Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mercedes-Benz B 250 e

Startet av anofsti, fredag 10. mai 2019, klokken 18:41

« forrige - neste »

anofsti

Hei. En lokal bilselger har en brukt B 250 e (2017) som har gått kun 30 000,- km da eier ikke kunne gjøre frem og tilbake på jobb vinterstid uten å lade (9 mil hver vei). Ser ut som tilnærmet ny. Er dette en bil som er verdt 220 000?


1000kwh

Det er en fantastisk god bil å kjøre, men rekkevidde og manglende hurtiglading er et problem. Holder seg dårlig i verdi og mange til salgs.

Til 150000,- eller under gir det mer mening for meg i alle fall, vurderer den som bil nr2

anofsti

Jeg ser at det ikke er hurtiglader på den, betyr det at jeg kun kan lade hjemme/jobb/etc, og ikke på ladestasjoner?

Vollis47

Sitat fra: anofsti på fredag 10. mai 2019, klokken 23:33
Jeg ser at det ikke er hurtiglader på den, betyr det at jeg kun kan lade hjemme/jobb/etc, og ikke på ladestasjoner?
Nei, men du får ikke mer enn ca 11 kW med type2 kabel. Dette finner du svært mange plasser. Så dersom du vanligvis ikke skal kjøre så langt at du trenger mye lading, kan dette være en bra elbil. Bare pass på at du ikke betaler for høy pris, da salg senere kan være vanskelig.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

E_S

Kan bare nevne at det er mulig å ettermontere hurtiglading (Chademo) på B-klasse, men det er relativt dyrt, ca. 35000,- om man ikke gjør det selv.

Bilen er knall, men bare vær klar over begrensningene rekkevidden og fraværet av hurtiglading gir. Passer det med ditt bruksmønster er det helt klart en av de bedre elbilene med bra plass og komfort.
:)

automat

Sitat fra: E_S på lørdag 11. mai 2019, klokken 07:09
Kan bare nevne at det er mulig å ettermontere hurtiglading (Chademo) på B-klasse, men det er relativt dyrt, ca. 35000,- om man ikke gjør det selv.

Bare husk at Chademo ikke er fremtidens hurtigladerstandard. Den kampen er CCS i ferd med å vinne. (Diskuteres forøvrig her: https://elbilforum.no/index.php?topic=36574.0 )
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

E_S

Sitat fra: automat på lørdag 11. mai 2019, klokken 10:48
Sitat fra: E_S på lørdag 11. mai 2019, klokken 07:09
Kan bare nevne at det er mulig å ettermontere hurtiglading (Chademo) på B-klasse, men det er relativt dyrt, ca. 35000,- om man ikke gjør det selv.

Bare husk at Chademo ikke er fremtidens hurtigladerstandard. Den kampen er CCS i ferd med å vinne. (Diskuteres forøvrig her: https://elbilforum.no/index.php?topic=36574.0 )

Jepp, jeg vet. Det er ikke noe tvil om det, men jeg tror man i hvert fall i Norge er safe i mange år ennå. Utenlands er det nok verre, men det er vel begrenset hvor mye roadtrips man gjør med en slik bil. :) Uansett bedre med Chademo enn itt'no.
:)

christian.vig@online.no

Hm. Når forsvinner evt Chademo?

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk


Crown

Sitat fra: christian.vig@online.no på lørdag 11. mai 2019, klokken 19:39
Hm. Når forsvinner evt Chademo?

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Det forsvinner nok ikke, bare på norske veier går det jo 40.000 Leaf og 10-15.000 Soul av gamle typen. Men de store lade"parkene" ala Ionity blir nok kun CCS.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

automat

Sitat fra: Crown på lørdag 11. mai 2019, klokken 20:18


Det forsvinner nok ikke, bare på norske veier går det jo 40.000 Leaf og 10-15.000 Soul av gamle typen. Men de store lade"parkene" ala Ionity blir nok kun CCS.

Her i Norge vil det selvsagt ta tid før Chademo dør ut, fordi det tross alt er endel chademo-biler. Men i løpet av få år utgjør disse 50-60 000 chademobilene knappe 10% av elbilparken.

Jeg tipper at Chademo virkelig møter motbakke om rundt 5 år. Og at om 10 år er det tilnærmet dødt. Men dette er selvsagt mine spådommer. Jeg ville uansett ikke kjøpt en ny chademobil i dag.

Dette er noe man bør ha med i vurderingen før man svir av 35K på en chademo-oppgradering på en MB. Det er knyttet stor usikkerhet til hvor mange år det går før chademo vil oppleves som ukurant.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Trekkoppbil

B250E bør vurderes opp mot Rav4 Ev.
Begge bilene har samme drivlinje,men Rav4 Ev har større batteri og med extended charge skal den være på 41,8kwt, og på bruktmarkedet finner du mange eksemplarer som har Chademo-port. Den hurtiglades mens bilen står på, så det er kjappt å starte og stoppe lading.
Rav4 EV er en romslig nordamerikansk bil med muligheter til å justere baksete bakover og framover, så det passer fint for langbeinte å sitte baki. Batteriet har kjølevæske.

250E likeretter på 16A 3-fase som kan være nyttig ved lading fra TN-nett, mens på IT nett tipper jeg du får max 16A, og det  kan ta 10 timer å lade opp til range plus,  mens Rav4 EV har 40A enfase.

Bilen er deilig på rolig landeveiskjøring, men jeg ville ikke tørre å bruke den til hard småkjøring med mye start og stopp og knuffing i køkjøring, siden jeg ikke veit hva som sliter den slarkete motoren. Det gjelder B250 E, Rav EV og model S som har samme drive unit.

Måkemannen

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 12. mai 2019, klokken 19:28
B250E bør vurderes opp mot Rav4 Ev.
Begge bilene har samme drivlinje,men Rav4 Ev har større batteri og med extended charge skal den være på 41,8kwt, og på bruktmarkedet finner du mange eksemplarer som har Chademo-port. Den hurtiglades mens bilen står på, så det er kjappt å starte og stoppe lading.
Rav4 EV er en romslig nordamerikansk bil med muligheter til å justere baksete bakover og framover, så det passer fint for langbeinte å sitte baki. Batteriet har kjølevæske.

250E likeretter på 16A 3-fase som kan være nyttig ved lading fra TN-nett, mens på IT nett tipper jeg du får max 16A, og det  kan ta 10 timer å lade opp til range plus,  mens Rav4 EV har 40A enfase.

Bilen er deilig på rolig landeveiskjøring, men jeg ville ikke tørre å bruke den til hard småkjøring med mye start og stopp og knuffing i køkjøring, siden jeg ikke veit hva som sliter den slarkete motoren. Det gjelder B250 E, Rav EV og model S som har samme drive unit.
Chademo originalt på rav?

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


christian.vig@online.no

Sitat fra: Måkemannen på mandag 20. mai 2019, klokken 22:37
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 12. mai 2019, klokken 19:28
B250E bør vurderes opp mot Rav4 Ev.
Begge bilene har samme drivlinje,men Rav4 Ev har større batteri og med extended charge skal den være på 41,8kwt, og på bruktmarkedet finner du mange eksemplarer som har Chademo-port. Den hurtiglades mens bilen står på, så det er kjappt å starte og stoppe lading.
Rav4 EV er en romslig nordamerikansk bil med muligheter til å justere baksete bakover og framover, så det passer fint for langbeinte å sitte baki. Batteriet har kjølevæske.

250E likeretter på 16A 3-fase som kan være nyttig ved lading fra TN-nett, mens på IT nett tipper jeg du får max 16A, og det  kan ta 10 timer å lade opp til range plus,  mens Rav4 EV har 40A enfase.

Bilen er deilig på rolig landeveiskjøring, men jeg ville ikke tørre å bruke den til hard småkjøring med mye start og stopp og knuffing i køkjøring, siden jeg ikke veit hva som sliter den slarkete motoren. Det gjelder B250 E, Rav EV og model S som har samme drive unit.
Chademo originalt på rav?

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
Er nok ikke originalt til RAV4. Men kan ettermonteres. Endel av bilene som går i Norge nå har ettermonterte superlader. 

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA