Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

think city 2009 mod, Power limit og høyspent

Startet av Glenn kennet, tirsdag 07. mai 2019, klokken 23:24

« forrige - neste »

Glenn kennet

Hei.
Eg har en 2009 mod Think City, zebra batteri.180km versjon.
over natten har det dukket opp (power limit og høyspent trekant i dashbordet) :-[
Bilen er død og eg får ikke ladet den. det viser 60% på fremdriftsbatteri og 12v Batteri er ok og står på lading.
Det eg har sjekket er:alle Jordingspunkt (demontert,pusset til reint metall,satt sammen igjen)
Sjekket alle sikringer.
sjekket alle kontakter i motorrom (rengjort og smurt med elektrosparay)
Har hatt ute sikring for (BMI) ca 30min, i håp om den skulle resette seg ved feil på bmi.
trykt på nedfrysingsknapp for og fryse ned batteri, sto med lader i ca 35 timer etterpå, men ingen lading.
Lader trekker ca 25watt. det lyser grønt i kontakten att lader står i. blinker på batteri blir varmet opp/tint.

Noen så har en god ide?
PS, Holder til litt utenfor Bergen.

Prøver og legge ved noen bilder når eg prøver og lade
Lader vil ikke trekke mer enn 20-30watt
Har no stått på lading i 41 timer

mohpet

Jeg har en 2011 Zebra som fikk de samme symptomene høsten 2017. Jeg fikk den da opp til Elbilmek, som konstaterte intern isofeil i batteriet og i praksis dødsdom for dette, dessverre. Jeg skal ikke påstå at det er nøyaktig det samme, men historien viser at Zebra batteriene varer ikke lengre enn 6-7 år i Think.
For min del så var jeg heldig med super forsikring som dekket også batterifeil, og etter mye jobbing lokaliserte jeg en 2011 delebil som hadde et fullt fungerende Lithium batteri. Dette ble min redning den gangen. Å finne et Li batteri er vanskelig, men med litt tålmodighet og tid bør det nok være mulig.
Lykke til med bilen!
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Glenn kennet

Oki, takker for kjapt svar, eg får ikke håpe det er samme feilen :( er usikker på alder på batteriene, men de hadde 100% rekkevidde-altså 180km før dette sjedde, så har troen på en bagatell en eller anna plass

mohpet

Det er jo evt feilkode mot batteriet som kan avdekke en slik feil. Jeg vet ikke hvordan man kan måle dette ut, her har jeg brukt Elbilmek.

Mitt batteri virket også 100% mht kapasitet, det jeg merket en endring på i et par mnd før det skjedde var at Power Limit lyset kom på oftere enn vanlig. Tidligere kom det kun på under langvarig og tyngre belastning på motorvei el.l. (i praksis veldig sjeldent), den siste perioden så kom lyset på gjerne et par ganger i uken. Det er flere som har merket dette før en intern isofeil.

Bilen min gikk i "limp home" modus da det skjedde, konstant power limit og maks ca 40 km/T, mye mindre oppover. Så jeg kom meg hjem. Da jeg slo av tenningen så ville den verken lade eller starte igjen.

Disse Zebra batteriene er vel i praksis nå omtrent like gamle.

Krysser fingrene for at dette er en annen, enklere feilårsak.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Glenn kennet

Hei.
Har no tatt diagnose og der kom det opp BMI FAULT >:( så satser på det er bare og bytte den da?
må den programeres på nytt eventuelt?


Glenn kennet

Hei :+1:
Da her eg fått byttet BMI og no ser det ut så alt virker igjen,satt ladekabel i vegg og den er begynt den lange prosessen med oppvarming (30) timer. da batteriet var nedfrøset.
Alle varsellamper er vekke og får ikke opp feilkoder med diagnose. så denne ganger var det nok BMI"en så var defekt :(

worry

Gratulerer! Vi krysser fingre. Og takk for at du oppdaterer tråden. All kunnskap er viktig her.  :)
Think lithium

mohpet

Sitat fra: Glenn kennet på mandag 13. mai 2019, klokken 22:42
Hei :+1:
Da her eg fått byttet BMI og no ser det ut så alt virker igjen,satt ladekabel i vegg og den er begynt den lange prosessen med oppvarming (30) timer. da batteriet var nedfrøset.
Alle varsellamper er vekke og får ikke opp feilkoder med diagnose. så denne ganger var det nok BMI"en så var defekt :(
Kjempebra, gratulerer!
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Glenn kennet

Varmer fint opp. Men vil ikke begynne lading. Er 365volt ca på batteri og 260grader
Står (park) når eg leser av bmi

Vidar_S

Sitat fra: Glenn kennet på fredag 17. mai 2019, klokken 02:19
Varmer fint opp. Men vil ikke begynne lading. Er 365volt ca på batteri og 260grader
Står (park) når eg leser av bmi

Du fikk melding om 13 feilede celler på batteriet via CANalyzer'en du lånte, stemmer ikke det? Mulig noen her inne har bedre erfaring enn meg med hva som er maksgrensen for feilede celler før et Zebra-batteri tar kvelden?
Lim gjerne inn mer output du får fra bilen, så mulig noen kan tyde noe mer ut av det.

Glenn kennet

ja kan stemme det Vidar,  men da kan det vere eg leser den litt feil?
Der står:  0 nr_of_failed_cells:13 waiting_ok_temp:
Er det ikke 0 nr of failed cells  og  kode 13 for waiting temp?

Vidar_S

Sitat fra: Glenn kennet på tirsdag 21. mai 2019, klokken 13:59
ja kan stemme det Vidar,  men da kan det vere eg leser den litt feil?
Der står:  0 nr_of_failed_cells:13 waiting_ok_temp:
Er det ikke 0 nr of failed cells  og  kode 13 for waiting temp?

Da tror jeg du leser den litt feil ja.
Output fra den Canalyzer'en er  <parameternavn>: <verdi>
Du ser det forsåvidt bedre om du ser på hele output'en du får der det begynner med en kode  f.eks  0x304: og så følger det <parameternavn>: <verdi>   hele veien nedover til neste 0x###-kode.

mohpet

Sitat fra: Glenn kennet på tirsdag 21. mai 2019, klokken 13:59
ja kan stemme det Vidar,  men da kan det vere eg leser den litt feil?
Der står:  0 nr_of_failed_cells:13 waiting_ok_temp:
Er det ikke 0 nr of failed cells  og  kode 13 for waiting temp?
Hei, Hva står det bak "IntIsoErr"? Står det null eller en?
Ref denne:
https://elbilforum.no/index.php?topic=42206.0
Spørsmålet er vel hvor mange failed cells som går an å kjøre med, min erfaring er at Internal isolation error er en feil som ikke lar seg rette på.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Vidar_S

Sitat fra: mohpet på tirsdag 21. mai 2019, klokken 17:51
Sitat fra: Glenn kennet på tirsdag 21. mai 2019, klokken 13:59
ja kan stemme det Vidar,  men da kan det vere eg leser den litt feil?
Der står:  0 nr_of_failed_cells:13 waiting_ok_temp:
Er det ikke 0 nr of failed cells  og  kode 13 for waiting temp?
Hei, Hva står det bak "IntIsoErr"? Står det null eller en?
Ref denne:
https://elbilforum.no/index.php?topic=42206.0
Spørsmålet er vel hvor mange failed cells som går an å kjøre med, min erfaring er at Internal isolation error er en feil som ikke lar seg rette på.

Glenn Kenneth får korrigere meg om jeg tar feil, men bilder jeg har fått fra ham tidligere i prosessen tilsier ingen isolasjonsfeil. Var 0 på både extIsoErr og intIsoErr i bildet jeg fikk (med utskrift fra Canalyzer), så sånn sett kunne jo ting vært verre.

Sånn for kuriositetens skyld kan jeg nevne at bilen omhandlet i https://elbilforum.no/index.php?topic=42206.0  ble solgt til en i bergensområdet som hadde større garasje og flere jekker enn meg og han fikk liv i batteriet etter å ha flyttet det over i en annen bil, så der tyder mye på at det var laderen som hadde sagt takk for seg og ikke batteriet :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA