Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Long range delivery i Norge

Startet av Seigmann, torsdag 09. mai 2019, klokken 16:20

« forrige - neste »

Seigmann

Blir spennende å se ladefart på nye S Standard og long range når disse kommer til Norge. Har et håp om at de skal holde en høy fart et stykke forbi 50%. Gjerne 80%. Tror dere disse nye bilene lader raskere (evt holder høy ladefart over lengre tid) på V2 ladere enn dagens S100D etter oppdatering til 150kW ?

Klarer ikke finne ut av om Standard range lader like raskt som long range. Blir litt rart å markedsføre at "alle nye S og X lader nå med 200kW ladefart" hvis det bare gjelder long range. Noen som har fått bekreftet dette?

Ellers spent på hvilke tall bilen oppgir som estimert rekkevidde og selvfølgelig nye dempere.

Noen som har mottatt leveringsdato for enten long range eller standard range?


Sense

Hadde kontakt med en leveringsansatt i dag. Han sa det ikke var noen spesielle forsinkelser av model S for tiden, og trodde følgelig det skulle være fint mulig å holde avtale om levering i juni.

Det var visstnok heller ikke vanlig lenger å levere ut VIN nr rett etter bestilling, slik som før.

TeslaK

Noe nytt ang. levering? Begynner å bli litt stressa..kan jo ikke sitte uten bil i hele sommer
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Sense

Da er vi i samme båt.
Tålmodigheten er i ferd med å renne ut her. Og det er i akkurat sånne dager jeg angrer på at jeg valgte Tesla på nytt. 
Har verken fått betalingskrav eller leveringsdato. Så selv om Tesla ved bestilling mente levering i juni ville være uproblematisk, så innhenter virkeligheten oss.
Ikke har de meldt forsinkelse heller. Null info er eneste jeg får.

Hvor lang tid pleier det å gå fra krav om betaling til levering?

Men en dag kommer vel denne bilen og så har jeg glemt all fortvilelsen, håper jeg.

TeslaK

Sitat fra: Sense på tirsdag 18. juni 2019, klokken 19:35
Da er vi i samme båt.
Tålmodigheten er i ferd med å renne ut her. Og det er i akkurat sånne dager jeg angrer på at jeg valgte Tesla på nytt. 
Har verken fått betalingskrav eller leveringsdato. Så selv om Tesla ved bestilling mente levering i juni ville være uproblematisk, så innhenter virkeligheten oss.
Ikke har de meldt forsinkelse heller. Null info er eneste jeg får.

Hvor lang tid pleier det å gå fra krav om betaling til levering?

Men en dag kommer vel denne bilen og så har jeg glemt all fortvilelsen, håper jeg.

Ingen vei tilbake her, bilen er solgt.. så da får jeg krysse fingrene og håpe. Evt. må jeg krype til korset og kjøpe et vrak for noen mnd.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Vegard Winther

Jeg skulle ha levering av min nye model S Long Range i går.
Dette var en bil som har stått ved mitt SC i minst et par uker, og som de sa var klar til utlevering umiddelbart.
En time før utlevering fikk jeg imidlertid kontrabeskjed. Det var problemer med registrering. Jeg fikk ikke noen god forklaring, men det virker som det har vært gjort feil i registreringen i Autoreg, og at bilen derfor ikke er typegodkjent, eller noe i den dur. Dette gjelder visstnok flere biler (i følge en tråd på en Teslagruppe på Facebook, er det snakk om i alle fall 70 biler.)

Dette er helt krise for vår del, da vi ble garantert bilen i god tid før vi skal på bilferie til Italia neste uke, og nå står vi uten bil.

Ikke får man tak i noen hos Tesla som kan gi skikkelig informasjon heller. Fullstendig håpløst og totalt uakseptabelt.



Golding

Sitat fra: Vegard Winther på onsdag 19. juni 2019, klokken 10:38
Jeg skulle ha levering av min nye model S Long Range i går.
Dette var en bil som har stått ved mitt SC i minst et par uker, og som de sa var klar til utlevering umiddelbart.
En time før utlevering fikk jeg imidlertid kontrabeskjed. Det var problemer med registrering. Jeg fikk ikke noen god forklaring, men det virker som det har vært gjort feil i registreringen i Autoreg, og at bilen derfor ikke er typegodkjent, eller noe i den dur. Dette gjelder visstnok flere biler (i følge en tråd på en Teslagruppe på Facebook, er det snakk om i alle fall 70 biler.)

Dette er helt krise for vår del, da vi ble garantert bilen i god tid før vi skal på bilferie til Italia neste uke, og nå står vi uten bil.

Ikke får man tak i noen hos Tesla som kan gi skikkelig informasjon heller. Fullstendig håpløst og totalt uakseptabelt.

Dette er jo fryktelig kjedelig. Mistenker at dette kanskje også gjelder min inventory. Slik har prosessen vært så langt:

6.6: Jeg slår til og betaler depositum
7.6: Selger ringer og gratulerer og sier at bilen allerede er i Drammen så selv om de bruker å si 2-4 uker leveringstid antar han at dette vil gå i løpet av en uke
12.6: Får SMS fra Tesla som sier "Kjære kunde, pga IT-utfordringer forbundet med registrering av din Model S har du foreløpig blitt booket inn til levering lørdag 29.6 i Lillestrøm for å sikre at du har en plass i kalenderen vår. Vi vil ta kontakt med deg så fort utfordringen er løst og gi deg en tidligere dato dersom det blir mulig"
17.6: Jeg kontakter selger og spør om IT-utfordringene er blitt løst og om det er noe nytt rundt levering, samt hvorfor bilen skal utleveres i Lillestrøm plutselig når den allerede stod i Drammen. Han svarer at han skal sjekke med delivery og om de kan sette en tidligere dato
18.6: Får ny SMS fra Tesla som sier "Hei xx. Vi kan se å ha mottatt all informasjon vi trenger for å begynne planlegging av utlevering. Vennligst send oss informasjon om forsikringsselskap også. Mvh Delivery Norge".

Usikker på hva den siste SMSen betyr - at så snart jeg har sendt inn forsikringsinfo så får jeg utlevering med en gang eller om de nå skal "starte å planlegge" eller hva. Er vel full fart og kaotisk i disse dager ser jeg for meg.

Vegard Winther

Ja, kan tenkes dette er samme sak.
Den siste meldinga der er jo litt merkelig. "...begynne planlegging av utlevering"? Hvordan skal man tolke det?

Når det gjelder forsikring, så er jo det en smal sak. De trenger kun å vite hvilket forsikringsselskap, og selve forsikringen aktiverer du idet du tar over bilen.

Sense

Problemer med typegodkjenning høres ut som det samme problemet amerikanske kunder bli utsatt for. Det amerikanske biltilsynet skal etter sigende ha annulert typegodkjenningen for de siste versjonene model S og X, siden kjøretøyene hadde så omfattende endringer. Om dette stemmer er umulig å si, fordi opplysningene kommer fra Tesla selv.

Forøvrig er det påfallende mange som får annulering av utlevering timer før avtalt tid, med forklaringer som "registreringsproblemer", "bilen står et annet sted" osv. Alt dette vet man lenge før noen timer før utlevering. Forstår ikke hvorfor Tesla velger denne strategien på å bortforklare andre problemer med levering. Det må da være den sikre måten å frastøte seg framtidige kunder på.
Man skal heller ikke se bort fra at det kan forekomme akutt håravfall også, når alt er klart til ferien, bortsett fra bilen som uteblir. (Vi har t.o.m. betalt en betydelig pris for å få med oss bilen på Kiel-ferga. Men det skjer neppe....)

Kundene kan være en svært tilgivende rase. Er man ærlig og forteller hvordan man egentlig ligger an i utleveringskøen og får korrekt og reell informasjon, så har vi langt større tålmodighet og forståelse. Hvis Tesla i tillegg hjelper til så godt de kan med lånebiler, så er jeg sikkert på at tilgivelsen sitter løst hos kundene.

Det som skjer nå er bortforklaringer, som ingen i min husholdning hadde kommet seg unna med.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA