Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Best ladetid - rekkevidde

Startet av Mippen, torsdag 09. mai 2019, klokken 12:08

« forrige - neste »

Mippen

Folk snakker om rekkevidde, men man må ofte stoppe en eller to ganger på tur for å lade, spesielt på vinteren. Hvilke elbil gir best rekkevidde kombinert med ladetid? Det er for eksempel ikke slik at bilen som har best rekkevidde kan kjøre hurtigst fra A-B hvis bilen med best rekkevidde bruker 2-3 ganger så lang tid på å lade. Da kan gjerne en bil med vesentlig lavere rekkevidde komme fortere fram. Hvilke elbil gir best rekkevidde kombinert med kjappest lading. Må tenker jeg på biler utenom Tesla.
Fremtiden er elektrisk.


Kjetil1986

Model 3 long range 2021

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Crown

Ioniq er super slik. Hvis du har Ionity-ladere på veien så vil Audi e-tron også komme godt ut av det med sin 150kW-lader, på tross av dobbelt forbruk av Ioniq.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Zimon

Vil også si at Ioniq er en av vinnerne der.

Men er ikke så ekstreme forskjeller. Ref Teslabjørn sin test sammen med kompis hvor de tok Ioniq og Ampera-E ut på langtur fra oslo til trondheim og tilbake igjen. Der har gjort det sammen med Soul og i-Pace. Er flere såkalte "race" som Bjørn og Pawel har gjort sammen så sjekk ut dem litt.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Mippen

Hva kan man forvente å gi for en pent brukt Ioniq nå som ny modell er på vei?
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

#8
Det er 2 typer biler jeg ville vurdere:

  • 60kwt biler med 100kw lading, for den som ikke trenger 4wd.
  • Større biler fra Jaguar, MB og Audi som kan ha større batteri, men antakelig større forbruk og dobbelt så høy pris, så du bør regne litt på det.
64kwt's versjon av Kona er første kandidat jeg tenker på. Batteriet har kjølevæske.
Kia e-Niro (64 kWh) er i samme klasse, og man kan sjekke opp hvem som er best, og jeg tipper jeg ville gå for e-Niro.
Leaf E+ tekna kan duge, dersom man klarer seg uten kjølevæske. Kunsten med Leaf er å parkere inndørs om vinteren hvis man skal på langtur, og i sommervarmen gjelder det å parkere svalt, ikke kjøre for hardt, og være forsiktig med hurtiglading, hvor man hurtiglader minst mulig over halvfullt batteri.

Jeg tipper du kan komme ca 40 mil under gode forhold, med disse bilene.
Med 100kw lading kan man muligens få halvfullt på 20 minutter, så man får 20 mil til.
Hurtigladere kan overraskende være utilgjengelige, og da kan AC-lading bli nødløsning, hvor det hadde vært en fordel med 3-fasebil. Jeg trur disse 3 bilene i 60kwt-klassa, går kun på 1-fase, i tillegg til DC.
Hurtiglading kan være problematisk hvis batteriet er for kaldt, for varmt eller over halvfullt.
Dersom 3-fase er et poeng, kan større biler med 3-faselikeretter ha sine fordeler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA