Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Merker etter dørlister man kanskje bør være oppmerksom på

Startet av RuneW, lørdag 11. mai 2019, klokken 00:53

« forrige - neste »

RuneW

Jeg var hos en slik detailer-dude på voksenopplæring for å vaske bil (ikke le) og han gjorde meg oppmerksom på "lakkslitasje" pga dørlister. Dette var noe han så på alle TM3 han hadde sett, og han var bekymret for at det til slutt ville slite seg gjennom lakken. Det er dette stedet:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Nærbilde (ikke helt optimalt fokusert, dessverre, men det var det jeg fikk til med mobilen):
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Min teori er at stedet listen treffer lakken her er så på skrå i forhold til retningen døren beveger seg at det blir en "gni-bevegelse" med listen istedenfor bare "klemme inntil". Jeg vet ikke hvor vanlig dette problemet er, eller om det er unikt for TM3. For å være ærlig så er jeg ikke typen som går og ser etter slikt så jeg har ikke peiling.

Er det noe man bør gjøre med dette? Ha på noe gjennomsiktig beskyttelse?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

olavxxx

du kan kjøpe en liten bit xpel folie og klippe den til/klistre på, eventuelt betale en detailer 3-400kr for å foliere området.

Handyman

Dette er ikke et uvanlig fenomen, og jeg har sett andre biler hvor lakken har vært slitt helt bort på steder gummilistene gnisser.
Det har først og fremst kosmetisk betydning, da det sjeldent dannes rust siden det konstant er slitasje der.
Metallet vil man neppe klare å slite seg gjennom i bilens levetid ;-)
Men som nevnt bør foliering av stedet være en OK løsning. Det bør man også enkelt kunne gjøre selv.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

trykkertor

Sitat fra: Handyman på lørdag 11. mai 2019, klokken 10:43
Metallet vil man neppe klare å slite seg gjennom i bilens levetid ;-)
Metallet kommer en ikke gjennom. Men straks en har slitt bort lakk og rustbeskyttelse, ruster det MEGET fort.
Hadde en helt ny annen bil i fjor som fikk en parkeringsskade. Litt av lakken på bakluken skallet av.
Jeg var overrasket hvor få dager det gikk før det var en solid rustrød voksende flekk på bakluken.

Toalmar

Ser at dette kommer på ett par steder hos meg også. Synes det er svært tidlig...
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Øyvind.h

Slet med det samme på en Golf. Usikker på hva man kan gjøre med det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

bjornskj

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 11. mai 2019, klokken 14:46
Slet med det samme på en Golf. Usikker på hva man kan gjøre med det.
Tja, det enkleste er vel å legge på noe klar folie som nevnt ovenfor.

Handyman

Sitat fra: trykkertor på lørdag 11. mai 2019, klokken 13:47
Sitat fra: Handyman på lørdag 11. mai 2019, klokken 10:43
Metallet vil man neppe klare å slite seg gjennom i bilens levetid ;-)
Metallet kommer en ikke gjennom. Men straks en har slitt bort lakk og rustbeskyttelse, ruster det MEGET fort.
Hadde en helt ny annen bil i fjor som fikk en parkeringsskade. Litt av lakken på bakluken skallet av.
Jeg var overrasket hvor få dager det gikk før det var en solid rustrød voksende flekk på bakluken.
Som jeg skrev vil det ikke ruste så når det er jevnlig slitasje på stedet, eks en dør som åpnes og lukkes og gnisser når man kjører.  Så lenge bremser brukes ruster de ikke.
Det er noe annet med en skade som står ubeskyttet... det ruster raskt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Strøm Tycoon

Sitat fra: bjornskj på lørdag 11. mai 2019, klokken 15:01
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 11. mai 2019, klokken 14:46
Slet med det samme på en Golf. Usikker på hva man kan gjøre med det.
Tja, det enkleste er vel å legge på noe klar folie som nevnt ovenfor.

Eller enda enklere, malertape, blå.

indianrunner70

Sitat fra: RuneW på lørdag 11. mai 2019, klokken 00:53
Jeg var hos en slik detailer-dude på voksenopplæring for å vaske bil (ikke le) og han gjorde meg oppmerksom på "lakkslitasje" pga dørlister. Dette var noe han så på alle TM3 han hadde sett, og han var bekymret for at det til slutt ville slite seg gjennom lakken. Det er dette stedet:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Nærbilde (ikke helt optimalt fokusert, dessverre, men det var det jeg fikk til med mobilen):
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Min teori er at stedet listen treffer lakken her er så på skrå i forhold til retningen døren beveger seg at det blir en "gni-bevegelse" med listen istedenfor bare "klemme inntil". Jeg vet ikke hvor vanlig dette problemet er, eller om det er unikt for TM3. For å være ærlig så er jeg ikke typen som går og ser etter slikt så jeg har ikke peiling.

Er det noe man bør gjøre med dette? Ha på noe gjennomsiktig beskyttelse?

Føler ikke dette er "naturlig", og heller mer til at det feil med dør innstillingen.. sjekket bilen min i dag under vask og fant ikke en en eneste slitasjefeil på noen av sidene.

Paradigm

Fått dette jeg også på min blå lr. Men kun på venstre bakdør. Merker også at denne døren sitter litt mer når den skal åpnes i forhold til de andre dørene. Tipper dette kan bedres med en justering .

Tom

Ser det er det samme på fremdørene..
Er skitt og støv som legger seg på den gummi leppa øverst som skraper opp lakken ser det ut for...

Svolar

Detailer min nevnte at de hadde hatt mange med blå som hadde dårlig lakk, samt også svart da. At lakken virket å være dårlig, mente han

olavxxx

Har ikke sett noe slikt på min hvite 3P etter 3000 Km, men skal sies at jeg også vasker og polerer inni dører/dørkarmer, inni panser samtidig som at jeg tar bilvasken. Så tørker jeg alt etter vask også (dørkarmer, lister, takglass, inni frunk panser, plast utenpå frunk osv.

Vasker også caliperne og fra tid til annen plasten inni hjulbuer osv. Er også nøye å vaske i kroker og krinkler over alt (også ved tåkelys fremme). Lar man det bli veldig skittent inni dørene, vil pakninger fungere som "sandpapir".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA