Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer rundt bytte av bremseskiver - garanti eller dekkes selv?

Startet av tornaldo, fredag 10. mai 2019, klokken 14:29

« forrige - neste »

tornaldo

Jeg forsøker å lage en egen tråd om dette. Lurer på hvilke erfaringer folk har på dette. Virker som noen får det dekket nye bremseskiver av Tesla, mens andre får noen heftige reparasjonskostnader, selv innenfor garantitiden.

Min situasjon er at bremseskivene foran på innsiden har mer enn 25% rust, og har dermed fått feil på EU kontroll. Tesla sier at jeg skal få en time, og at det er opp til servicesenteret om det dekkes av garantien eller ikke.

Har en 2015 Model S, gått 50000 km,  kjøpt av Tesla for 6 mnd siden, vært på 40000 service for noen uker siden, og jeg har kjørt 4000 km fra jeg kjøpte den. Mener selv at dette skal dekkes av garantien, og hadde vært greit å høre om noen har erfaring med det samme.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Elbil fundamentalist

Bremser er slitedeler og de fleste bilforhandlere tar ikke dette på garanti. Tesla har i en del tilfeller byttet bremser, der bilene er blitt levert uten «nordiske» bremseskiver og klosser som lettere førte til dårlige bremser under gitte forhold. Blant annet ble noen 2013 levert uten bremseskjold som da fører til at snø og is lettere pakker seg på skivene vinterstid.

Rust er ekstra stort problem på elbiler, da bremsene brukes lite pga effektiv regen, og mindre friksjonsvarme tørker sjeldnere opp bremsene. Om vinteren bør man spyle bremsene for å fjerne veisalt regelmessig og deretter kjøre litt med low regen og bruke bremsene litt aktivt for å slitt bort tynt belegg med overflaterust og få varmet opp bremsen for skikkelig tørk. Tesla bremser kan vare svært lenge om man unngår rust. Tesla Bjørn har en YouTube video «Tesla breaks last for 320k km / 200k mi» der han fokuserer på bremsene X90P og forventer 320.000km før bytte.

Har man allerede tydlige ruststriper, kan en billig enkel fiks være å ta av hjulene og slipe bort rust skikkelig med med sandpapir og slipekloss (klossen sliper de høyeste partier i stripene hardere), og deretter kjøre på regen low, og ta noen bremseøvelser og se om de tidligere rustne partiene sliter seg blanke og fine igjen. Greit å inspisere dette før EU kontroller.

I ditt tilfelle må du forhøre deg om dette kunne vært en mangel allerede på kjøpstidspunktet, men reklamasjon 4000km etterpå gjør ikke saken din sterk, så vær hyggelig spill på goodwill.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Napoli

Jeg har en 2015 P85D. Da den var på 76 000 km fikk jeg nye bremseskiver/klosser foran på garanti, samt byttet håndbrekkskalipteren bak.

Muffinman

Har berget noen skiver med begynnende rust med en slik. Ikke Tesla riktignok, men om det ikke er kommet for langt kan man få vekk rusten såpass at den ikke tar klossen lenger. Bruker man bremsen litt etterpå så klossen får slite seg til går det ofte bra.

https://www.biltema.no/verktoy/sliping/stalborster/aksialborste-2000016891

Spinner

Ville ikke tatt det som en selvfølge at det dekkes av garanti. Har selv fått oppgradering til "nordiske" skiver/klosser, men siden dette er å regne som en slitedel vil det ikke nødvendigvis dekkes.

Kan for sammenligning nevne at bremseskjoldene foran (ja begge) på min 3,5 år gamle egolf DATT AV og laget en skikkelig herlig skrapelyd mot felgen fordi skruehullene var helt borte. Møller mente dette var en del av bremsesystemet og ikke dekket av garanti fordi det var en slitedel...

stenvik

Sitat fra: Spinner på onsdag 15. mai 2019, klokken 19:32
Ville ikke tatt det som en selvfølge at det dekkes av garanti. Har selv fått oppgradering til "nordiske" skiver/klosser, men siden dette er å regne som en slitedel vil det ikke nødvendigvis dekkes.

De som har eldre TMS 2013/2014/2015 og evt 2016 med 5/8 års eller 100k/160k km serviceavtale  er slitedeler inkludert?  (batteri og dekk var den gang ikke inkludert mener jeg å vite)

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

BMW850

Sitat fra: stenvik på onsdag 15. mai 2019, klokken 22:26
Sitat fra: Spinner på onsdag 15. mai 2019, klokken 19:32
Ville ikke tatt det som en selvfølge at det dekkes av garanti. Har selv fått oppgradering til "nordiske" skiver/klosser, men siden dette er å regne som en slitedel vil det ikke nødvendigvis dekkes.

De som har eldre TMS 2013/2014/2015 og evt 2016 med 5/8 års eller 100k/160k km serviceavtale  er slitedeler inkludert?  (batteri og dekk var den gang ikke inkludert mener jeg å vite)

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

nortrahof

Inntrenging av sand og små stein på klossene kan forårsake at det blir "riller" i bremseskivene.
Sand kan ha andre hardheter enn selve bremseklossene - og når det setter seg av sandpartikler på bremseklossene, kan dette forårsake "riller" på skivene. Disse virker som sandpapir når de blir trykt ned i belegget på bremseklossene.
Jeg bruker alltid å være nøye med rengjøring av overflaten på bremseklossene når jeg har dem ute. Da skraper jeg av sand og ser at jeg har et helt rent belegg på bremseklossen. Spesielt i lameller i bremseklossene kan det feste seg sand/stein - og jeg er alltid nøye på rengjøring av disse. Likeså den skråkanten i rotasjonsretning på bremseklossen.
Dette krever at man regelmessig rengjør bremseklossene - ikke bare for å smøre, men dette kan utmerket tas i sammenheng med smøring. Det er lite tid som skal til når man først smører sporene til bremseklossene.
Jeg har lagt merke til at ikke alle bilverksteder er så nøye på dette, så spesifiser jobben når du bestiller den - om ikke du gjør det selv?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Ampéreson

Tror garantien her går på feil som Tesla har gjort eller feil ved delen. Selv fikk jeg alt av bremser nytt på min da den var inne på en annen garanti sak. Men grunnen der var at de var rett og slett ødelagt. Var to kalippere som lakk bremseveske. Jeg bemerket av bremsene var dårlige, men hadde aldri testet dem skikkelig. Så dette også på innsiden av vinterfelgene at det hadde lekket bremseveske, setter merker da det er meget etsende.

I ditt tilfelle tror jeg ikke de tar det på vanlig nybilgaranti, mulig det er en form for bruktbilgaranti, at dette skulle vært oppdaget av Tesla før salget. Uflaks for deg og uten tvil forrige eiger som skulle tatt kostnaden, om man skal moralisere.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

stenvik

8 års/160.000 km Service avtale inngått juni 2015. TMS 85D mai 2015
Måtte skifte klosser og parkbrems kaliper og klosser til denne.
Tesla hevder at vi må betale for dette da det ikke har blitt utført bremse service siden 2016.
Tesla innrømmer med dette at vi har fått utført bremse service på serviceavtalen i 2016, og innrømmer samtidig
at bremse service ikke har blitt utført på påfølgende 20.000km annual services...  Hvem har egentlig ansvaret for
at service ikke har blitt utført i henhold til inngått service avtale inngått 2015 ?
Og har heller ikke fått spørsmål fra service desken om vi ønsker eller anbefaler å ta bremse service.
Og ikke har vi fått info om at bremsservice har utgått fra serviceavtale


Muffinman

Havari på parkbremskaliper er vel en kjent sak fra den perioden? Var det noe inni kaliper som sviktet?

stenvik

De sa det skyldtest korrosjon. Har serviceavtale inngått juni 2015, og har hatt jevnlig service siden da...
De setter frem en påstand om at bremseservice ikke har blitt utført siden 2016.. og nekter å ta det på goodwill.
Serviceavtalen den gang stod det at all nødvendig service på bilen var på denne serviceavtale og de har aldri spurt om jeg trenger å ta eller anbefaler å ta bremseservice. 
Jeg gikk da utifra at bremservice ble utført på serviceavtalen jeg har -> "Tesla Service omfatter alt som trengs for å holde Model S i god stand. "

Mdah

Sitat fra: stenvik på fredag 24. mai 2019, klokken 21:22
De sa det skyldtest korrosjon. Har serviceavtale inngått juni 2015, og har hatt jevnlig service siden da...
De setter frem en påstand om at bremseservice ikke har blitt utført siden 2016.. og nekter å ta det på goodwill.
Serviceavtalen den gang stod det at all nødvendig service på bilen var på denne serviceavtale og de har aldri spurt om jeg trenger å ta eller anbefaler å ta bremseservice. 
Jeg gikk da utifra at bremservice ble utført på serviceavtalen jeg har -> "Tesla Service omfatter alt som trengs for å holde Model S i god stand. "

Jeg har akkurat det samme. Serviceavtale fra februar/mars 15 som skal omfatter alt av slitedeler og skal inn i juli (bestilte time i februar) bl.a. for å se på bremsene som jeg syntes har vært dårlig siste året. Jeg har heller aldri blitt spurt eller anbefalt å ta noe ekstra bremseservice på de 4 årene bilen har vært inne til standard service. Det er her på forumet jeg har lest at det anbefales og nå eksplisitt bedt om det selv i tillegg til service. Jeg prøvde å gjøre det selv, men noen av klossene sitter helt for jævli fast at det var klin umulig å få de ut. Tror kaliperne må av og at de må slås ut og byttes. Håper virkelig ikke Tesla mener at det er en ekstrakostnad jeg må ta siden jeg ikke har tatt bremseservice de selv aldri har anbefalt/tilbudt.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA