Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Måtte selge ny TM3 - fikk ikke solgt min fossilbil

Startet av Løytnanten, lørdag 11. mai 2019, klokken 18:07

« forrige - neste »

Løytnanten

Nå er det virkelig synd på alle oss fossilbileiere. Jeg kjøpte meg ny Tesla og var sikker på at det skulle gå greit å selge min normalt svært kurante og lite kjørte fossilbil. Men der forregnet jeg meg skikkelig. Fossibilen har ligget i to måneder på finn.no, og hele tiden har jeg justert ned prisen slik at min bil har vært den billigste av alle av samme type. Men neida, null reell respons.

Annonserte så min nye Tesla Model 3. Den ble solgt og levert i løpet av 15 timer. Heldigvis var pågangen så stor at jeg kun tapte småpenger på det to måneder lange eierskapet. Fantastisk sportsbil!

Veeeeldig mange fossibileiere vil nok, som meg, få seg en sjokkerende realitetsoppdatering når de etterhvert skal selge eller bytte inn sin "hyperkurante" kjøredoning.

Da er jeg tilbake bak rattet på Fred Flintstone-bilen og bensinpris på snart 18 kroner. Verden går av og til absolutt ikke videre, men bakover.

Helge82

Du burde vel satt den ned enda mer istedenfor? Den vil jo bare fortsette å falle i verdi slik markedet er nå.

Nickelilltroll

#2
Jupp. Fossilmarkedet er ikke hva det var en gang. Aldrig hatt problemer med å selge mine tidligere biler. Men ifjor skulle siste dieselpurka ut herfra.

En strøken V60 R-design med alt av ekstrautstyr, henger med thule sykkelstativ, ny skiguard lakkert i bilens farge, skinn, auto, 8 nye dekk på sportsfelger, 2 år gammel dvs nybilsgaranti....3 måneder tog det før den endelig blev solgt. Da tapte jeg ALT av egenkapital og skjønnte at denne bilen bare måste vekk FØR jeg mista ennå mer penger....Nye eieren var MEGET førnøjd med kjøpet....

Solgt 3 elbiler på 6år og de forsvannt allesammen i løpet av en uke på finn.

Når Volvon var solgt sa jeg til meg selv at jeg ALDRIG mer skulle kjøpe fossilbil som var finansiert av en bank. Da blir det heller en billig bruksbil som jeg ikke kan tape penger på....Sier vel litt om hvor bilutviklingen er på vei.
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Daniel_0007

Er litt i samme båt, heldigvis for meg så er fosil bilen min 13 år og må nok ende opp på dynga. Er kanskje verdt 10 000 men alle bremser og skiver må byttes og koster rundt 9 000 hos verksted så kan ikke se for meg at jeg får den solgt, skal et mirakel til om jeg får 5000 men heldigvis så er vrakpanten 3000.
Model 3 2019 LR Rwd

Løytnanten

Ja, kunne ha priset den enda lavere, selvfølgelig, men valgte å beholde fossilbilen som bare er kjørt 41000 km. Den gjør jobben i et par år til. Så får jeg heller plukke opp neste generasjon elbil. Det var imidlertid litt leit å kvitte seg med TM3-en, den var morsom og alt fungerte som det skulle fra dag en.

bjornskj

Det er jo ikke helt entydig dette men kan nok avhenge av hvor en bor og type drivstoff på den bilen en skal selge. Hvis en leser denne artikkelen, https://www.dinside.no/motor/nordiske-land-vil-ikke-ha-elbil/71035017 så er faktisk bensinbil mest populær.

Fornybarbil

Synes dette var en trist historie å lese, men det kommer nok til å bli realiteten for mange fremover.

Hvor lenge kjørte du Model 3?

Jeg kjørte dama sin fossilbil i går, da jeg skulle sette den i gir satte jeg vindusviskerne på full guffe og da jeg skulle parkere var det såvidt jeg kvalte den.. Å måtte vri to ganger på rattet for fullt rattutslag var også veldig sært..

EV-FTW

Som selger kan jeg bare si, er en ting som gjelder, og det er prisen. Flesteparten som selger privat har urealistisk høye forventninger. Husk at bilene på Finn, selv den billigste ikke er det bilene normalt går for. Ofte man man fort 20-30 000 under det igjen.
Får man ikke solgt bilen, og er lite respons, så må den ned i pris.

Alternativt kan du bruke nettbil.no
Da hadde du garantert fått solgt bilen på en dag, men da nok til en lavere pris enn det du så for deg.

Men med dagens bensinpriser, så sparer man mye på å kjøre elbil, så tapet er normalt verdt å ta!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Merce

Sitat fra: Løytnanten på lørdag 11. mai 2019, klokken 18:07

Da er jeg tilbake bak rattet på Fred Flintstone-bilen og bensinpris på snart 18 kroner. Verden går av og til absolutt ikke videre, men bakover.
Kjører du virkelig så mye at bensinprisen er så avgjørende for deg? Også tatt i betraktning den fleksibiliteten det gir deg..

Kristian O

Sitat fra: Merce på lørdag 11. mai 2019, klokken 21:17
Sitat fra: Løytnanten på lørdag 11. mai 2019, klokken 18:07

Da er jeg tilbake bak rattet på Fred Flintstone-bilen og bensinpris på snart 18 kroner. Verden går av og til absolutt ikke videre, men bakover.
Kjører du virkelig så mye at bensinprisen er så avgjørende for deg? Også tatt i betraktning den fleksibiliteten det gir deg..
Les innlegget du siterer, han kjører bensinbil.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

e-Stig

Sitat fra: Kristian O på lørdag 11. mai 2019, klokken 21:20
Sitat fra: Merce på lørdag 11. mai 2019, klokken 21:17
Sitat fra: Løytnanten på lørdag 11. mai 2019, klokken 18:07
Da er jeg tilbake bak rattet på Fred Flintstone-bilen og bensinpris på snart 18 kroner. Verden går av og til absolutt ikke videre, men bakover.
Kjører du virkelig så mye at bensinprisen er så avgjørende for deg? Også tatt i betraktning den fleksibiliteten det gir deg..
Les innlegget du siterer, han kjører bensinbil.
Les innlegget du siterer, han skrive bensinprisen. :-)

Well, anyway; det er ikke alle som kan slenge hundretusener av kroner frem og tilbake. I den store sammenhengen blir både bensin- og dieselutgiftene små i sammenligning med prisen på en ny bil. I tillegg er det så dyrt å hurtiglade at det faktisk koster mer å kjøre kjøre elbil enn fossilbil.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Løytnanten

Sitat fra: Kristian O på lørdag 11. mai 2019, klokken 21:20
Sitat fra: Merce på lørdag 11. mai 2019, klokken 21:17
Sitat fra: Løytnanten på lørdag 11. mai 2019, klokken 18:07

Da er jeg tilbake bak rattet på Fred Flintstone-bilen og bensinpris på snart 18 kroner. Verden går av og til absolutt ikke videre, men bakover.
Kjører du virkelig så mye at bensinprisen er så avgjørende for deg? Også tatt i betraktning den fleksibiliteten det gir deg..
Les innlegget du siterer, han kjører bensinbil.

Nei, jeg kjører ikke så mye at bensinprisen er et problem, og fossilbilen jeg har (2016 modell/41000 km) vil utvilsomt gjøre jobben for meg i et år eller to fremover. Kjørte TM3 i 6 uker og trivdes med den, så litt trist å måtte selge den. Jeg forstår selvsagt at det bare er å sette prisen på fossilbilen ytterligere ned. Billigst er altså ikke nok. Men trolig vil jeg ha lavere avskrivning på fossilbilen de neste to årene enn på en ny TM3, så da velger jeg nok å beholde fossibilen (hybrid). Fossilbilen har også et par fordeler fremfor TM3 - lettere innstiging, gunstigere sittehøyd og et noe lavere veistøy-nivå.

Merce

Sitat fra: Kristian O på lørdag 11. mai 2019, klokken 21:20
Les innlegget du siterer, han kjører bensinbil.
Ja, det var jo poenget  ;)

Med gjennomsnittlig årlig kjørelengde kjører man vel knapt nok opp bensin for prisen av 2 stk iPhone.. Betyr jo svært lite for folk flest. Problemet sitter bare i hodet når man fyller.

Løytnanten

Sitat fra: Merce på lørdag 11. mai 2019, klokken 22:06
Sitat fra: Kristian O på lørdag 11. mai 2019, klokken 21:20
Les innlegget du siterer, han kjører bensinbil.
Ja, det var jo poenget  ;)

Med gjennomsnittlig årlig kjørelengde kjører man vel knapt nok opp bensin for prisen av 2 stk iPhone.. Betyr jo svært lite for folk flest. Problemet sitter bare i hodet når man fyller.

Ja, Merce, problemet sitter i hodet mitt. I den forstand at jeg ønsker å kjøre utslippsfritt. Kostnad/sparing er underordnet.

tornaldo

Det er jo nok av folk som taper en hel masse på el-biler og, så er ikke nødvendigvis såååååå ille å selge en bensinbil kontra el-bil. Folk har måtte sette sine Teslaer ganske heftig ned i pris de siste mnd også, spesielt når også Tesla selv dumper prisene og oversvømmer markedet med bruktbiler langt under hva som har vært normalen på Finn.

På siste 6 mnd har min brukte 2015 Model S sunket med minst 50000 kr, når man sammenligner bruktprisene da og nå. Hvis det fortsetter, snakker vi 20% verdifall på ett år.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA