Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilhengerfeste nå tilgjengelig på Model 3

Startet av Anders9, onsdag 08. mai 2019, klokken 05:14

« forrige - neste »

S4e

Sitat fra: Speeder på torsdag 09. mai 2019, klokken 10:03
At noen nærmest forventer å kunne få hengerfeste på en bil de har bestilt uten hengerfeste er for meg meget snodig. Vil det samme gjelde hvis Tesla kommer med en stajonsvognutgave av Model 3?

På veldig mange andre biler kan tilhengerfeste ettermonteres - både av lokal forhandler og 3. part.
For noen bilmerker ble montering også gjort av lokal forhandler selv om du bestilte dette på ny bil.  Så dette kan ikke sammenlignes med stasjonsvogn eksemplet ditt.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

jkirkebo

Sitat fra: S4e på torsdag 09. mai 2019, klokken 12:22
Sitat fra: Speeder på torsdag 09. mai 2019, klokken 10:03
At noen nærmest forventer å kunne få hengerfeste på en bil de har bestilt uten hengerfeste er for meg meget snodig. Vil det samme gjelde hvis Tesla kommer med en stajonsvognutgave av Model 3?

På veldig mange andre biler kan tilhengerfeste ettermonteres - både av lokal forhandler og 3. part.
For noen bilmerker ble montering også gjort av lokal forhandler selv om du bestilte dette på ny bil.  Så dette kan ikke sammenlignes med stasjonsvogn eksemplet ditt.

Det gjelder da biler som har oppgitt hengervekt i vognkortet tipper jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Fush

Hei,

Har hatt en reservasjon inne i en ukes tid på Model 3 med "estimert levering - Mai" - fikk denne uken mail om at jeg kunne oppgradere til hengerfeste (som sikkert mange andre). Har ikke fått VIN enda.

Ringte for å høre om hengerfeste ville påvirke estimert leveransetid, svaret på det var et klart nei, og representanten ga meg inntrykk av at hengerfestende påmonteres ved EU-klargjøring i Nederland og ikke ved fabrikken. Det som påvirket leveransetid av bil med hengerfeste var tilgjengelighet på hengerfester, ikke produksjon av bilen.

Logikk tilsier jo da at etterhvert som Tesla får kapasitet, vil alle biler som møter typegodkjenningen (behøver ikke nødvendigvis være produksjonsdato januar som nevnt her, men på et eller annet tidspunkt er jo Model 3 typegodkjent for henger) kunne få ettermontert hengerfeste - ettersom det er hva som i praksis allerede gjøres i Nederland.

Delvis off topic - men Tesla gir meg veldig inntrykk av at de bare spyr ut Model 3 for EU og at det er litt bingo om man får "matchet" en allerede produsert bil til sin bestilling eller om det produseres en bil på bakgrunn av din bestilling?
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

Nilsern

Sitat fra: Fush på torsdag 09. mai 2019, klokken 12:48
Ringte for å høre om hengerfeste ville påvirke estimert leveransetid, svaret på det var et klart nei, og representanten ga meg inntrykk av at hengerfestende påmonteres ved EU-klargjøring i Nederland og ikke ved fabrikken. Det som påvirket leveransetid av bil med hengerfeste var tilgjengelighet på hengerfester, ikke produksjon av bilen.

Man kan ikke stole på info fra Tesla. Følgende uttalelse er klipt fra artikkel i tek.no: Verdt å nevne er at tilhengerfestet på Model 3 ikke kan ettermonteres på allerede eksisterende Model 3-biler. – Grunnet europeiske regler kan vi kun tilby tilhengerfestet som fabrikkinstallert utstyr på nye bestillinger. Tilhengerfestet kan dessverre ikke ettermonteres etter levering, skriver Sandvold Roland. Han sier også at hengerfestet er ikke tilgjengelig for Model 3 Performance på grunn av en belastningsbegrensning på dekkene. Vi får imidlertid bekreftet at hengerfestet er avtagbart, men det er manuell på- og avmontering.

Hvis noen skal komme med korrekt informasjon så  må det vel være informasjonssjefen Sandvold Roland.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Nilsern på torsdag 09. mai 2019, klokken 13:02Man kan ikke stole på info fra Tesla. Følgende uttalelse er klipt fra artikkel i tek.no: Verdt å nevne er at tilhengerfestet på Model 3 ikke kan ettermonteres på allerede eksisterende Model 3-biler. – Grunnet europeiske regler kan vi kun tilby tilhengerfestet som fabrikkinstallert utstyr på nye bestillinger. Tilhengerfestet kan dessverre ikke ettermonteres etter levering, skriver Sandvold Roland. Han sier også at hengerfestet er ikke tilgjengelig for Model 3 Performance på grunn av en belastningsbegrensning på dekkene. Vi får imidlertid bekreftet at hengerfestet er avtagbart, men det er manuell på- og avmontering.

Hvis noen skal komme med korrekt informasjon så  må det vel være informasjonssjefen Sandvold Roland.
Fullt mulig at de fleste bilene som er i transitt nå dekkes av den nye typegodkjenningen. Da er det enkelt å ettermontere hengerfeste i Nederland.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Handyman

Sitat fra: Fush på torsdag 09. mai 2019, klokken 12:48
Hei,

Har hatt en reservasjon inne i en ukes tid på Model 3 med "estimert levering - Mai" - fikk denne uken mail om at jeg kunne oppgradere til hengerfeste (som sikkert mange andre). Har ikke fått VIN enda.

Ringte for å høre om hengerfeste ville påvirke estimert leveransetid, svaret på det var et klart nei, og representanten ga meg inntrykk av at hengerfestende påmonteres ved EU-klargjøring i Nederland og ikke ved fabrikken. Det som påvirket leveransetid av bil med hengerfeste var tilgjengelighet på hengerfester, ikke produksjon av bilen.

Logikk tilsier jo da at etterhvert som Tesla får kapasitet, vil alle biler som møter typegodkjenningen (behøver ikke nødvendigvis være produksjonsdato januar som nevnt her, men på et eller annet tidspunkt er jo Model 3 typegodkjent for henger) kunne få ettermontert hengerfeste - ettersom det er hva som i praksis allerede gjøres i Nederland.

Delvis off topic - men Tesla gir meg veldig inntrykk av at de bare spyr ut Model 3 for EU og at det er litt bingo om man får "matchet" en allerede produsert bil til sin bestilling eller om det produseres en bil på bakgrunn av din bestilling?
Jeg lurer litt på om tverrbjelken bak (den egentlige støtfangeren, ikke støtfangerdekselet) nå har integrert feste for selve kroken. Altså avtakbart HF. Kanskje det også er et deksel i plastplata under som kan fjernes. Da vil montering bare bestå i å montere kontakten koble til ledningen til en kontakt inni bilen.
Da blir montering på biler uten denne typegodkjenningen straks mer arbeidskrevende:
Av med støtfangerdeksel, bytte tverrbjelke/støtfanger, på med støtfangerdeksel lage åpning i deksel under bilen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Fush

Nå er ikke ettermontering av hengerfeste på Model 3 spesielt komplisert :
https://www.youtube.com/watch?v=nDtgQYxkpxY

Det som visstnok ER komplekst (og ikke spesielt brukervennlig) er å montere på kabling for lys, bremser osv - i alle fall på de tidlige modellene.
https://www.youtube.com/watch?v=lr-HfU1xJFc

Jeg vil tro at en faktisk brukervennlig løsning for denne kablingen (og selvfølgelig offisiell typegodkjenning) er hva som nå er på plass, og kan ikke se for meg at dette ikke er mulig å ettermontere.

"Må monteres fra fabrikk" betyr for meg bare at bilen må ha det montert/godkjent fra produsent (ikke av "uautorisert tredjepart") og ikke nødvendigvis montert på en spesifikk lokasjon. Hva er ellers forklaringen til at det gjøres EU klargjøring i Nederland og at ikke alle disse EU compliant modifikasjonene må installeres på fabrikken i Freemont?
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

DagfinnN

Sitat fra: My2cents på torsdag 09. mai 2019, klokken 10:33
Så om jeg vil ha hengerfeste som kun skal brukes til maks 75kg, type sykkelstativ eller en Thule bagasjeboks, er dette lov? Må Tesla godkjenne? Må Vegvesenet godkjenne? Det er DET jeg skal bruke hengerfestet til i 99% av tilfellene.
Jeg sjekket dette da jeg satte på et tilhengerfeste for sykkelstativ på min bil.
Så vidt jeg forstår står det i vognkortet: Tilhengervekt 0 kg, noe som betyr at det ikke er love til å dra henger. Å feste på sykler på 30 kg er noe annet og er lov. Det selve det å trekke henger som ikke er tillatt.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 09. mai 2019, klokken 14:22
Sitat fra: My2cents på torsdag 09. mai 2019, klokken 10:33
Så om jeg vil ha hengerfeste som kun skal brukes til maks 75kg, type sykkelstativ eller en Thule bagasjeboks, er dette lov? Må Tesla godkjenne? Må Vegvesenet godkjenne? Det er DET jeg skal bruke hengerfestet til i 99% av tilfellene.
Jeg sjekket dette da jeg satte på et tilhengerfeste for sykkelstativ på min bil.
Så vidt jeg forstår står det i vognkortet: Tilhengervekt 0 kg, noe som betyr at det ikke er love til å dra henger. Å feste på sykler på 30 kg er noe annet og er lov. Det selve det å trekke henger som ikke er tillatt.

Ja, jeg fikk satt på hengerfeste på min Model S for noen år siden, og den gikk glatt både gjennom EU-kontroll og service hos Tesla uten kommentar. Vognkortet på Model S og (tidlig) Model 3 er helt likt - står 0 kg på krok på begge.
Tesla Model Y                         2021-

My2cents

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. mai 2019, klokken 14:39
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 09. mai 2019, klokken 14:22
Sitat fra: My2cents på torsdag 09. mai 2019, klokken 10:33
Så om jeg vil ha hengerfeste som kun skal brukes til maks 75kg, type sykkelstativ eller en Thule bagasjeboks, er dette lov? Må Tesla godkjenne? Må Vegvesenet godkjenne? Det er DET jeg skal bruke hengerfestet til i 99% av tilfellene.
Jeg sjekket dette da jeg satte på et tilhengerfeste for sykkelstativ på min bil.
Så vidt jeg forstår står det i vognkortet: Tilhengervekt 0 kg, noe som betyr at det ikke er love til å dra henger. Å feste på sykler på 30 kg er noe annet og er lov. Det selve det å trekke henger som ikke er tillatt.

Ja, jeg fikk satt på hengerfeste på min Model S for noen år siden, og den gikk glatt både gjennom EU-kontroll og service hos Tesla uten kommentar. Vognkortet på Model S og (tidlig) Model 3 er helt likt - står 0 kg på krok på begge.

Hvilket feste da?

HalvorV

Sjekket dette med biltilsynet i forbindelse med hengerfeste (kun til sykkelstativ) på Kona.
Trenger ingen godkjenning annet enn at festet har de nødvendige papirer.
Ingen etterkontroll hos biltilsyn nødvendig, tut og kjør men sørg for å ha synlig lys og skilt.
Tesla Model Y Perfomance

Rolf Gjerdsjø

#161
Om vi tar av oss fanboy-brillene for et øyeblikk her, så kommer ikke Tesla helt heldig utav det. Å endre typegodkjenning for hengervekt er ikke umulig eller vanskelig, men Tesla tar seg åpenbart ikke bryet p.t. En blank løgn der altså, da er det vanskelig å stole på annen informasjon derfra.

Og det er kjent at mer eller mindre samtlige biler i Europa er forberedt for hengerfeste rent teknisk, ref fremkommet i denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=34765.0

At bilen er kjøpt uten hengerfeste holder ikke helt som argument i massemarkedet. Det er knapt noen (fossil)bil som ikke kan få ettermontert dette i Norge. Det er absolutt ingen tvil om at Tesla visste at dette skulle introduseres veldig snart. For de lojale kundene (skiller mellom lojale og fanboys her) blir dette dårlig stil, og spesielt når de serverer blank løgn som er enkel å ettergå. Og er der noe man bør merke seg, så et det at lojale kunder er de siste man bør irritere kraftig, og regn med at mange har fått satt lojaliteten sin kraftig på prøve de siste dagene.

Er Tesla i sin rett? Ja, absolutt. Men er det lurt? Ikke så sikker på den gitt.

Og sånn BTW, i min står det «ikke oppgitt» på hengervekt. Usikker på om Vegvesenet tolker det likt som de gjør med takstativ eller ikke.

2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Magnus Hansen

Man må man spørre seg hvorfor ikke Tesla tilbyr ettermontering. De kunne jo solgt med god avanse og tjent ekstra penger på mange kunder. Når de da ikke gjør det, så er det åpenbart en god grunn. Enten teknisk, regelteknisk eller fordi de vurderer omdømmetapet på å ikke tilby dette er mindre enn det ville vært med ny runde med kaos på servicesentrene. Andre teorier? Ren ondskap?  ::)

Mr Oizo

Bedre å selge en hel, ny bil, enn å ettermontere en krok på en bil som allerede eksisterer? Ikke mye økonomi i å drive verkstedtjenester, det er salg av biler som er inntektskilden.

Amoss

Ingen som har vurdert følgende scenario?

Tesla mente å begynne å levere biler med (eller i det minste forberedt på) hengerfeste fra starten av leveringen i EU.
Var det 9/1 de introduserte ledningnettet som trengtes? Rart å introdusere dette dersom de ikke også mente å introdusere hengerfeste samtidig.

Var det ikke snakk om at det drøyde litt vel mye under typegodkjenningen i EU?  Kan det være at deres opprinnelige feste for hengerfeste ikke ble godkjent, og at de da valgte å bare selge bilene uten mulighet for dette?

har de funnet en løsning som EU aksepterer, og har da begynt å produsere disse og tilby kundene å bestille. EU vil derfor ikke akseptere å "oppgradere" biler produsert før denne løsningen var på plass til å tillate hengerfeste (altså ingen løgn som noen er ivrige på å slenge rundt seg med påstander om), og at ombygningen fra gammel til nytt feste blir urimelig dyrt.


Jeg PÅSTÅR ikke at det er dette som har skjedd, men det ser ut som en svært sannsynlig forklaring. Og ja, Tesla kan fortsatt kritiseres for sin kommunikasjon (eller manglende sådan) i denne saken.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA