Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med denne elbilen?

Startet av Arnie, fredag 06. januar 2012, klokken 10:45

« forrige - neste »

Arnie

Meget bra betraktning av Sjur Stampe på elbil.no om hatet som elbilen utsettes for fra flere hold.
http://www.elbil.no/elbiler/564-hva-er-det-med-denne-elbilen

Min kommentar til saken ble for lang, så jeg setter den i en egen tråd her.

Ettr min mening besvarer Stampe hovedspørsmålet bra selv (hvorfor er folk sinte på elbilen?): Frykten for det ukjente kombinert med rekkeviddeangst uten rot i virkeligheten er nok viktige årsaker til "elbilhatet".

Selv har jeg gått fra amcarentusiast til elbilentusiast, og det er "klassereise" som forbauser mange. Men den har en grei forklaring: Kona og jeg kjøpte elbil for vel ti år siden som bil nummer to. Etter en uke var den blitt bil nummer 1 og vi var begge blitt elbilentusiaster. Godt over 90 prosent av våre bilærend kunne jo utmerket godt ivaretas av vår lille Think.

Jeg er også blitt mer miljøbevisst med årene, og det viktigste tankekorset eller frelsesbudskapet om du vil - og som nærmest har fått meg til å vende ryggen til fossilbilen - er dette: Det er helt forkastelig at fem-seks generasjoner som lever rundt dette tusenårsskiftet skal bruke opp klodens petroleumsressurser på en så ineffektiv måte. Bensinmotorens virkningsgrad er på ca 20 prosent, elmotorens på ca 80. Elmotoren kan fores med fornybar energi, fossilbilen nyttiggjør seg bare en brøkdel av en energiressurs det har tatt 2,5 milliarder år (!) å lage, og som skaper ubalanse i klodens klima når den forbrukes i et slikt tempo. Råstoffet olje kan jo dessuten brukes til så mange andre nyttige formål.

Jeg kjører elbil fordi jeg ikke vil utsette meg for kommende generasjoners vrede over vår uforstand...
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

sveander

Bra å se Sjur på banen. Han solgte meg en Buddy og jeg har ikke angret et sekund.

Jeg har flere grunner for å ha elbil;
Det er totalt sett det mest miljømessig riktige
Den er genial i en by som Oslo som har 400 ladeplasser, mange også innendørs. T.o.m gratis
Jeg har 1 mil til jobb og der har Atea tilrettelagt for lading for oss 10-15 som har Elbil
Jeg greier meg med en enkel bil som nr. 2 bil (har en Prius)
Det var min kones miljøengasjement som startet prosessen
Jeg er nøysom (må ikke ha statussymbol selv om jeg hadde hatt råd til det), og den er billig i drift
Den kommer seg frem på is og snø, har kjørt forbi mange fosilbiler som spinner i bakkene

Jeg har venner som bare ikke forstår vitsen, men hva gjør vel det.
Jeg lurer mange ganger på om det er med fosilbiler som med røyk. Man skjønner ikke hvor dumt det er før man slutter. :D

"Saken" jobber jo for oss. Det har de siste år kommet en mengde Elbiler som ser ut som biler og med den komfort man har i Fosilbiler (vel tilnærmet) Første steg er Hybridbiler som jo nesten "alle" lager nå. Deretter blir det mer og mer strøm ettersom teknologien blir bedre.
Det må bli sånn at du kjører innom din bensinstasjon og bytter hele batteripakka i en enkel operasjon. Til en fornuftig pris.
DA vil flere se galskapen i å forbrenne bensin (for ikke å snakke om diesel)

Jeg er optimist  ;D
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

daggad

Jeg er også optimist, men slaget er langt ifra over.

Elbilene er i en medgangsbølge etter at biler som iMiev, Leaf og Tesla Roadster har vist at de kan være bedre enn mange av sine fossile konkurrenter på alt annet enn den overfokuserte rekkeviddeangsten.
Men det viktigste vil være å få ungdommene til å gå for disse bilene. At produsentene kan komme med billige og tøffe varianter av små elbiler som vil fenge den yngre garde. Modeller som Tesla S er superspennende, med prisen på de gjør at de ikke vil være for de store massene. Og Tesla har heller ikke en produksjon som kan gjøre mye for bredden.
Det virker også for meg at det er en viss avstand eller konkurranse mellom plug in hybrideiere og rene elbilister. Det bør det ikke være. Det ideelle vil kanskje for en familie å eie en av hver om en trenger 2 biler. Uansett vil begge være viktige middel i kampen for renere energibruk i fremtiden.

Jeg er selv en fersk elbilist. Våren 2011 var det bare litt nyskjerrighet rundt det, men etter første prøveturen i en iMiev var jeg solgt. Nå er jeg Leaf eier og frelst.
Og familien min er likedan. Ungene elsker elbilen og min kone har tatt kontroll på den og nyter forvarmingen hver morgen, de stille turene og behagelige parkeringsmuligheter på arbeidsplassen hennes. Elbiler er ikke lenger nesten bare forbeholdt de største byene. Vi bor i Ålesund og jeg vil påstå at elbil er ideelt i alle små og mellomstore vestlandsbyer der en skjeldent flytter seg mer enn noen mil i slengen. Og ikke minst er det greit med milde vintre.

Om det er lesere innom som "sitter på gjerdet" så skal de tenke på for og bakdeler med elbil. Men om de vil ha råd fra meg som var i samme situasjon så sier jeg bare kjør på !
Det er vidunderlig herlig å føle at en sitter i noe som i fremtiden vil bli det største innom bilismen siden forbrenningsmotoren ble oppfunnet. Og tenk på alle mulighetene en elbil vil ha i fremtiden når all energien ligger lagret i batteripakker og kan brukes av flere kilder samtidig. Glupe hjerner vil komme med mye spennende i tiårene som kommer.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

hens

#3
"Frykten for det ukjente" kan være en del av forklaringen på enkeltes nedsettende bemerkninger om elbilen.

I min bestemors familie var det en som reiste til Amerika og bosatte seg i Sørdakota. Han var smed og gjorde det bra med reparasjoner av hestekjøretøyer ved århundreskiftet.

Omkring 1910 skrev han hjem til gamlelandet og beklaget seg for at det var mindre å gjøre, fordi folk var begynt å kjøre disse "automobilene".
Men han var ikke bekymret, for de var vanskelige å starte, trengte stadige reparasjoner og støyet mye. Så han var viss på at dette var et forbigående fenomen, og at folk flest ville gå tilbake til hestetransport igjen!

Nå står vi overfor et lignende skifte, og mange liker det ikke. Det lukter av forandring!
Nå finnes det batterier som gir 50 mil rekkevidde (Hva en nå skal med det i en bybil?) og motorteknologien gir langt mindre og mer effektive motorer.

På Ebay så jeg en modellflymotor som gikk glatt ned i en kaffekopp, veide en halv kilo og ga 4,5 kilowatt:
  http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=brushless+motor+4500w&_sacat=220&_stpos=&_sop=16&gbr=1&_odkw=brushless+motor+6500w&_osacat=220&_trksid=p3286.c0.m270.l1313
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Xtian

Sitat fra: hens på torsdag 19. januar 2012, klokken 21:22
"Frykten for det ukjente" kan være en del av forklaringen på enkeltes nedsettende bemerkninger om elbilen.
Det, og det at mange nå ser at kunnskapen de har brukt mye tid og krefter på erverve seg om forbrenning, wastegates, gear, syntetisk vs. halvsyntesk vs mineralolje, osv. osv. snart kan bli fullstending irrelevant.  Noen vil tvilholde på det, andre synes det er gøy at det endelig kommer noe nytt man kan lære seg.
Sitat
På Ebay så jeg en modellflymotor som gikk glatt ned i en kaffekopp, veide en halv kilo og ga 4,5 kilowatt:
  http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=brushless+motor+4500w&_sacat=220&_stpos=&_sop=16&gbr=1&_odkw=brushless+motor+6500w&_osacat=220&_trksid=p3286.c0.m270.l1313
En sånn i hvert nav på en Buddy eller lignende, og den har både firehjulstrekk og da 20kw  motor :o  Kombinert med litimum må jo dette kunne bli gøy ;D

Christian 8-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA