Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

I-Pace teardown

Startet av Tellus, fredag 10. mai 2019, klokken 07:44

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: JorgenM på lørdag 11. mai 2019, klokken 01:14
Såpass til buffer gjør den brukervennlig. En av tingene jeg hater med Tesla er denne max 80/90 % ladingen som man må tenke på hele tiden. Elendig BMS kaller jeg det :)
Er det ikke kjipt at man betaler for, og drasser rundt på, en haug med lite miljøvennlige batterier man aldri får brukt? Noen ganger er rekkevidden kort, og hadde du da hatt mulighet til å bruke 10kWh ekstra ved behov så hadde bilen gått fire-fem mil lenger. Bedre for alle, inkludert miljøet.

daktari

Enig. For oss med mental og praktisk kapasitet til å ha kontroll på ladingen og max. SOC oppleves "buffer i topp" som en total umyndiggjøring.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

chargedup

#17
Sitat fra: daktari på onsdag 22. mai 2019, klokken 14:19
Enig. For oss med mental og praktisk kapasitet til å ha kontroll på ladingen og max. SOC oppleves "buffer i topp" som en total umyndiggjøring.
Hadde de bare fått appen til å fungere med max % lading (dersom det ikke allerede har kommet) hadde jeg vært enig med deg daktari ;)
Tror nok det er en grunn, men hovedgrunnen er nok at mange som har kjøpt bilen ikke vet noe særlig om batterier eller elbiler. Kommer jo daglige screenshot på facebook osv der folk lurer på hvorfor det bare står XXX i displayet når de har fått opplyst YYY av produsenten. Dvs at ekstremt mange kjøpere er totalt uvitende og dette merkes spesielt godt på Audi og Jaguar grupper som har massevis av kunder som er førstegangs elbilkjøpere. Tror nok mange da ikke hadde vært klar over "faren" ved å lade batteriet fullt hver dag og så hadde produsenten slitt med mye batterigarantier eller sure kunder som ikke fikk det på garanti.

I en ideel verden kunne man ha trykket seg igjennom x antall sider med advarsler på appen (som også sier ifra at det blir logget mtp garanti dersom man ikke følger retningslinjene) for å kunne lade til nærmere brutto 100% enn Jaguars 100% (netto) pr nå.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

daktari

Slik som I-pace er nå, uten mulighet for å juster SOC, må det være en buffer i topp.

Men, med justerbar SOC så lager man en flott Jaguar-grafikk på disse bildene, det kan da ikke bli enklere?


Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

På e-Golf 190km er 100% tilsvarende 94%. Dette ser ut til å ha fungert godt. Såvidt jeg har fått med meg er det lite degradering på batteriene ift Leaf, og e-Golfene lades 50-80% hardere/raskere enn i-Pace på hurtiglading. Begynner å bli en del av disse som har passert 100000-150000km nå.

For å forenkle dette, hvis det faktisk er behov, kunne man heller hatt 90% SOC som standard, og en knapp av noe slag for å aktivere fullading enkeltvis eller for en periode. Range booster/extender.. et eller annet. Så hadde det blitt mindre å tenke på.

e-Niro sin begrensning fungerer også godt, men en klar mangel er at det ikke kan justeres fra mobil (i mangel på app), så det oppleves mer omstendelig enn i Tesla.

4Matic Fanatic

Sitat fra: gr på onsdag 22. mai 2019, klokken 20:55
På e-Golf 190km er 100% tilsvarende 94%. Dette ser ut til å ha fungert godt. Såvidt jeg har fått med meg er det lite degradering på batteriene ift Leaf, og e-Golfene lades 50-80% hardere/raskere enn i-Pace på hurtiglading. Begynner å bli en del av disse som har passert 100000-150000km nå.

For å forenkle dette, hvis det faktisk er behov, kunne man heller hatt 90% SOC som standard, og en knapp av noe slag for å aktivere fullading enkeltvis eller for en periode. Range booster/extender.. et eller annet.
Dette er vel en slik variant som finnes på MB B-klassen, Range Plus på en egen knapp for å få tilgang til de siste 5,5kWh.

daktari

En "overladingsknapp" kan fungere greit men jeg ladet stort sett alltid til 70% på Teslaen og 90 eller 100% på tur, avhengig av hvor vi skulle. Foretrekker derfor full frihet.
Har tro på at de fleste bileiere vil takle det helt fint.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

olavxxx

Sitat fra: daktari på torsdag 23. mai 2019, klokken 14:27
En "overladingsknapp" kan fungere greit men jeg ladet stort sett alltid til 70% på Teslaen og 90 eller 100% på tur, avhengig av hvor vi skulle. Foretrekker derfor full frihet.
Har tro på at de fleste bileiere vil takle det helt fint.
Ja, min starter lading hver morgen 0600 i garasjen, jeg våkner 0630. Etter ungen er gått til bhg ca 0700, slår jeg på bilens AC fra appen på veien hjem (5-10 min å gå). Så går jeg innom huset, deretter åpner garasjen og ruller ut.

Så i realiteten eneste jeg gjør hver morgen er å starte AC i bilen når jeg går fra bhg... Resten av ladingen starter automatisk basert på innstilling i bil som du viste er veldig lett. Streken kan justeres fra app også og den "snapper", det står også hva som er anbefalt daily (50-90 mener jeg). Bilen står som regel på 80, men kunne klart meg med 60-70 uten stress. Men på langtur på ferie ville jeg nok gjort samme som ved barnehagen, men ladet til 80-90 kvelden før. Så før avreise da startet lading og etter hvert AC.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA