Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla redder liv

Startet av Taffelman, søndag 05. mai 2019, klokken 10:38

« forrige - neste »

Taffelman

X75D
TM3 LR AWD

gigafactory

Ganske grunnleggende fysikk. Du ser den lille bilen flyr veggimellom mens Teslaen, som fort er et tonn tyngre, ikke får en like voldsom reaksjon. Resultatet hadde nok blitt det samme dersom bilen traff XC90en like foran. Dog er det én stor fordel Tesla har i forhold til andre store premium fossilbiler; et ekstremt lavt tyngdepunkt.

Aberet med tunge biler er jo at en gjerne tar livet til den en kolliderer med, så overskriften kan være litt misvisende. Mannen i den andre bilen døde.

jlan

Jeg lurer litt på om den mørke bilen foran Teslaen forårsaker hele kollisjonen ved å ligge så langt til venstre. Det kan se ut som bilen som kommer mot panikkbremser på grunn av dette, og har en bremsefeil som gjør at den får sleng. Teslaen kunne også lagt mer til høyre, kan vel se ut som en typisk autopilot plassering
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

cra

Kan ikke se antydling til hverken panikkbremsing (eller bremsing i det heletatt; ingen dupping av lysene whatsoever) eller sleng i videoen. Bilen bare siger sakte over i feil kjørebane, og så smeller det. Jeg setter pengene på uoppmerksomhet eller illebefinnende.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emagic

Tilsvarende sak her der en stor tung bil frontkolliderer med mindre bil og alle i den lille bilen omkommer fordi den gikk fra 75km/t til "minus" 35km/t i sammenstøtet, noe som påførte passasjerene så kraftig G-belastning at de omkom selv om kupeen i den lille bilen var hel, og dørene lot seg åpne.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l1plk3/bilkupeen-taalte-kollisjonen-men-alle-i-bilen-omkom

Kristian O

Sitat fra: emagic på søndag 05. mai 2019, klokken 22:16
Tilsvarende sak her der en stor tung bil frontkolliderer med mindre bil og alle i den lille bilen omkommer fordi den gikk fra 75km/t til "minus" 35km/t i sammenstøtet, noe som påførte passasjerene så kraftig G-belastning at de omkom selv om kupeen i den lille bilen var hel, og dørene lot seg åpne.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/l1plk3/bilkupeen-taalte-kollisjonen-men-alle-i-bilen-omkom
Verd å legge til: «Undersøkelsene viste at ikke alle i personbilen hadde strammet bilbeltet, og at last fra bagasjerommet hadde kommet fram i kupeen.»
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA