Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

CCS Adapter - Info fra tesla.com

Startet av ejo8210, tirsdag 07. mai 2019, klokken 20:23

« forrige - neste »

Sjaugen

Hvordan blir adapteret med/uten ettermontering?
Uten ettermontering virker det på type Fortum 50kw, og med ettermontering virker det på "lynladere" på 150kw
2017 S 75D

sjokomelk

Sitat fra: Sjaugen på torsdag 16. mai 2019, klokken 10:00
Hvordan blir adapteret med/uten ettermontering?
Uten ettermontering virker det på type Fortum 50kw, og med ettermontering virker det på "lynladere" på 150kw
Uten ettermontering av innmat i biler produsert før 1. mai 2019 virker det ikke i det heletatt på noen som helst ladere.
Med ettermontering av innmat i biler produsert før 1. mai 2019 virker det på alle CCS-ladere. :+1:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Albedo

Sendte mail til Service (Skøyen) og skrev at jeg ønsket dette utført så fort som mulig og lurte på når det kunne være. I dag fikk jeg svar:

Vi har nå satt opp en time til deg og sendt en bekreftelse per epost samt en påminnelse.

Det er dessverre ingen tilgjengelig time før september, men da er det muligens større sjanse for at denne oppgraderingen er tilgjengelig.


Har forresten ikke fått noen egen mail om faktisk tidspunkt i september, men skjønner iallefall at det ligger litt frem i tid før man kan få gjort dette. Synes ellers at formuleringen "muligens større sjanse" viser at de ikke helt selv vet når de får vite hvordan dette skal gjennomføres.

Kim-

Sitat fra: Albedo på onsdag 22. mai 2019, klokken 20:50
Sendte mail til Service (Skøyen) og skrev at jeg ønsket dette utført så fort som mulig og lurte på når det kunne være. I dag fikk jeg svar:

Vi har nå satt opp en time til deg og sendt en bekreftelse per epost samt en påminnelse.

Det er dessverre ingen tilgjengelig time før september, men da er det muligens større sjanse for at denne oppgraderingen er tilgjengelig.


Har forresten ikke fått noen egen mail om faktisk tidspunkt i september, men skjønner iallefall at det ligger litt frem i tid før man kan få gjort dette. Synes ellers at formuleringen "muligens større sjanse" viser at de ikke helt selv vet når de får vite hvordan dette skal gjennomføres.

Fikk samme svar fra Bergen i dag. Time i september, men ingenting bekreftet enda.. Hadde håpet å sluppe å dra med meg chademo adapteren til danmark...
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Apache

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 09. mai 2019, klokken 18:39
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 09. mai 2019, klokken 17:50
Sitat fra: fredag på torsdag 09. mai 2019, klokken 13:15
Dette adapteret er kun nyttig for å kunne lade på CCS-lynladere som tilbyr over 50kW, på steder der det ikke er Tesla Supercharger i nærheten / strekningen.

Er nok nyttig i stedet for Chademo som i praksis gir 38kw lading.

CHAdeMO og CCS gir nok samme hastighet på 50kW-laderne.

Trur ikke det er helt riktig da CCS gir 125A ? mens Chademo gir 120A

Men det viktige spørsmålet er for oss med en 75D:

  • ved en 50kw hurtig lader så blir det vel liten forbedring pga litt mere Amp?
  • Med ved å bruke en hurtiglader ved fortum/statoil Hva blir det da? 38-40 ish som i dag eller kommer vi opp i 80-90kw?

Hvis det siste så et det definitivt verd pengene å oppgradere til CCS på bilen.

Vhagar

Ser at de nye bilene med støtte for CCS også kan bruke chademo, det er jo svært hyggelig og øker sjansen for at jeg selv gidder å ta denne oppdateringen neste år en gang. (kilde: Teslabjørns siste video i skrivende stund)
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Sitat fra: Àpache på onsdag 05. juni 2019, klokken 22:45
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 09. mai 2019, klokken 18:39
Sitat fra: o.b.lix på torsdag 09. mai 2019, klokken 17:50
Sitat fra: fredag på torsdag 09. mai 2019, klokken 13:15
Dette adapteret er kun nyttig for å kunne lade på CCS-lynladere som tilbyr over 50kW, på steder der det ikke er Tesla Supercharger i nærheten / strekningen.

Er nok nyttig i stedet for Chademo som i praksis gir 38kw lading.

CHAdeMO og CCS gir nok samme hastighet på 50kW-laderne.

Trur ikke det er helt riktig da CCS gir 125A ? mens Chademo gir 120A

Men det viktige spørsmålet er for oss med en 75D:

  • ved en 50kw hurtig lader så blir det vel liten forbedring pga litt mere Amp?
  • Med ved å bruke en hurtiglader ved fortum/statoil Hva blir det da? 38-40 ish som i dag eller kommer vi opp i 80-90kw?

Hvis det siste så et det definitivt verd pengene å oppgradere til CCS på bilen.
Hvorfor er chademo 120A mens CCS er 125A? Trodde laderne var 125A på begge utganger? Mitt adapter har iallfall merkestrøm på 125A..

Vhagar, er vel ikke mange steder det kun er chademo? Det var en del ladere her rundt som kun hadde chademo, men samtlige er skiftet ut i løpet av siste to årene, slik at de har både CCS, chademo og AC type 2 nå...

Vhagar

Sitat fra: gr på onsdag 05. juni 2019, klokken 23:23
Vhagar, er vel ikke mange steder det kun er chademo? Det var en del ladere her rundt som kun hadde chademo, men samtlige er skiftet ut i løpet av siste to årene, slik at de har både CCS, chademo og AC type 2 nå...

Tenkte mer på at chademoadapteret kan brukes videre og således ikke bare blir søppel og at det gir mulighet for å lade dersom f.eks. en av typene skulle være skadet eller på annen måte ikke kunne brukes.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Bushy

Ccs adapteret gir vel vesentlig mer en 125A? .er vel en X som fikk opptil 130-140 kW på en ionity lader
S75D sept. 17

Øyvind.h

#39
På hyperladere har CCS en fordel. På 50kW ladere (som utgjør nesten alle kommersielle hurtigladere i Norge/Europa) er det ingen merkbar forskjell mellom CHAdeMO og CCS.
Dvs du får vel noe sånt som 35-48kW avhengig av om du har 60/75D eller 90/100 på 50kW ladere.

På 350kW laderne får du opptil 132-134kW med 100-pakken. Med 90-pakken tipper jeg du får rundt 120-125kW. Muligens over 130 på den også.
Med 75 aner jeg ikke. Kanskje 110-120?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vhagar

Adapteret er merket 410V DC og 210A DC, i hvertfall det Teslabjørn brukte på X100 modellen han testet det med i videoen fra 3. juni i år. Om det leveres et annet med 75 modellene vet jeg ikke. Uansett ikke lader og adaptert som da setter begrensning, men batteripakken og BMS vil jeg tro.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Sitat fra: Bushy på torsdag 06. juni 2019, klokken 12:42
Ccs adapteret gir vel vesentlig mer en 125A? .er vel en X som fikk opptil 130-140 kW på en ionity lader
Ja, forutsatt at du har tilgang på raskere lader enn 50kW/125A. For min del er problemet at det kun er ett ladested jeg egentlig har behov for annen hurtiglading enn supercharging, og det er når jeg handler der jeg har hytte, men der er det ganske nye ladestasjoner fra Fortum, og de er kun 50kW, så det blir ingen forskjell for meg med CCS kontra chademo-adapter der de neste par årene - tipper jeg. Det blir nok 38-43kW som i dag, på grunn av batterispenningen på 75-batteriet mitt. Har SuC 4-5 mil lenger nedi veien, men det er så kjedelig å stå der og lade enten vi tar det når vi nesten er fremme på hytta eller om det er rett etter vi har startet på hjemveien.

Apache

Sitat fra: gr på torsdag 06. juni 2019, klokken 15:25
Sitat fra: Bushy på torsdag 06. juni 2019, klokken 12:42
Ccs adapteret gir vel vesentlig mer en 125A? .er vel en X som fikk opptil 130-140 kW på en ionity lader
Ja, forutsatt at du har tilgang på raskere lader enn 50kW/125A. For min del er problemet at det kun er ett ladested jeg egentlig har behov for annen hurtiglading enn supercharging, og det er når jeg handler der jeg har hytte, men der er det ganske nye ladestasjoner fra Fortum, og de er kun 50kW, så det blir ingen forskjell for meg med CCS kontra chademo-adapter der de neste par årene - tipper jeg. Det blir nok 38-43kW som i dag, på grunn av batterispenningen på 75-batteriet mitt. Har SuC 4-5 mil lenger nedi veien, men det er så kjedelig å stå der og lade enten vi tar det når vi nesten er fremme på hytta eller om det er rett etter vi har startet på hjemveien.

Spørsmålet er om det blir stor forskjell ved de hurtigladerne som tar 150kw ++

geear

Såklart!

https://youtu.be/Ijuw7usvxfU

Merkelig merkestrøm, for skal de følge 210A så blir forskjellen til chademo kun 30kW, men i praksis får den altså mye mer.

ventle

Jeg har verkstedtime på Rud denne uka, og spurte om det var mulig å få gjort CCS-oppgradering/installasjon i samme slengen. Fikk til svar at de ikke har fått delene som trengs til Norge enda.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA