Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

I-Pace teardown

Startet av Tellus, fredag 10. mai 2019, klokken 07:44

« forrige - neste »

xref

Nice! Skulle gjerne hatt mer sammenlikning med Tesla og andre men takk for link!
S70D VIN: 87XXX levert i slutten av Juli

Stikkkontakt

94,7kwh målt batterikapasitet. Ikke rart at de sier 100% opplading er uproblematisk. Det betyr 11% buffer om vi bruker JLRs egne tall eller 14% buffer om vi bruker påstandene til TB.

daktari

Du kan ikke legge all bufferen i topp...

Interessant video.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Stikkkontakt

Sitat fra: daktari på fredag 10. mai 2019, klokken 17:01
Du kan ikke legge all bufferen i topp...

Interessant video.

Nei. Men totalbufferen topp+bunn er uansett stor.

Ingeniøren

Synes de kunne gått litt mer i detaljer. Før jeg kjøpe I3'n, kunne jeg se hvordan bilen ble produsert fra minste skrue...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Såpass til buffer gjør den brukervennlig. En av tingene jeg hater med Tesla er denne max 80/90 % ladingen som man må tenke på hele tiden. Elendig BMS kaller jeg det :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

z4rd

#7
Mulig du prøvde å være litt ironisk :) Men du kommer ikke unna at man slipper å drasse rundt på ekstra dødvekt i form av dyr kjemi som du ikke får utnyttet. Jeg vil jo si at fra en produsents ståsted så vil det være en mer effektivt tilnærming, når man skal produsere biler i større skala. Er det noe de har fått til så er det BMS. Er også rimelig gode tall på lav degradering/slitasje over tid og km.

Uansett, interessant video. Skulle også ønske at de gikk enda mer detaljert til verks i presentasjonen.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: JorgenM på lørdag 11. mai 2019, klokken 01:14
Såpass til buffer gjør den brukervennlig. En av tingene jeg hater med Tesla er denne max 80/90 % ladingen som man må tenke på hele tiden. Elendig BMS kaller jeg det :)
Hvis du vil at en Tesla skal oppføre seg som hvilken som helst annen bil kan du jo sette grensen til 90% og la den være der.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

olavxxx

Sitat fra: JorgenM på lørdag 11. mai 2019, klokken 01:14
Såpass til buffer gjør den brukervennlig. En av tingene jeg hater med Tesla er denne max 80/90 % ladingen som man må tenke på hele tiden. Elendig BMS kaller jeg det :)
Tja, setter jeg min Tesla til 80-90% lader jeg både raskere enn deg i både kW/t samt KM/T og kan kjøre lenger for samme energien. Så kan jeg jo selvsagt noen få ganger velge å lade til 100%, sånn som i dag når jeg skal på street legal. Da vil jeg komme ut dit med høy nok SoC til å få "grei aks" og gode tall på 0-201 meter.

Jeg ser ikke helt hva som er lite brukervennlig med det, man har da frihet under ansvar.
Ladingen kan jeg da starte planlagt fra bilen eller starte fra Appen, så jeg mener jo det er stor grad av frihet?

Ellers angående sammenligning, så er vel Jaguar en av de bilene Munroe nå skal sammenligne med Tesla Model 3 (ift Tear down). https://www.teslarati.com/teslas-model-3-electric-motor-is-a-clever-mystery-box-says-auto-experts/

jkirkebo

Sitat fra: JorgenM på lørdag 11. mai 2019, klokken 01:14
Såpass til buffer gjør den brukervennlig. En av tingene jeg hater med Tesla er denne max 80/90 % ladingen som man må tenke på hele tiden. Elendig BMS kaller jeg det :)

Morsomt. En av grunnene til at vi ikke bytter ut vår eldre Leaf i en ny Leaf men heller går for noe annet er at Nissan tok vekk muligheten for å stille inn ladenivå på de nyere bilene. Siden vi beholder bilene våre lenge (typisk 8-10 år) er det viktig for oss å ikke slite unødvendig på batteriet. Dermed er det uaktuelt å kjøpe biler der vi ikke kan stille inn ønsket ladenivå selv i forhold til hva behovet vårt er.

På Teslaen tenker jeg knapt på det noensinne. Den står på 80%, stiller den kun opp på 100% rett før langturer slik at den er ferdigladet rett før vi skal dra. Litt tankevirksomhelt er uansett bra vinterstid, siden man helst vil starte turen med litt varme på batteriet. Da er det greit å kjøre akkurat når det er ferdigladet.

Dette har forøvrig ingenting med BMSen å gjøre, det er softwaren til bilen som styrer om man kan stille inn dette eller ikke. Alternativet for Tesla sin del hadde vært å satt en fast grense på 90% som man ikke kunne endre. Liker man ikke muligheten til å endre er det derfor bare å sette den på 90% og glemme hele greia.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JorgenM

Var da voldsomt :)

Alltid syntes BMWs BMS har vært overlegen Tesla BMS. Tesla har dette 80/90%-styret, 1% drain/dag, ingen tidsstyrt forvarming osv.
Men tilbake til i-Pace nå da, selv om enkelte er uenige :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Tellus

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 10. mai 2019, klokken 16:06
94,7kwh målt batterikapasitet. Ikke rart at de sier 100% opplading er uproblematisk. Det betyr 11% buffer om vi bruker JLRs egne tall eller 14% buffer om vi bruker påstandene til TB.

Tror ikke vi skal legge for mye vekt på akkurat dette tallet. Målt batterikapasitet avhenger blant annet av temperatur og belastning. Cellekapasitet oppgis ofte gitt belastning 1C og temperatur 20-25 grader. Billeverandører legger nok lavere belastning enn 1C tilgrunn tipper jeg.

Jo høyere temperatur og lavere belasting jo flere kWh får man ut av batteriet.

jkirkebo

Sitat fra: JorgenM på lørdag 11. mai 2019, klokken 10:41
Var da voldsomt :)

Alltid syntes BMWs BMS har vært overlegen Tesla BMS. Tesla har dette 80/90%-styret, 1% drain/dag, ingen tidsstyrt forvarming osv.
Men tilbake til i-Pace nå da, selv om enkelte er uenige :)

Drain og forvarming er en helt annen sak, enig i at Tesla ikke er bra der. Men dette har fortsatt absolutt null og niks med BMS å gjøre. BMS sin oppgave er å overvåke battericellene, regulere lading så de ikke lades for fort, balansere de som er ute av balanse, stoppe forbruk når spenningen faller for mye samt begrense effekten til det cellene tåler i øyeblikket (basert på temperatur og SOC).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Disqusor


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA