Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Reservation holders in Norway are complaining over extra delays in vehicle deliv  (Lest 467 ganger)

olavxxx

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1642
    • Vis profil
Saken først omtalt av tek.no har nå fått internasjonalt fokus:
"As Audi starts delivering the e-tron all-electric SUV to customers, some reservation holders in Norway are complaining over extra delays in vehicle deliveries. One e-tron reservation holder even reported to Norwegian media that he was faced with a fine when he attempted to cancel his order for the vehicle."

Jeg personlig skulle ønske at alle bilmerker lot folk gå ut av slike reservasjoner når biler ble forsinket eller hvis det var teknisk problemer på en helt ny bil. De aller fleste elbiler blir forsinket til markedet og det blir ofte mye krøll på nye elbiler, men da mener jeg personlig at produsenter bør være litt "Kompis", ikke låse kundene til en ordre de ikke kan levere etter kontrakten eller prøve seg på "upsell".

Kjør gjerne debatt, men ingen vits å lage dette til en krangel mellom bilmerker, jeg tenker mer at folk gjerne kan diskutere forbrukerrettigheter osv.

https://www.teslarati.com/tesla-rival-audi-etron-delivery-delays-fines-canceled-orders/

SurSnasen

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 487
    • Vis profil
Sv: Reservation holders in Norway are complaining over extra delays in vehicle deliv
« Svar #1 på: Torsdag 09. Mai 2019, klokken 22:43 »
Man kan fritt gå ut av reservasjonen. Men den omtalte fyren hadde vel tatt steget videre til bestilling av en egenkonfigurert bil. Denne ble forsinket, og det var han irritert for. Han kunne bytte til en Fast Track, men i fall han ønsket å kansellere hele ordren, ble han møtt med bruddgebyret som han undertegnet på da han signerte kontrakt for bilen.

Thomas Parsli

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3621
    • Vis profil
Sv: Reservation holders in Norway are complaining over extra delays in vehicle deliv
« Svar #2 på: Torsdag 09. Mai 2019, klokken 23:07 »
Siden bilen åpenbart ikke er satt i produksjon, er tapet til Audi null niks ved avbestilling.

At de kjører så hard på i denne saken må bety at de er redde for å miste mange andre bestillinger, hvis det blir enkelt å avbestille.
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)