Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Norge og E-tron, Møller og Audi, kunde og kontrakt

Startet av JorEl, lørdag 11. mai 2019, klokken 16:04

« forrige - neste »

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Crown

x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

cyber

Sitat fra: Crown på lørdag 11. mai 2019, klokken 16:14
Hva lurer du på?
Han lurer på om man må betale noe for å gå fra en kontrakt på en spesialbestilt bil.
Dessuten lurer han på hvordan han kan få folk til å kjøpe Tesla i stedet for Audi , men det han lurer kanskje mest på er når han får valuta for pengene han betalt for FSD på bilen sin.  :o :o

OhmPaPa

Hadde vært greit med et par ord med beskrivelse når du legger ut video, JorEl. Jeg har ikke tid til å se random videoer for å finne ut hva du tenkte på.  ;D


Sitat fra: cyber på lørdag 11. mai 2019, klokken 16:43
Han lurer på om man må betale noe for å gå fra en kontrakt på en spesialbestilt bil.
Dessuten lurer han på hvordan han kan få folk til å kjøpe Tesla i stedet for Audi , men det han lurer kanskje mest på er når han får valuta for pengene han betalt for FSD på bilen sin.  :o :o

Må alle tråder handle om Tesla?  ;D

Selv har jeg en - men jeg er også interessert i e-Tron fordi min far har Audi og ønsker hjelp til å vurdere om den neste skal være elektrisk.

Og så er jeg interessert i Mercedes sine - inkl. EQC fordi jeg har hatt Mercedes tidligere og det kan jo være at neste bil kommer herfra igjen - hvem vet?

Så fordi om man har Tesla kan man vel poste om og følge med på andre bilmerker uten hele tiden å få diverse skjeve kommentarer er poenget mitt.  :o

Øyvind.h

Kikket igjennom videoen nå. Det handler om en sak fra Norge med en som har bestilt E-tron som må betale gebyr for å bryte kontrakten. Videoen sier såvidt jeg fikk med meg ingen verdens ting om hvorfor personen ville avbestille og det vises til at importør ikke har noe med Audi å gjøre egentlig. Litt tynt rett og slett?

Når det er sagt - dette er vel standard for nær alle merker. Dvs når du har inngått en bindende avtale og bilen din er på vei mot produksjon (eller i produksjon) så koster det penger å gå fra avtalen. Noen krever sågar betalt om du vil gå fra avtalen måneder/år før bilen skal leveres.
Jeg ser sånn sett ikke noe poeng med å lage denne videoen uten å gå inn på årsaken til at tvisten oppstod.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ingeniøren

#5
Men så er del vel og slik i denne saken at folk som har råd til å betale for en bil men mye utstyr fra fabrikk går foran mens han må vente mye lenger en forespeilet og mener Møller dermed ikke holder seg til kontrakten slik han må...

https://www.tek.no/artikler/sto-i-ko-i-over-ett-ar-for-audi-e-tron-og-ma-vente-i-nok-et-halvar-selv-etter-at-bilen-har-kommet-i-salg/463204
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øyvind.h

I forbindelse med signering av kontrakt burde han fått en forventet produksjonsperiode. Så lenge denne treffes med noen ukers slingringsmonn er det vel ikke så mye å klage på. Jeg var i møte hos Møller tilbake i starten av mars og fikk da beskjed om at jeg kunne forvente produksjon til høsten (reserverte høsten 2018).

At det produseres mange standardbiler med en god del utstyr for å få ut biler raskt er vel kanskje noe jeg ville forventet av et annet selskap med langt mer presset likviditet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorEl

Nå nevnte ikke jeg Tesla. Og denne karen har jeg lagt ut videoer om før. Han er pro elbil, og har bestilt seg en E-tron. Han hadde Tesla før, men ikke så sikker på sin E-tron-bestilling lenger. Tenkte det var kjekt å høre litt om Norge, fra det store utland. Fant ingen tråder der man snakket om å bryte kontrakt, så derfor opprettet jeg denne. Syntes overskriften fortalte nok :-\
Jeg har jo gang på gang, sagt at jeg er glad Audi har satt et eletrisk driverk på bilen sin.
Eltron er velkommen :+1: Verden blir faktisk renere uten eksosbiler. :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

OhmPaPa

Sitat fra: JorEl på lørdag 11. mai 2019, klokken 21:35
Nå nevnte ikke jeg Tesla.

Neida - det var Cyber jeg kødda med på et post-ironisk vis eller noe...

Sitat fra: JorEl på lørdag 11. mai 2019, klokken 21:35
Syntes overskriften fortalte nok :-\

Da var det vel jeg som var "out of the loop". Ante i allefall ikke hva det gjalt. Har absolutt ikke noe i mot tråden eller at den ble opprettet. Beklager hvis det virket slik.

JorEl

Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 11. mai 2019, klokken 21:54
Sitat fra: JorEl på lørdag 11. mai 2019, klokken 21:35
Nå nevnte ikke jeg Tesla.

Neida - det var Cyber jeg kødda med på et post-ironisk vis eller noe...

Sitat fra: JorEl på lørdag 11. mai 2019, klokken 21:35
Syntes overskriften fortalte nok :-\

Da var det vel jeg som var "out of the loop". Ante i allefall ikke hva det gjalt. Har absolutt ikke noe i mot tråden eller at den ble opprettet. Beklager hvis det virket slik.
Nei for all del jeg oppfattet det ikke slik. Jeg burde nok ha skrevet litt mer. Men har litt skrivevegring i denne delen av forumet, av og til :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

#10
Sitat fra: cyber på lørdag 11. mai 2019, klokken 16:43
Sitat fra: Crown på lørdag 11. mai 2019, klokken 16:14
Hva lurer du på?
Han lurer på om man må betale noe for å gå fra en kontrakt på en spesialbestilt bil.
Dessuten lurer han på hvordan han kan få folk til å kjøpe Tesla i stedet for Audi , men det han lurer kanskje mest på er når han får valuta for pengene han betalt for FSD på bilen sin.  :o :o
Jeg synes også en bindene kontrakt skal være bindene. Men ofte så er en sugen kunde nødt til å signere et dokument som er spesialsydd av jurister, og ikke alle leser den tette, lille skriften side opp, og side ned. Selv de som ikke forstår kontrakten, tar den nødig med til advokat for å få en vurdering :)
Har ikke satt meg grundig inn i saken, for jeg har ikke bestilt Eltron. Men kanskje andre vil dra nytte av og vite hvor Audi/Møller setter grensen, mtp kundevennlighet.

Dette med Tesla og FSD er vel litt på siden av trådens emne. Men for å være grei, og hjelpe deg, så skal jeg svare. Når jeg kjøpte Full Self Driving (FSD), så var det i håp om å sikre verdien på bilen min. Jeg ville ikke at den fine men kostbare Teslaen min, som ligger et lysår forran konkurrentene, skulle bli akterutseilt ifht andre Teslaer. Hvor lang tid det tar før programvaren når ut til forbruker vet jeg ikke. Men Musk har sagt til neste år.
Til min store glede så fikk jeg likevel valutta for pengene, siden Tesla lover at alle som har en nyere bil, fra ca2016?(AP2.0) skal får en av verdens råeste kjørecomputere gratis innstalert. :+1: Så jeg er veldig fornøyd med Tesla for tiden :) Men man må betale for FSD, altså. Jeg trodde det var programvaren jeg betalte for, men sannelig hadde Tesla uviklet en mye, mye kraftigere computer til kundene sine. Jeg fikk alså, med andre ord, mer for pengene enn hva Tesla lovet meg i det jeg kjøpte produktet. Høres kanskje merkelig ut, men det er sant, at Tesla av og til gjør noe helt uventet for kundene sine. Det setter i hvert fall jeg stor pris på :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Pneg

Jeg er en som har havnet opp i en tvist med Møller hvor jeg mener de ikke leverer i hht kontrakt hvor jeg har siste leveringsuke 13. Enda ikke sett bilen.

Trodde jeg hadde en helt grei sak når jeg prøvde og komme meg ut av den siden det står siste leverings uke 13 men neida... (Fast Track).

Stusser litt på hva kontakt festet tid på levering egentelig er verdt..
E-tron Fast Track (Solgt)
E-tron Advaced Sport 2020
2018 Leaf til salgs

Counterpointer

Sitat fra: Pneg på søndag 12. mai 2019, klokken 00:09
Jeg er en som har havnet opp i en tvist med Møller hvor jeg mener de ikke leverer i hht kontrakt hvor jeg har siste leveringsuke 13. Enda ikke sett bilen.

Trodde jeg hadde en helt grei sak når jeg prøvde og komme meg ut av den siden det står siste leverings uke 13 men neida... (Fast Track).

Stusser litt på hva kontakt festet tid på levering egentelig er verdt..
Når en skarp advokat tar tak i en sånn sak så får det plutselig betydning igjen......

Men det koster det hvite ut av øyet (smertelig erfaring fra to rettsprosesser hvor jeg vant begge men tapte mer enn jeg tjente på advokat).

opheim

Sitat fra: Pneg på søndag 12. mai 2019, klokken 00:09
Jeg er en som har havnet opp i en tvist med Møller hvor jeg mener de ikke leverer i hht kontrakt hvor jeg har siste leveringsuke 13. Enda ikke sett bilen.

Trodde jeg hadde en helt grei sak når jeg prøvde og komme meg ut av den siden det står siste leverings uke 13 men neida... (Fast Track).

Stusser litt på hva kontakt festet tid på levering egentelig er verdt..

Dette er egentlig veldig enkelt, og lovfestet, dersom det er riktig som jeg mener å ha lest du har skrevet et sted - at leveringstid var vesentlig og ble diskutert ved kontraktinngåelse.

Sitat fra: Forbrukerkjøpsloven
§23 Heving

Har selgeren ikke levert tingen i tide i samsvar med § 6, skal forbrukeren oppfordre selgeren til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selgeren ikke leverer innen denne tilleggsfristen, kan forbrukeren heve avtalen.

Første ledd gjelder ikke hvis selgeren har nektet å levere varene, hvis levering innen avtalt tid er avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller hvis forbrukeren før inngåelsen av avtalen har underrettet selgeren om at levering innen eller på et bestemt tidspunkt er avgjørende. Har selgeren i slike tilfeller ikke levert i tide i samsvar med § 6, kan forbrukeren umiddelbart heve avtalen.

Er tingen levert, må kravet om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at forbrukeren fikk vite om leveringen.​

(min uthevelse)

Krav om heving kommer i tillegg til krav om erstatning. Dog er sistnevnte litt mer ullent. Generell erstatningsrett sier at du kan kreve erstatning for dokumenterbare tap, men erstatning som følge av forsinkelse har også en begrensning i selgers favør, hvor erstatningsplikten kan bortfalle dersom det dreier seg om en hindring utenfor deres kontroll, og som de med rimelighet ikke hadde kunnet forutse eller ta høyde for. Men de skal uansett argumentere _svært_ godt for å komme seg unna et soleklart hevingskrav her dersom din beskrivelse av diskusjoner om leveringstid er korrekt. Og det kan man jo argumentere for all den tid det er ført opp "seneste leveringstid" i kontrakten.

Vær obs på at erstatning og kompensasjon rettslig sett er to helt ulike ting. Erstatning dreier seg om dokumenterbare tap, kompensasjon er en form for "erstatning" for ikke-økonomiske tap, bedre kjent som "tort og svie".

Dersom du ønsker å heve kjøpet vil jeg si du har en _meget_ sterk sak ved å peke på §23, 2. ledd. Dersom du likevel tar levering av bilen er det naturlig å snakke om erstatning og kompensasjon. Erstatning vil da i praksis være begrenset til _merkostnader_ du har hatt i perioden, typisk renter/gebyrer på evt lån som er tatt opp "for tidlig", bompenger du har måttet betale når du ikke har hatt elbilen din i perioden osv. Utmåling av kompensasjon er verre, men jeg synes ikke forslaget ditt om f.eks vinterhjulpakke er for mye forlangt dersom du tar levering av bilen.

Bruktbil-argumentet fra forhandler faller på sin egen urimelighet, ved heving kan de i ytterste konsekvense kreve nyttefradrag, som typisk ligger på 1-2 kroner pr km _du_ har hatt nytte av bilen (aka 0,-). Mens du kan kreve forsinkelsesrenter fra kjøpsdato, som på 6 uker vil utgjøre +/- 7-8.000,- i tillegg til kjøpesummen. Dersom du krever heving må du huske å også kreve renter, ellers vil du ikke ha krav på det (snodig jus, men praksis er at du må huske å stille alle kravene med en gang).
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

ChristR

Sitat fra: Pneg på søndag 12. mai 2019, klokken 00:09
Jeg er en som har havnet opp i en tvist med Møller hvor jeg mener de ikke leverer i hht kontrakt hvor jeg har siste leveringsuke 13. Enda ikke sett bilen.

Trodde jeg hadde en helt grei sak når jeg prøvde og komme meg ut av den siden det står siste leverings uke 13 men neida... (Fast Track).

Stusser litt på hva kontakt festet tid på levering egentelig er verdt..

Beklager å ta opp en gammel tråd, men hva ble konklusjonen her?
Jeg havner nemlig i samme situasjon som deg om to dager, og jeg tviler på et Møller finner frem en bil innen da.
Nå:
2021 Tilhengerfeste m/TM3 LR
Før:
2018 VW Golf GTE
2020 Škoda CITIGOe iV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA