Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Helsekonsekvensene ved bruk av elbil

Startet av ilmarw, torsdag 15. november 2007, klokken 23:55

« forrige - neste »

ilmarw

Hei,

Lovte en kompis av meg å spørre:
Er det gjort noen studier på hvordan strømmen i en elbil (i Buddy sitter man jo oppå batteriene) påvirker oss? I særlig grad ble det uttrykt bekymring for sædkvaliteten over lengre tid. Har ikke klart å finne noe selv, så er det noen som vet noe om dette? Eller noen som selv har gjort seg noen bekymringer? Eller i verste fall faktisk har opplevd negstive konsekvenser?

ilmar
Polestar i bestilling

bosonic

Dette er selvsagt viktig å få belyst, men hva med alle de som elsker å kjøre med setevarmerene på?
Selv om det er mindre strømstyrke så er nærheten mye mindre.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Thomas Parsli

I en elbil er det vel kun elektromagnetisk stråing og varme som kan påvirke sædkvaliteten.

Varme påvirker sædkvaliteten i stor grad, men det er i utgangspunktet lite varme i en elbil.
Hva man kler på seg og hvor varme -og lange- bad man tar er verd å tenke på.

Elektromagnetiske felt i elbiler kan jeg ikke nok fysikk til å si noe konkret om, men med de strømstyrkene disse bilen opererer med kan jeg ikke forstå at det kan være et problem.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Det er antagelig større grund til å være bekymret for mobiltelefonen, og trådløs internett.

Så lenge det flyter en konstant strøm fra batteri til motor skjer det ingen stråling. Når energien pendler i kretsene vil noe energi bli tapt og forlate strømkretsen i form av elektromagnetisk stråling. En senderantenne er designet slik at dette tapet blir så stort som mulig f.eks. mobiltelefon, trådløs Internett, køfribrikke, tyveriskranke i butikker, etc her skal helst all energien stråle ut, og selv fra disse apparatene regnes strålingen for svak og ufarlig.

I bilen er kretsen lukket og en ønsker at all energien går til å drive bilen framover og helst ikke tapes ved stråling. Det som skaper litt radiostøy er den elektroniske styringen og litt ved motor, men disse delene er så godt skjermet at det i praksis ikke er nevneverdig stråling.

For å bli godkjent for salg EU/EØS-Land som Norge, er bilene testet mot en rekke EU/EN/ISO normer. Dette gjeller også for Buddy som er testet både for hva den sender ut og på at kontrollen av den ikke skal forstyrres av f.eks mobiltelefonen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ilmarw

Jeg er enig i resoneringen deres, men det er altså ingen som vet om det har blitt forsket på dette?

ilmar
Polestar i bestilling

tom

#5
Jeg tror du ikke kan få andre svar enn at det vil ligge innenfor akseptable grenseverdier. Smelteverk industrien benytter ekstremet sterke DC strømmer og dermed sterke magnetiske felt (H). Jeg kan ikke se at det har vært reportert noen skader iforb med dette.  H felt absorberes/dempes ikke på samme måte som E felt i menneskekroppen slik at det ikke utvikles varme. Du finner masse om dette på http://www.who.int/en/ , søk etter ELF.

Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

hens

Joda, jeg har forsket på dette gjennom 300.000 kilometer.
Er snart 62 og har ikke merket noe negativt......!
Det må være riktig at lav temperatur virker positivt.

Eller kan det være gikt?

Henning. ;D
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

BauDemo

There is a document describing the electromagnetic radiation during usage of Clio.
Look at this document http://www.kfb.se/pdfer/R-99-5.pdf  page 16... search for "MTC" or "testing of 2 renault clio electric cars"...
Hope this helps!
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

tom

#8
Sitat fra: BauDemo på onsdag 05. desember 2007, klokken 21:43
There is a document describing the electromagnetic radiation during usage of Clio.

2024 nano Tesla (maks verdi) i en elbil er ikke en høy verdi, hvis du har varmekabler (en leder) eksponerer du et barn som krabber med ca 15 ganger høyere verdier og når du sitter i sofaen (0,5 meter fra gulvet) vil du bestråle dine strategiske ting med ca 2000 nano Tesla. 

Anbefalt 24 timer grenseverdi i hus er ca 50 ganger høyere en målte verdier  i en elbil

ref: http://www.nrpa.no/index.asp?strurl=//applications/system/publish/view/showObject.asp?infoobjectid=1000847
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

Griffel

#9
2000 nano tesla er det samme som 2 micro tesla (mT) eller 0,000001 T og som Tom skriver; dette er ikke en høy verdi. Det du kan utsettes for offentlig eller hjemme er som Tom nevner 100 mT (i 24 timer), mens du som arbeidstaker må finne deg i 500 microT som tilsvarende grenseverdi.

Jordens magnetfelt her i strøket er litt over 50 mT så tar det ned mot 30 mT ved ekvator (men det varierer ikke noe særlig over tid og er derfor uten betydning). De av oss om har vært innom en medisinsk tomograf har opplevd ca 2 T (2 000 000 mT) men det varer jo ikke mer enn 20 min (altså en gjennomsnittlig biltur).

Saken er imidlertid at det ikke bare er er den magnetisk flukstetthet som betyr noe men hvordan den varierer. Lysnettet er på 50Hz slik at alle oppgitte grenseverdier i husholdningsammenheng er basert på 50Hz. Størsteparten av magnetfelt variasjonen i bilen vill ligge lavere enn 50Hz og det meste av tiden vil ikke være toppbelastning med full akselerasjon. Påvirkningen er altså vesentlig mindre.

Rask hoderegning sier da at mine 20 minutter i tomograf (fant ingen feil), tilsvarer adskillig mer enn 500 000 turer fram og tilbake til jobb altså ca 2500 år (selv om pensjonsaldren heves klarer jeg meg med det), så jeg tar fortsatt den elektromagnetiske strålingen i bilen med stor ro. :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA