Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bensinpumpe i borettslag?

Startet av Måkemannen, lørdag 04. mai 2019, klokken 17:52

« forrige - neste »

Måkemannen

Usikkert på hvor jeg skulle legge denne her. Tenkte litt på under humor og kanari, men siden det er litt seriøst også, så blir det her.

Det det har kommet forslag fra regjeringen, om å lovbestemme at også elbileiere i borettslag skal ha rett til å lade bilen hjemme.

Som vanlig er livets harde skole ute med sin gamle kjepphest i kommentarfeltene: Da må man også etablere bensin eller dieselpumpe i samme borettslag.

Sånn for ordens skyld: Er dette egentlig gjennomførbart? (Altså drivstoffpumpe i et borettslag). Hva må til? Og hva hadde prisen for herligheten blitt?

Kan tenke meg at brannsikkerhet kommer på banen her, lagring av noen hundre liter drivstoff setter vel noen krav til avstand til bebyggelse mm. Samme med montering av selve pumpa, man kan vel ikke montere denne tett på en yttervegg kledd med treverk.. ?

På den annen side har jo mange hatt oljetank i sin egen private hage i årevis, til oljefyren sin. Men det er vel kanskje andre krav når det gjelder fyringsolje?

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


cra

Det er nokså mange regler rundt slikt, så jeg tviler på det er gjennomførbart i praksis, men samle gjerne noen tall på hva det vil koste fellesskapet (borettslaget) kontra hvilken verdi det vil tilføre hver enkelt boenhet.

Dernest kan du jo spørre hvorfor de er så imot at dere skal få en verdiøkning på alle boenhetene (også de som foretrekker å kjøre på diesel); vi er mange som ikke engang ville vurdere en bolig som ikke har mulighet for lading av elbil.

Ikke glem å gjøre oppmerksom på at en slik besinpumpe ikke må pumpe ut mer enn noen få liter i døgnet - tilsvarende energimengde som en gjennomsnittlig elbil får i døgnet. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OhmPaPa

Heh

Spørsmålet tilbake er vel hvorfor man evt. skal ta en såpass høy risiko mht. brann og forurensning for å spare de 5 minuttene det tar å fylle karber på bilen.

Sammenlignet med en time spart på å lade elbiler med mye mindre risiko?

Hele poenget med elbiler er jo å redde miljøet. Hele poenget med karbe-biler er jo å fylle bankkontoen til John D. Rockefeller og gjengen.

Taffelman

X75D
TM3 LR AWD

Counterpointer

De kan jo gjerne ha bensinpumpe, det blir akkurat det samme som en lader. Men bensintank er for farlig, så det må de droppe.

PK snekker

Latterlig enkelt å fikse. Man tar en tankbil og monterer vanlig pumpe på. Kortreist drivstoff.
Krav til lagring og brannsikkerheten er da ivaretatt.

Men sakens kjerne er jo den at mange ikke er villige til å bruke borettslaget sine midler på ladere. Forståelig nok siden de fleste ville ha vansker for å betale for en bensinstasjon i borettslaget. Argumentet for ladeplass bør være verdiøkning for alle boenheter. Den må være høyere enn kosten ellers så ser jeg ingen gode argumenter for ladeplass.
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

cra

Når det kommer til "bensinpumpe for oss andre"-argumentet så må det i så fall være snakk om en bensinpumpe som leverer en desiliter eller to i timen. Da blir det sammenlignbart.

Verdiøkning pga at det stadig er flere som ønsker seg ladeplass sliter de fleste med å argumentere mot, så det er ¨regne som et trumfkort! :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Sitat fra: PK snekker på tirsdag 21. mai 2019, klokken 14:05
Latterlig enkelt å fikse. Man tar en tankbil og monterer vanlig pumpe på. Kortreist drivstoff.
Krav til lagring og brannsikkerheten er da ivaretatt.

Litt for enkelt?

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2006-12-01-1331
"Kjøretøy, traktorer og traktortilhengere med farlig gods skal ikke parkeres i boligområde eller annet sted hvor tredjeperson vanligvis oppholder seg."

Tror heller ikke lokale reguleringer/plan- og bygningslovgivningen åpner for dette.

At reglene er så strenge, sier noe om hvor brannfarlig bensinbiler er  ;)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cra

Jeg monterte en gang et vindu i et offentlig bygg (kulturhuset i Molde) som vendte mot en bensinstasjon. Vinduet var flere cm tykt, med laminert glass og vissnok noe kjølemedium (formodentlig en gass av et slag) i midten. Sykt tungt, og for å øke installasjonen til et C-moment gikk trappeavsatsen forbi midten av vinduet.... >.< Men det kom da på plass til slutt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA