Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

OBDEleven for EQC

Startet av Trond.m, lørdag 09. januar 2021, klokken 09:17

« forrige - neste »

Trond.m

Det har vært mange diskusjoner rundt batterivarme på EQC. Er det noen som har forsøkt å lese ut batteritemperatur vha. OBDEleven ?

Jeg kjørte en 2 timers tur med Taycan i går. Der viser de batteritemperatur i info menyen. Jeg fatter ikke hvorfor andre leverandører holder det skjult for brukere. Det er jo minst like interessant som kjølevæske eller oljetemperatur på en bil med forbrenningsmotor.

Til info så startet Taycan med 8 graders varme. Jeg kjørte i normal modus og da er det ikke aktiv varme av batteriet. Etter 2 timers landeveiskjøring var temperaturen 10 grader, så man får nok generelt lite varme ved kjøring i lave hastigheter. EQC skal jo dessuten bruke overskuddsvarme til kupeoppvarming, så da vil jeg anta at batteritemperaturen er konstant eller kanskje til og med fallende. I så fall kunne det være interessant å vite hvor lavt ned de lar batteritemperaturen falle før varmepumpen kobler ut. Med OBDEleven vil vi kunne lære mer. Men har noen tips om hva som finnes av hardware og app for dette.

Toalmar

Sitat fra: Trond.m på lørdag 09. januar 2021, klokken 09:17
Til info så startet Taycan med 8 graders varme. Jeg kjørte i normal modus og da er det ikke aktiv varme av batteriet. Etter 2 timers landeveiskjøring var temperaturen 10 grader, så man får nok generelt lite varme ved kjøring i lave hastigheter. EQC skal jo dessuten bruke overskuddsvarme til kupeoppvarming, så da vil jeg anta at batteritemperaturen er konstant eller kanskje til og med fallende.
Mener å ha lest at flere bruker overskuddsvarme til kupevarming. Hva med Porsche?
skal man sammenligne EQC mot Taycan bør vi vite om forutsetningene er like flere ei
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Øyvind.h

Brukte en halvtimes tid på morgenen i dag på ODB da jeg kom på at jeg hadde en liggende som jeg brukte i Leafen for 5 år siden (ELM327 ODB2 dongel med bluetooth). Dessverre ingen suksess fra start med denne dongelen og Torque Lite. Det virker som om app og telefon får kontakt med dongelen, men får ikke lest ut noe. Oppdaterer her om det skulle endre seg etter en kjøretur.

Det kan være jeg burde teste en ny dongel og kanskje andre apper?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#3
Sitat fra: Toalmar på lørdag 09. januar 2021, klokken 10:15
Mener å ha lest at flere bruker overskuddsvarme til kupevarming. Hva med Porsche?
skal man sammenligne EQC mot Taycan bør vi vite om forutsetningene er like flere ei
At jeg nevnte Porsche var mer som et eksempel på hvor enkelt det kan gjøres hvis man vil. Ser ikke noe poeng å sammenlikne, men det kunne være interessant å lære litt mer om EQC. Min gamle EQC selger prøver å pushe en Taycan på meg nå som han har skiftet beite, men det er litt OT 😉

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA