Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

CCS Adapter - Info fra tesla.com

Startet av ejo8210, tirsdag 07. mai 2019, klokken 20:23

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 10. august 2020, klokken 10:01
Sitat fra: RJK på mandag 10. august 2020, klokken 09:19
Det er en forventning om å kunne lade på SuC-stasjoner, men man må vel kunne infinne seg i at ikke alle laderne er kompatible. Men mener helt klart at de bør ha ihvertfall ettpar ladere tilgjengelig for "gamle" Teslaer også på nye stasjoner. Man har tross alt vært med å bygge det ut.

Men samtidig, prisen er lav, og det å mukke på småkroner for dette, når man ellers slenger penger etter annet mer-eller-mindre unyttig fjas, da klager man for å klage.

Årsaken til at en juridisk kan kreve dette kostnadsfritt er fordi bilen er solgt og markedsført med lovnader om vekst i ladenettverket. De har lovet å utvide nettverket med nye ruter og nye ladere. Så lenge en har reklamasjonsrett kan en reklamere på avvik mellom markedsført egenskap og hva selskapet faktisk gjør.
I denne saken er det enkelt, for Tesla har allerede utviklet og leverer løsning på problemet de selv har skapt.
Om en kjøpte S eller X i 2018 og nå sitter med en bil som ikke lenger kan lade på nye ladere i nettverket fordi Tesla har valgt å endre plugg blir det opp til hver og en om en gidder ta kampen, eller bare betale.
Juridisk er jeg ikke i tvil. De nye laderne er utvidelse av supercharger-nettverket, og så lenge Tesla ikke lenger setter opp ladere overhodet som dekker eksisterende biler innenfor reklamasjonsrett er saken god. Tesla har ikke lagt noen tidsbegrensninger eller andre føringer i markedsføringen. De eneste med gammel plugg jeg har sett er i Lofoten, men de er vel kun midlertidige. De gigantiske nye stasjonene i Bamble og Lier har kun CCS. Og det blir interessant å se om de velger samme strategi på alle nye stasjoner, eller om de kun løser det slik på stasjoner langs ruter hvor de allerede har ladere med gammel plugg. Eksempelvis nordover eller andre steder i europa.

Når det er sagt, til 4850,- var jeg i tvil om jeg hadde giddet å dra saken hele veien bare for å slippe å betale.
Til 3550,- begynner tvilen å forsvinne. Med tiden kan det godt være prisen faller videre, for jo flere CCS superchargere de setter opp uten å støtte eksisterende eiere, jo mer åpenbar er saken juridisk.

Men - alle rutene jeg har behov for å kjøre er godt dekket av gammel plugg. Jeg gadd ikke oppgradere min X til CCS, for behovet var rett og slett ikke-eksisterende. Hadde perspektivet på eierskap vært kanskje 3-5 år til hadde jeg vurdert det, bare for moroskyld. Men behovet fantes ikke på kort sikt i hvert fall.
Ytre ramme for å klage på manglende egenskap iht markedsføring blir reklamasjonsfristen på 5 år. Dvs 2015-modeller og nyere. Ut over det blir det eventuell goodwill fra Tesla.

Jeg er faktisk helt enig i at dersom de kjører "Clean Cut", og ikke bygger inn lademulighet for eldre Teslaer, så tror jeg de vil slite i en rettsak. Finnes nok av advokater som ville elsket å tatt en slik sak, da de ikke har sagt noe om at utvidelsen bare gjelder x antall år frem i tid. Vi er altså enige på den biten.

Dersom det ikke er "Clean Cut" og de kan si at vi har dette på stasjonen rett ved siden av eller langs ruta med grei avstand mellom alternativene, så er det en annen sak. De kan lett argumentere for at det ikke var praktisk å legge de nye laderne på nøyaktig samme lokasjon.

Det ville forøvrig være elendig markedsføring å legge inn fremtidig begrensning der de i tilfelle sår tvil om tiltroen på egen løsning, og ens mulighet til å holde bilen på veien så lenge den er innenfor en levetid man bør kunne forvente at produktet holder ved jevnlig vedlikehold.

Men igjen, prisen er så lav at her er det liten vits i å ri prinsipper, når alternativet hadde vært at de ikke ville tilby en slik løsning, slik Nissan ser ut til å gå for.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 10. august 2020, klokken 12:14

Sitat fra: automat på mandag 10. august 2020, klokken 11:41
Men Tesla har ikke lovet at denne superladingen skal være gratis, etter 2017. (2018 for første eier?)
Hva strømmen koster er ikke relevant. Har du kjøpt bil med gratis lading er dette uendret uavhengig av hvilken stasjon i nettverket du benytter. Det er tilgangen som er tema.


Det jeg mente var at det er kun de med gratis superlading som kan hevde å ha noe krav om gratis oppdatering. Tesla har ikke lovet noe gratis til de med betalt superlading, og de må derfor påregne å betale for oppgradering selv.

Etter at reklamasjonstiden har gått ut vil det jo være vanskelig å fremme krav. Det vil derfor være stadig færre bileiere som kan fremme krav, ettersom flere og biler med gratis superlading blir over 5 år. Og det er under 2 årganger igjen med superlading «free for life» som er aktuelle.

Førstegangseiere med fri superlading blir det også stadig færre av, i takt med at folk bytter ut bilene sine.

Jeg tror Tesla kjører en kalkulert risiko her, etter som deres problem er raskt synkende. Og det kan godt hende at prisreduksjonen på oppgraderingen er et ledd i å redusere potensielle søksmål. Jeg tipper også Tesla vil unngå rettstvister her, og vil kjøre forlik i siste sekund, med taushetsklausuler, hvis noen virkelig står løpet ut og kjører sak.

Som saksøker vil man uansett stå igjen med risikoen for at Tesla kan få rettens medhold i at man har fått være med på nok utvidelser av SuC-nettverket med de utbygginger som er gjort etter at man kjøpte bilen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på mandag 10. august 2020, klokken 09:59

Det er jo det samme andre veien. I hvert fall sist jeg var innom Lier så var det bare Type 2-lading der, og Model 3 kan ikke bruke den. Vet ikke hvor mange steder det er snakk om.
Gamle Lier stasjonene har blitt oppgradert med CCS kabler og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#198
Sitat fra: automat på mandag 10. august 2020, klokken 20:28
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 10. august 2020, klokken 12:14

Sitat fra: automat på mandag 10. august 2020, klokken 11:41
Men Tesla har ikke lovet at denne superladingen skal være gratis, etter 2017. (2018 for første eier?)
Hva strømmen koster er ikke relevant. Har du kjøpt bil med gratis lading er dette uendret uavhengig av hvilken stasjon i nettverket du benytter. Det er tilgangen som er tema.


Det jeg mente var at det er kun de med gratis superlading som kan hevde å ha noe krav om gratis oppdatering. Tesla har ikke lovet noe gratis til de med betalt superlading, og de må derfor påregne å betale for oppgradering selv.
Som sagt - betaling for strømmen er ikke tema her. Det har ikke noe å si om du får den gratis eller ei. Du er utestengt fra det voksende nettverket, med mindre du betaler for ombygging. En ombygging de allerede har løst og selger.
Strømprisen er ikke tema.
Meg bekjent har de ikke differensiert markedsføring av nettverkets vekst ift hvilken bil en kjøper.

I Norge kan en for øvrig reklamere mot tidligere salgsledd.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

@Øyvind.h

Man er jo ikke utestengt fra et netverk av v2-ladere som har vokst etter at man kjøpte bilen. Og man kan lade på v3 med en enkel ombygging. Min vurdering er at Tesla kommer unna med dette. Og jeg er altså uenig i din vurdering. Men jeg er ikke jurist. Jeg er derfor åpen for juridiske uttalelser som støtter ditt syn. Jeg tror ikke denne diskusjonen kommer noe lenger uten at det kommer frem noe mer håndfast, juridisk sett.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

Kan leve med det :) Om alle var enige om alt, alltid, hadde advokater gått dårlige tider i møte :D
Supercharger-nettverket er stort og vokser raskt, både antall lokasjoner, antall stolper og effekt. Om en tar det juridiske ut av diskusjonen er jeg ikke i tvil om at CCS adapter uansett er noe en god del vil ha glede av. Ikke bare på kommende supercharger-stasjoner, men fleksibilitet til å velge å lade "hvor som helst". En fleksibilitet som er totalt overlegen alle andre elbiler. For bare 3550,- :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Vet ikke hva dere jobber med, men menigmanns tolkning av jus/avtaler på et forum er iallfall verdt svært lite. Det kan finnes forbehold eller tolkning som gjør at Tesla har alt på det rene. Selv hadde jeg ikke orket å ta en slik kamp for 3000,- kroner. Betalte gladelig 4873,- for et år siden, og det var verdt hver krone, men ds for lading hos tredjepart. De har levert meg en solid utbygging av ladenettverket etter jeg kjøpte, egentlig forbi forventning, så selv om det er mye å ta Tesla på, så føler jeg ikke dette er en av de.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

geear

Problemet med prinsippfastheten er at det bare er privatpersonen som kjemper mot Goliat som kjenner den. De i andre enden går bare på jobb, og kjenner det ikke et sted, det er jo ikke de som har tatt beslutningen om CCS-konvertering eller utbygging eller designvalg på v3.

JorEl

Sitat fra: geear på tirsdag 11. august 2020, klokken 15:31
Problemet med prinsippfastheten er at det bare er privatpersonen som kjemper mot Goliat som kjenner den. De i andre enden går bare på jobb, og kjenner det ikke et sted, det er jo ikke de som har tatt beslutningen...
En fantastisk god, presis formulering  :+1:
Du er en god filosof geer!
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Goliat står seg fint som metafor for det store, helt på egenhånd.  :+1:

Og hva hjelper det om David vinner, når han har brukt tid og/eller penger som overgår resultatet? Og ikke minst er det fritid det handler om. De i andre enden går hjem fra jobb og går ikke og har dårlig samvittighet for at "konsernet" ikke har gitt gratis CCS-oppgraderinger... ;)

Kode+klar gjør kanskje vondt i noen sekunder, eller et minutt eller to, så er det over, og frustrasjonen kan legge seg. ;)

RJK

Sitat fra: geear på onsdag 12. august 2020, klokken 14:35
Goliat står seg fint som metafor for det store, helt på egenhånd.  :+1:

Og hva hjelper det om David vinner, når han har brukt tid og/eller penger som overgår resultatet? Og ikke minst er det fritid det handler om. De i andre enden går hjem fra jobb og går ikke og har dårlig samvittighet for at "konsernet" ikke har gitt gratis CCS-oppgraderinger... ;)

Kode+klar gjør kanskje vondt i noen sekunder, eller et minutt eller to, så er det over, og frustrasjonen kan legge seg. ;)

Uten noen "David'er" som tar kampen mot "Goliath'er", så taper faktisk vi alle. Det er nettopp frykten for at disse sakene kommer opp, og koster dem store summer både i rettsapparatet og ikke minst noen dommer som svir brutalt, riktignok ofte på den andre siden av dammen, så blir vi ikke alle et offer for griskheten i samme grad som uten disse.

Nå er det ikke nødvendigvis alle kamper som er like mye verdt å kjempe for, og i noen saker så føler man at det er en kamp som burde vært tapt fordi det føles urettferdig overfor selskapet som blir dømt. Gjerne i saker der loven får en uventet effekt, og folk missbruker rettsapparatet med overlegg (svindel som ikke kan bevises). Men i det store og det hele så skal vi være glad for enhver "David" som tar kampen for oss.

Ja, det er lett for den med velfylt lommebok/sparekonto og bare betale seg ut av enhver "ubeleilighet", selv om det i visse tilfeller er både ulovlig og uetisk.  Det er ikke alle som er i så god situasjon, og derfor må ta en kamp. Heldigvis er det lettere når man har en stor organisasjon i ryggen eller man kan inngå gruppesøksmål.

PS! Dette var en kommentar på det generelle prinsippet, og må ikke tas som et partsinnlegg for den ene eller andre siden i spørsmålet om CCS-adapteret burde monteres gratis eller ikke, eller om hva slags lovnad som er riktig eller galt om et ekspanderende SuC-nettverk.

Mitt synspunkt på det er allerede gitt i tidligere innlegg i diskusjonen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.Strom

Sitat fra: RJK på mandag 10. august 2020, klokken 18:16
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 10. august 2020, klokken 10:01
Sitat fra: RJK på mandag 10. august 2020, klokken 09:19
Det er en forventning om å kunne lade på SuC-stasjoner, men man må vel kunne infinne seg i at ikke alle laderne er kompatible. Men mener helt klart at de bør ha ihvertfall ettpar ladere tilgjengelig for "gamle" Teslaer også på nye stasjoner. Man har tross alt vært med å bygge det ut.

Men samtidig, prisen er lav, og det å mukke på småkroner for dette, når man ellers slenger penger etter annet mer-eller-mindre unyttig fjas, da klager man for å klage.

Årsaken til at en juridisk kan kreve dette kostnadsfritt er fordi bilen er solgt og markedsført med lovnader om vekst i ladenettverket. De har lovet å utvide nettverket med nye ruter og nye ladere. Så lenge en har reklamasjonsrett kan en reklamere på avvik mellom markedsført egenskap og hva selskapet faktisk gjør.
I denne saken er det enkelt, for Tesla har allerede utviklet og leverer løsning på problemet de selv har skapt.
Om en kjøpte S eller X i 2018 og nå sitter med en bil som ikke lenger kan lade på nye ladere i nettverket fordi Tesla har valgt å endre plugg blir det opp til hver og en om en gidder ta kampen, eller bare betale.
Juridisk er jeg ikke i tvil. De nye laderne er utvidelse av supercharger-nettverket, og så lenge Tesla ikke lenger setter opp ladere overhodet som dekker eksisterende biler innenfor reklamasjonsrett er saken god. Tesla har ikke lagt noen tidsbegrensninger eller andre føringer i markedsføringen. De eneste med gammel plugg jeg har sett er i Lofoten, men de er vel kun midlertidige. De gigantiske nye stasjonene i Bamble og Lier har kun CCS. Og det blir interessant å se om de velger samme strategi på alle nye stasjoner, eller om de kun løser det slik på stasjoner langs ruter hvor de allerede har ladere med gammel plugg. Eksempelvis nordover eller andre steder i europa.

Når det er sagt, til 4850,- var jeg i tvil om jeg hadde giddet å dra saken hele veien bare for å slippe å betale.
Til 3550,- begynner tvilen å forsvinne. Med tiden kan det godt være prisen faller videre, for jo flere CCS superchargere de setter opp uten å støtte eksisterende eiere, jo mer åpenbar er saken juridisk.

Men - alle rutene jeg har behov for å kjøre er godt dekket av gammel plugg. Jeg gadd ikke oppgradere min X til CCS, for behovet var rett og slett ikke-eksisterende. Hadde perspektivet på eierskap vært kanskje 3-5 år til hadde jeg vurdert det, bare for moroskyld. Men behovet fantes ikke på kort sikt i hvert fall.
Ytre ramme for å klage på manglende egenskap iht markedsføring blir reklamasjonsfristen på 5 år. Dvs 2015-modeller og nyere. Ut over det blir det eventuell goodwill fra Tesla.

Jeg er faktisk helt enig i at dersom de kjører "Clean Cut", og ikke bygger inn lademulighet for eldre Teslaer, så tror jeg de vil slite i en rettsak. Finnes nok av advokater som ville elsket å tatt en slik sak, da de ikke har sagt noe om at utvidelsen bare gjelder x antall år frem i tid. Vi er altså enige på den biten.

Dersom det ikke er "Clean Cut" og de kan si at vi har dette på stasjonen rett ved siden av eller langs ruta med grei avstand mellom alternativene, så er det en annen sak. De kan lett argumentere for at det ikke var praktisk å legge de nye laderne på nøyaktig samme lokasjon.

Det ville forøvrig være elendig markedsføring å legge inn fremtidig begrensning der de i tilfelle sår tvil om tiltroen på egen løsning, og ens mulighet til å holde bilen på veien så lenge den er innenfor en levetid man bør kunne forvente at produktet holder ved jevnlig vedlikehold.

Men igjen, prisen er så lav at her er det liten vits i å ri prinsipper, når alternativet hadde vært at de ikke ville tilby en slik løsning, slik Nissan ser ut til å gå for.

Fra artikkel på TU virker det som om vi har en case med cleancut og der Tesla også aktivt bygger ned v2 stasjoner.:


Roland forteller at Tesla ikke har konkrete planer om å gjøre disse endringene andre steder i Norge.

– Det håper vi å unngå. Det er ingen konkrete planer om å stenge andre Supercharger-stasjoner, og vi har ingen planer om systematisk utskifting av V2-stasjoner til V3, sier han.

Men det bygges ingen nye V2-stasjoner. Alle nye stasjoner som kommer fremover er V3-stasjoner. Det vil si at de fem stasjonene Tesla skal åpne i Finnmark i år skal få ladeeffekt inntil 250 kilowatt.

Laderne som demonteres i Aksdal skal brukes til vedlikehold av andre V2-ladestasjoner i Norge og Europa, forteller Roland.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA