Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

CCS Adapter - Info fra tesla.com

Startet av ejo8210, tirsdag 07. mai 2019, klokken 20:23

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: Trond.Strom på søndag 10. mai 2020, klokken 20:33Tilgang til teslas superladernett var solgt med bilen. Jeg har ikke lengre tilgang uten å betale for en oppgradering.

Du har fortsatt tilgang til Teslas Supercharger-nettverk. Du har ikke tilgang til hele nettverket, og det hadde du heller ikke før. Let gjerne og se om du finner noe sted hvor det står at du skal ha tilgang til hele Supercharger-nettverket.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Trond.Strom på søndag 10. mai 2020, klokken 20:33
Tilgang til teslas superladernett var solgt med bilen. Jeg har ikke lengre tilgang uten å betale for en oppgradering. Liertoppen var aldrig spesifikkt nevnt, heller ingen andre superladerstasjoner.
Det var nok heller ikke spesifikt nevnt tilgang til hele superladernettverket for all tid fremover.

Du skal være temmelig fornøyd med at Tesla i det hele tatt tilbyr oppgradering for en billig penge. Jeg skal love deg at det er få eller ingen andre bilmerker som ville gjort det samme.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: Trond.Strom på søndag 10. mai 2020, klokken 20:33
Sitat fra: krister461 på søndag 10. mai 2020, klokken 20:17


Sitat fra: Trond.Strom på søndag 10. mai 2020, klokken 20:08
Etter åpning av superlader liertoppen har jeg ikke lengre tilgang til hele superladernettverket som jeg har betalt for.
Når betalte du for tilgang til Liertoppen?

Tilgang til teslas superladernett var solgt med bilen. Jeg har ikke lengre tilgang uten å betale for en oppgradering. Liertoppen var aldrig spesifikkt nevnt, heller ingen andre superladerstasjoner. 5 tusen er ikke allverden, men kan jo bruke de pengene på en flaske vin eller to
Ja, da kjøper du vinen og stopper tre kilometer tidligere på Lier nord om du kommer sørfra (eller på en av de andre syv de siste milene i Telefold og Vestmark), eller tre kilometer senere og tar Lier sør om du kommer nordfra. Altså får du ja takk begge deler uten å bruke en krone hos Tesla...

Øyvind.h

#123
Nettverket er helt presist solgt inn som inkludert og stadig voksende. Det har det vært siden 2013. Du har en god sak mtp å kreve dette gratis om de kun setter opp CCS fremover.
De har aldri markedsført det som en tidsavgrenset vekstperiode eller med fremtidig krav om ombygging av bil for at det skal virke.

På mange ruter finnes det alternativer med den gamle pluggen, men det kan være situasjonen fremover blir at alt settes opp med CCS. Dermed vil du ikke kunne kjøre noen nye ruter, nettverket vokser ikke lenger for din bil.

Nå er bilen min solgt, og jeg har heller ikke behov for å bruke CCS, så det blir teoretisk for min del.

Men at Tesla ikke står ved markedsført egenskap, samtidig som de forsøker å ta betalt for at bilen skal få det, er veldokumentert. Spørsmålet er om du gidder å ta kampen. Skulle tatt seg ut om jeg i 2014 fikk beskjed om å betale 5000,- ekstra for å bruke kommende ladere, fordi det jo var mange stasjoner jeg kunne bruke allerede. Situasjonen er nøyaktig lik i dag, men med bedre dekning.
Hva med 5000,- ekstra for å få lov til å bruke autopilot på ny motorvei?
Eller 5000,- ekstra for å høre på de nyeste låtene på Spotify?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rosstopher

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 10. mai 2020, klokken 21:45
Nettverket er helt presist solgt inn som inkludert og stadig voksende. Det har det vært siden 2013. Du har en god sak mtp å kreve dette gratis om de kun setter opp CCS fremover.

Nettverket har jo vokst siden han kjøpte bilen så det er det jo ikke noen villedende markedsføring. Eller mener du at nettverket ble solgt inn som evigvoksende? Det kan jeg ikke er for meg at Tesla noen gang hatt påstått.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Motorwatt

Står fremdeles fast på at valget med vin er det rette. Tesla har ikke helt rent rulleblad med henblikk på løfter og løftebrudd, og de med 85-biler er vel helt sikkert enig i dette. Det å prøve å få Tesla til å godta gratis CCS-ombygging vil få en like surrete i hodet tilsvarende mange flasker vin...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

HKS

Man har vel aldri hatt tilgang til hele nettverket gratis?
Urban Superchargers er det vel ikke noen av i Norge, men på disse har man vel alltid måtte betale per kWh?
Tesla Model 3 Long Range

Trond.Strom

Takk for regleksjoner. Usikker på om jeg gidder å krangle med tesla for 5k. Blir fort dårlig timebetalt. Ville bare sjekke om noen andre hadde tatt krangelen med dem slik sol Øyvind sier

Øyvind.h

Nettverket er aldri blitt markedsført som tidsavgrenset. Ei heller markedsført med krav om ombygging for å bruke deler av det.
Byladerne opplever jeg ikke at faller innunder det kommuniserte nettverket, for de er ikke ment å dekke langturer (by til by kjøring). De er fine til lokal bruk under et opphold, og har absolutt en hensikt. Men de ligger ikke i langtur-behovet etter mitt syn.

Hvorvidt en gidder bruke mye tid og krefter på å slippe en regning på 5000,- får være opp til hver og en. Men saken virker rimelig enkel og åpenbar om en leser markedsføring og setter den sammen med nåværende utbygging.
Ingen ville akseptert å betale 5000 ekstra for å få de nyeste sangene på Spotify.
Og hadde Tesla byttet plugg i 2014 hadde ikke de første eierne funnet seg i at de måtte betale 5000,- for å utnytte kommende stasjoner.
Det finnes ingen grense som sier "nå er det nok stasjoner til at en klage ikke kan tas til følge", for nettverket er ikke markedsført med grenser i tid eller antall.

Neste bil jeg kjøper fra merket har antakelig CCS ferdig integrert, så jeg hopper bukk over problemet. Men skulle jeg tatt saken ville jeg bare reist til en lader de har markedsført, men som ikke virker. Meldt det inn som en sak i appen, ventet på det åpenbare svaret, vist til markedsføring og sett hvordan de reagerte. Neste steg er å dokumentere markedsføring og saken og melde det inn som en sak hos forbrukerrådet. Få en dom der og se hva de velger å gjøre da. Tipper det ender med at du får det gratis, uten at de endrer praksis for noen andre.
Tesla har jo havnet i denne situasjonen fordi CCS er blitt standard og må etableres på alle stolper. Så en kan jo være grei og slippe dem av kroken av den grunn. Selv om sjefen i blant er fullstendig brødhue er jeg takknemlig for mye av det de har levert og stått for siste 8 år.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

#129
Det har aldri blitt definert fra Tesla side hvor mange superladere som skulle bygges eller at man ville ha tilgang til alle fremtidige superladere. Tesla støter kanskje på et lite problem med at dette ikke er definert den ene eller andre veien, og da kan en klageinstans konkludere med at usikkerheten skal gå i forbrukers favør, men alt Tesla ville måtte gjøre er å gi de nye CCS laderne et nytt navn. Kaller man alle de nye CCS laderne "hyperladere" i stedet for "superladere" så har eksisterende eiere tilgang til hele superladernettverket, men ikke hyperladernettverket...

Jeg tenker altså man ikke bør krangle for mye - man risikerer å ende opp med noe verre.

(Også mulig en rettsinstans ville konkludere med at "gratis for evig" er en urimelig klausul som kan slettes på et eller annet tidspunkt.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sjokomelk

Jeg kan heller ikke be Shell/CircleK om å bygge om veteranbilen min gratis for meg fordi de tilbydde 98 oktan blybensin tidligere, mens nå er det bare blyfri bensin å få på stasjonene deres. Det er jeg som må tilpasse meg med å enten kjøpe blyerstatning eller skifte ventilseter på motoren min for å fortsette å kunne bruke produktet deres. (I Tesla-sammenheng: kjøpe CCS-oppgraderingen).
Det er kanskje en litt søkt sammenligning, men problemstillingen er den samme.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Øyvind.h

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 10. mai 2020, klokken 23:10
Det har aldri blitt definert fra Tesla side hvor mange superladere som skulle bygges eller at man ville ha tilgang til alle fremtidige superladere.
Og det kan de løse ved å fortsette å sette opp superladere med den gamle pluggen. Enten fullt ut med både gammel og ny plugg på hver stolpe, eller noen av hver.
Om utbygging av nettverket med gammel plugg stopper opp bryter de med hva bilen er solgt og markedsført med. Det er tross alt ikke lenge siden Tesla begynte å levere ut bilen ferdig forberedt for CCS.
Når de så kommer på banen og sier at de kan stå for markedsført egenskap, bare du betaler 5000,-, har de malt seg inn i hjørnet juridisk.

Når Tesla velger å krangle med sine kunder klarer jeg ikke helt se hvordan de kan gjøre situasjonen verre. Tesla har tillatt seg ganske mye rart oppigjennom årene, og protester har flere ganger ført til bedre løsninger. Om alt kan feies under teppe har de ingen incentiver til å skjerpe seg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

#132
Sitat fra: sjokomelk på mandag 11. mai 2020, klokken 08:17
Jeg kan heller ikke be Shell/CircleK om å bygge om veteranbilen min gratis for meg fordi de tilbydde 98 oktan blybensin tidligere, mens nå er det bare blyfri bensin å få på stasjonene deres. Det er jeg som må tilpasse meg med å enten kjøpe blyerstatning eller skifte ventilseter på motoren min for å fortsette å kunne bruke produktet deres. (I Tesla-sammenheng: kjøpe CCS-oppgraderingen).
Det er kanskje en litt søkt sammenligning, men problemstillingen er den samme.
Så Shell/CircleK har altså solgt deg bilen og lovet deg inkludert drivstoff i et ekspanderende nettverk som dekker stadig nye ruter, i bilens levetid? Det høres ikke likt ut i det hele tatt, for det tror jeg ikke de har gjort.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DagfinnN

Sitat fra: gr på søndag 10. mai 2020, klokken 20:21
Sitat fra: Trond.Strom på søndag 10. mai 2020, klokken 20:08
Noen som har fått ombygging/adapter gratis? Jeg kjøpte min s85d med gratis unegrenset tilgang til superladernettverket. Etter åpning av superlader liertoppen har jeg ikke lengre tilgang til hele superladernettverket som jeg har betalt for.
Det koster usle 4973,- kroner å bygge om hvis du absolutt har behov for å lade på Liertoppen. Jeg har betalt med glede. De kom til og med på jobb hos meg og utførte det.  :+1:
I tillegg vil en med denne rimelige oppgraderingen få tilgang til mer eller mindre samtlige ladestasjoner fra andre aktører. Jeg bestiller dette av denne grunnen alene.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

sjokomelk

Vi skal ikke se bort i fra at Tesla etterhvert gir vekk CCS-adapteret til kunder med gamle biler, men da kun det fysiske adapteret som gjør at du kan plugge inn på Supercharger med Combo2-plugg. Men at du må betale for å få oppgraderingen til CCS-kommunikasjon som gjør at du kan bruke CCS-hurtigladere.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA