. Flere lå ute i 2-3 år uten å bli solgt sannsynligvis fordi de hele tiden ville ha mer for bilen enn de fleste andre som lå ute.

hemi

Veldig god analyse, desverre stemmer alt du sier.

Kompis har hatt x5 tilsalgs hos forhandler i 9! mnd nå.

Prisen han nå har på den, er under bud han opprinnelig fikk...

Killingen

Jeg la ut min Mini Clubman 2016/17 model i svært god tid før jeg visste at vi kom til å få levert bil. Tenkte dette kom til å ta tid (Bensin bil - i Oslo). Jeg la ut bilen i Mars. Den ble solgt i starten av April til nesten nøyaktig det jeg la den ut for. Tenkte også det var lurt å legge den ut i god tid før den nye bomringen og prisene dukker opp 1 juni. Enden på visa er at vi ikke har hatt bil på 1 mnd nå siden vi trodde det kom til å ta lang tid  :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA