Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilhengerfeste nå tilgjengelig på Model 3

Startet av Anders9, onsdag 08. mai 2019, klokken 05:14

« forrige - neste »

trulsh

#195
Ser jeg har fått final invoice på en bil jeg la inn bestilling på med hengerfeste 09.05.2019. Står leveringsdato 25.05.2019. Fikk forøvirg SMS på fredag hvor de estimerte utlevering i juni, og at utleveringssted ville være Drammen, ikke Lillestrøm.


geear

Sitat fra: jpg på mandag 13. mai 2019, klokken 20:26
Fordelen på X (og kanskje 3) er at en kan bruke "annet" utstyr også. Vet ikke om det er standardisert, men skistativ løsningen til Tesla virker genial.
Hvorfor må f.eks et sykkelstativ festes på en rund kule forresten? Joda det funker, men plug-and-play løsningen virker bare helt genial.
Om budsjett løsninger er mer interessant, følger "kulen" med hengerfestet uansett, sånn sett det beste fra begge verdener ;-)
Finnes Tesla sitt skistativ til europeiske X-er da? X har bare den samme kjedelige manuelle som du også finner på f.eks. BMW X5 og mange andre, fra Brink. En tapp med tre kuler i, som skal rett opp i et feste, og låser på kulene.

Den amerikanske varianten bruker standard 2" firkantfeste (X har klasse 3 krok, 5000 lbs). Du får alt mulig tilbehør med 2" firkantfeste, som skistativ, sykkelstativ, bagasjebærere, fra sikkert hundrevis av produsenter. Du får også overganger mellom de forskjellige størrelsene 1 1/4", 2" og 2 1/2", så du kan bruke alt tilbehør i alle løsninger. Model 3 har bare klasse 1-hengerfeste (2000 lbs), så den vil mest sannsynlig få 1 1/4" i USA, men en europeisk løsning i Europa.

nordic2064

#197
Hei så fint!  Kan du bekrefte at din final invoice står med hengerfeste?  Kan du også bekrefte at design detaljer viser at det er med hengerfeste? 

Lurer siden jeg har fått utlevering den 20. mai kl 14:00, men det har samme VIN som før vi oppgraderte til hengerfeste. Den originale utleveringsdatoen vår var 10. mai, men vi ringte og bekreftet på email link at vi ønsket oppgradering til hengerfeste.   

Eneste som har skjedd er at vi fikk sms med utlevering den 20 .mai i Drammen, samme VIN, uten noen endringer eller final invoice.  Har betalt summen før vi la på hengerfeste alt...    :-\

trulsh

Sitat fra: nordic2064 på tirsdag 14. mai 2019, klokken 10:07
Hei så fint!  Kan du bekrefte at din final invoice står med hengerfeste?  Kan du også bekrefte at design detaljer viser at det er med hengerfeste?

Kan bekrefte at både final invoice og design detaljer viser hengefeste. Denne ble bestilt etter hengefeste kom som valg på nettsidene.

My2cents


ToWalkOrDrive

Sitat fra: My2cents på torsdag 09. mai 2019, klokken 14:44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. mai 2019, klokken 14:39
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 09. mai 2019, klokken 14:22
Sitat fra: My2cents på torsdag 09. mai 2019, klokken 10:33
Så om jeg vil ha hengerfeste som kun skal brukes til maks 75kg, type sykkelstativ eller en Thule bagasjeboks, er dette lov? Må Tesla godkjenne? Må Vegvesenet godkjenne? Det er DET jeg skal bruke hengerfestet til i 99% av tilfellene.
Jeg sjekket dette da jeg satte på et tilhengerfeste for sykkelstativ på min bil.
Så vidt jeg forstår står det i vognkortet: Tilhengervekt 0 kg, noe som betyr at det ikke er love til å dra henger. Å feste på sykler på 30 kg er noe annet og er lov. Det selve det å trekke henger som ikke er tillatt.

Ja, jeg fikk satt på hengerfeste på min Model S for noen år siden, og den gikk glatt både gjennom EU-kontroll og service hos Tesla uten kommentar. Vognkortet på Model S og (tidlig) Model 3 er helt likt - står 0 kg på krok på begge.

Hvilket feste da?

Det var et ACS-484800 som hengerfeste24.no solgte og monterte, men ser ut til at de er har lagt ned, for nettsiden og annet er tatt ned... Veldig synd, for det fungerte bra for meg. Men så det var et firma på østlandet (Bilexperten Bosch) som tilbydde montering på Model S. Kanskje de og tilbyr på Model 3...hvis en spør fint...
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=106551500  ..men var jo ganske dyrt...

Tesla Model Y                         2021-

O

#201
Sitat fra: nordic2064 på tirsdag 14. mai 2019, klokken 10:07
Hei så fint!  Kan du bekrefte at din final invoice står med hengerfeste?  Kan du også bekrefte at design detaljer viser at det er med hengerfeste? 

Lurer siden jeg har fått utlevering den 20. mai kl 14:00, men det har samme VIN som før vi oppgraderte til hengerfeste. Den originale utleveringsdatoen vår var 10. mai, men vi ringte og bekreftet på email link at vi ønsket oppgradering til hengerfeste. 

Eneste som har skjedd er at vi fikk sms med utlevering den 20 .mai i Drammen, samme VIN, uten noen endringer eller final invoice.  Har betalt summen før vi la på hengerfeste alt...    :-\

For dere som har bil i bestilling og som i etterkant har fått tilbud fra Tesla om å legge til et hengerfeste for 8300 NOK og som har gått for det tilbudet: Har det å legge til ett hengerfeste medført noen endring i total pris for bilen, utover pristillegget på 8300 NOK?

Selv fikk jeg nå en helt annen totalpris for bilen, etter å ha lagt til et hengerfeste på min bestilling fra mars. Totalprisen var endret med et helt annet beløp enn de 8300 som lovet.







Quintilian

Sitat fra: MOV på fredag 17. mai 2019, klokken 10:08
Sitat fra: nordic2064 på tirsdag 14. mai 2019, klokken 10:07
Hei så fint!  Kan du bekrefte at din final invoice står med hengerfeste?  Kan du også bekrefte at design detaljer viser at det er med hengerfeste? 

Lurer siden jeg har fått utlevering den 20. mai kl 14:00, men det har samme VIN som før vi oppgraderte til hengerfeste. Den originale utleveringsdatoen vår var 10. mai, men vi ringte og bekreftet på email link at vi ønsket oppgradering til hengerfeste. 

Eneste som har skjedd er at vi fikk sms med utlevering den 20 .mai i Drammen, samme VIN, uten noen endringer eller final invoice.  Har betalt summen før vi la på hengerfeste alt...    :-\

For dere som hadde bil i bestilling og som i etterkant har fått tilbud fra Tesla om å legge til et hengerfeste for 8300 NOK: Har det å legge til ett hengerfeste medført noen endring i total pris for bilen, utover pristillegget på 8300 NOK?

Selv fikk jeg nå en helt annen totalpris for bilen, etter å ha lagt til et hengerfeste på min bestilling fra mars. Totalprisen var endret med et helt annet beløp enn de 8300 som lovet.

Jepp... Jeg bestilte før 1. mai prisoppgang på FSD, og når jeg nå pratet med Tesla for å legge til hengerfeste (svarte på eposten Ved å melde interesse og ble oppringt) så sa de at jeg også måtte betale økt pris på FSD dersom jeg skulle ha hengerfeste.... Valgte å droppe det da jeg ikke betaler nærmere 20k for et hengerfeste...

Ellers så spurte jeg også om estimert levering og de sa Juni.... (SR+ "med alt").

stefse

Hvis du dropper FSD betyr vel det da at bilen totalt sett blir billigere med hengerfestet. hmm...
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

O

#204
Min erfaring er at prisen på hengerfestet ble over 30 000 kroner. I begynnelsen av mars la jeg en bestilling på en LR AWD med oprinnelig estimert levering i mars. Jeg mottok etterhvert både ordrebekreftelse og final ivoice med VIN nummer.
I begynnelsen av mai fikk jeg endelig leveringsdato på bilen med en bekreftet leveringsdato den 16. mai på et gitt klokkeslett.
Den 8.mai mottok jeg en epost fra Tesla med følgende tilbud: Ønsker du å legge til et hengerfeste til din Model 3 for 8300 NOK? Det var ingen informasjon om ytterligere prisendringer og jeg ringte for sikkerhets skyld til Tesla og fikk bekreftet at ingen prisendringer i opprinnelig avtalt pris ville skje utover pristillegget på 8300 NOK for tilhengerfestet. Det eneste var at leveringsdatoen måtte kanselleres og at jeg ville få nytt VIN og ny leveringsdato etterhvert. Jeg valgte da tilhengerfeste ved å bekrefte eposten fra Tesla om at jeg ønsker å legge til et hengerfeste for 8300NOK.
Noen dager senere mottok jeg, til min store overraskelse, ny ordrebekreftelse fra Tesla hvor totalprisen var blitt økt med over 30 000 kroner, istedenfor 8300 som lovet.
I den nye ordrebekreftelsen er det lagt til et tilhengerfeste til 8300, men i tillegg til dette er prisen på bilen økt fra ca 429000 til ca 450 000 og vinterdekkene er også blitt økt i pris med ca 1200, alt stikk i strid med det Tesla hadde lovet meg.
Regnet først med at dette bare var en glipp hos Tesla, men selv etter et par e-poster til Tesla der jeg ber Tesla rydde opp i ovennevnte feil, mener Tesla det skal være slik.
Hengerfeste jeg ble tilbudt av Tesla for 8300, både skriftlig og muntlig, koster visst likevel ikke 8300, men over 30 000 kroner.
Er vel ikke helt "innafor" av Tesla å holde på sånn?

Noen med samme/lignende erfaring?

stefse

Nei, men regner med at noe sånt vil skje etterhvert. Spørsmålet er da om man må sende et "signal" tilbake med å kansellere FSD'en
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Elgolferen

Fremdeles ingen som vet om dette er skjult hengerfeste? Vil ikke ha en svær stålklump hengende bak bilen. Og vet noen om det blir endring i bakfanger?

AreLib

Sitat fra: Elgolferen på lørdag 18. mai 2019, klokken 18:27
Fremdeles ingen som vet om dette er skjult hengerfeste? Vil ikke ha en svær stålklump hengende bak bilen. Og vet noen om det blir endring i bakfanger?
Avtagbart
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

O

#208
Sitat fra: stefse på fredag 17. mai 2019, klokken 19:08
Nei, men regner med at noe sånt vil skje etterhvert. Spørsmålet er da om man må sende et "signal" tilbake med å kansellere FSD'en
Jeg har hverken bestilt autopilot eller FSD. Fikk likevel en prisøkning på over 30 000 for å legge til et hengerfeste til min bestilte M3 som Tesla tilbød meg for 8300 NOK.

Tesladude

https://www.tesla.com/no_NO/videos/model-3-tow-hitch

I filmen her er det mulig å se henger festet ved å pause filmen rett etter intro teksten.
Tesla Model 3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA