Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjørnespjeld

Startet av hoffa, lørdag 12. september 2015, klokken 16:08

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på mandag 14. september 2015, klokken 22:46
Ikke umulig. Det er temperatursensorer festet på innerskjermene ved utløpet. Mulig det er verdien fra disse som trigger åpning av spjeldene.
Korrigerer meg selv; dette er ikke temperatursensorer men antenner til det gamle Balong TPMS-systemet. Hvis bilen er oppgradert til Continental kan de klippes vekk.

Uansett, spjeldene later til å i det minste være styrt av temperaturen på kjølemediet. Under en viss verdi trekker viftene luft gjennom radiatoren og så gjennom kondenserene. Over, så åpner spjeldene slik at luft utenfra trekkes rett på kondenser. Og det ser ut til at det gjøres et kalibreringsutslag ved oppstart.

Videoen under viser dette i praksis. Usikker på hvordan det oppfører seg i større fart, men regner med de lukker om gasstemperaturen blir lav nok. Kan hende lukker de også i større hastighet da fartsvinden gir luftstrøm via radiator. Og jeg har ikke sjekket oppførselen under supercharging, men spjeldene åpner stort sett når det er varmt og man har kjørt langt.

https://www.youtube.com/watch?v=EONPKj1H2V8&feature=youtu.be

Elbil2000

Har fått ødelagt mine spjeld to ganger i bilvaskemaskin (børsteløs). Kun manuell vask fra nå av!
P100D

Contango

Sitat fra: Elbil2000 på mandag 17. juni 2019, klokken 22:58
Har fått ødelagt mine spjeld to ganger i bilvaskemaskin (børsteløs). Kun manuell vask fra nå av!
Hvordan oppdaget du det? Feilmelding i bilen?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Klykken

Dette, og det bak spjeldene, har jeg ingen aning om fungerer, men merker vel fort om det blir et himla leven av vifter og SuC går på tomgang pga varme, antar jeg?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Elbil2000

Sitat fra: Contango på tirsdag 18. juni 2019, klokken 00:31
Sitat fra: Elbil2000 på mandag 17. juni 2019, klokken 22:58
Har fått ødelagt mine spjeld to ganger i bilvaskemaskin (børsteløs). Kun manuell vask fra nå av!
Hvordan oppdaget du det? Feilmelding i bilen?

Ene lamellen ble knekt av høytrykkspylingen.
P100D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA