Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

CCS Adapter - Info fra tesla.com

Startet av ejo8210, tirsdag 07. mai 2019, klokken 20:23

« forrige - neste »

OhmPaPa

Har allerede CHADEMO så dette kommer laaaangt ned på ønskelista mi.

Tror de fleste av dagens elbiler er på veien om 5 år også - så CHADEMO forsvinner ikke så fort.

Thomas Parsli

Chademo forsvinner jo ikke før dagens bilpark gjør det, men Nissan kan ikke konkurrere med CSS alene.

* Chademo er treigt på dagens ladere (50kW)
* Chademo 2.0 (200kW) kommer neppe i Europa
* Chademo har en en ineffektiv plug (krever to kontakter på bilen)
* Chademo motarbeides av EU
* Det er dyrt å vedlikeholde kombo-ladere

Grafikken fra ABB i denne saken oppsummerer vel fremtiden til Chademo...

https://cleantechnica.com/2018/11/22/ccs-becoming-dominant-dc-charging-standard-in-europe-will-nissan-drop-chademo/

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Vhagar

X75D lader på inntil 96kW har jeg sett med dagens v2 supercharger og etter software oppdateringen så økte den til 110-111kW på v2 supercharger. Spørsmålet er, vil en på dagens v2 supercharger med en ombygging til CCS forsatt få 110kW eller vil det da øke til 120kW? (siden det står "inntil")

ca 5k for ca 0-10kW mer frister ikke allverden, for ikke så ofte jeg er på en supercharger. Men om jeg kan gå fra chademo-fart (på noen og 40kW) til 120kW på 3djeparts ladestasjoner med CCS så stiller det seg helt klart i et bedre lys.

Chademo adapteret har betalt seg og vel så det, jeg hadde ikke kunne brukt bilen som jeg hadde gjort uten. Så det er ikke en diskusjon en gang slik jeg ser det. Brenner ikke helt inne med det enda, for det vil nok ta litt tid før det kommer CCS stasjoner i nærheten som tilbyr 120kW. Men mulig en kan få mer enn de ca 43kW jeg nå får på chademo på samme stasjonene som har CCS også?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Handyman

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 08. mai 2019, klokken 18:46
Sitat fra: krister461 på onsdag 08. mai 2019, klokken 18:37
Hvilke fordeler ser vi for oss dette gir sammenlignet med Chademo-adapter?

Mindre, billigere, raskere, fremtidsrettet :)
Chademo-adapter er et dyrt beist.
CHAdeMO=Dinosaur. Dør snar ut. Hvor mange merker holder fortsatt fast på standarden?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Wibla

Sitat fra: Vhagar på onsdag 08. mai 2019, klokken 21:02
X75D lader på inntil 96kW har jeg sett med dagens v2 supercharger og etter software oppdateringen så økte den til 110-111kW på v2 supercharger. Spørsmålet er, vil en på dagens v2 supercharger med en ombygging til CCS forsatt få 110kW eller vil det da øke til 120kW? (siden det står "inntil")

ca 5k for ca 0-10kW mer frister ikke allverden, for ikke så ofte jeg er på en supercharger. Men om jeg kan gå fra chademo-fart (på noen og 40kW) til 120kW på 3djeparts ladestasjoner med CCS så stiller det seg helt klart i et bedre lys.

CCS-adapteret er vel ikke tiltenkt bruk på SuC, men på tredjeparts hurtigladere/lynladere. Da kan du nok forvente omtrent lik hastighet som på SuC som et minimum så lenge laderen støtter det.
2018 Tesla Model S 75D

fredag

#20
Veldig bra at Tesla tilbyr retrofit. Men jeg kaster meg nok ikke på dette nå. (Jeg har CHademo-adapteret fra før av.)

Dette adapteret er kun nyttig for å kunne lade på CCS-lynladere som tilbyr over 50kW, på steder der det ikke er Tesla Supercharger i nærheten / strekningen.

Foreløpig har Tesla vesentlig bedre utbygd lynladere enn alle de andre til sammen - for mitt behov.

Fortum i Norge har vel feks bare CCS lynladere på Skøyen i Oslo, Ski og Rygge. Og da er det kun en lynlader-stolpe på hvert sted.

(For de som ikke allerede har Chademo-adapteret stiller det seg selvsagt annerledes.)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

AndreasRingdal

Noen som har fått med seg om retrofit kan gjøres av mobile ranger, eller om man må inn på service center for å gjøre det?
Pratet på telefon med ei på SC i stavanger i går og ble møtt med taushet når jeg spurte om CCS så tok det ikke noe videre.
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

o.b.lix

Sitat fra: fredag på torsdag 09. mai 2019, klokken 13:15
Dette adapteret er kun nyttig for å kunne lade på CCS-lynladere som tilbyr over 50kW, på steder der det ikke er Tesla Supercharger i nærheten / strekningen.

Er nok nyttig i stedet for Chademo som i praksis gir 38kw lading.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jkirkebo

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 09. mai 2019, klokken 17:50
Sitat fra: fredag på torsdag 09. mai 2019, klokken 13:15
Dette adapteret er kun nyttig for å kunne lade på CCS-lynladere som tilbyr over 50kW, på steder der det ikke er Tesla Supercharger i nærheten / strekningen.

Er nok nyttig i stedet for Chademo som i praksis gir 38kw lading.

CHAdeMO og CCS gir nok samme hastighet på 50kW-laderne.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: AndreasRingdal på torsdag 09. mai 2019, klokken 13:39
Noen som har fått med seg om retrofit kan gjøres av mobile ranger, eller om man må inn på service center for å gjøre det?
Pratet på telefon med ei på SC i stavanger i går og ble møtt med taushet når jeg spurte om CCS så tok det ikke noe videre.
Det står klart og tydelig at man kan ta kontakt om dette etter 1. juni, så SCene har nok ikke svarene enda...

Kim-

Sitat fra: gr på torsdag 09. mai 2019, klokken 23:54
Sitat fra: AndreasRingdal på torsdag 09. mai 2019, klokken 13:39
Noen som har fått med seg om retrofit kan gjøres av mobile ranger, eller om man må inn på service center for å gjøre det?
Pratet på telefon med ei på SC i stavanger i går og ble møtt med taushet når jeg spurte om CCS så tok det ikke noe videre.
Det står klart og tydelig at man kan ta kontakt om dette etter 1. juni, så SCene har nok ikke svarene enda...
Slik jeg tolker det begynner de med ettermontering fra 1. juni.
Hadde håpt på ettermontering før sommerferien til danmark så jeg slipper å gå til innkjøp/leie chademo adapter.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear


Muffinman

Husker når jeg prøvekjørte TMS for første gang våren 2013 (hadde allerede bestilt riktignok..). Da fortalte ledsageren fra Tesla at denne bilen også kunne lades på Chademo.

Det gikk ca. 2,5 år før han kunne sies å ha ordene sine i behold  :D

kirky

Her

https://www.tesla.com/no_NO/support/charging-connectors

står det at CCS COMBO 2 adapter er STANDARD VED LEVERING
Ja, for alle Model S og X produsert etter 1. mai 2019.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

Handyman

Sitat fra: kirky på onsdag 15. mai 2019, klokken 15:33
Her

https://www.tesla.com/no_NO/support/charging-connectors

står det at CCS COMBO 2 adapter er STANDARD VED LEVERING
Ja, for alle Model S og X produsert etter 1. mai 2019.
Ikke overraskende.
Det er nok starten på at Tesla vil gå bort fra Type 2 og bare holde seg til CCS i Europa i fremtiden.
Når markedet er mettet for salg av CCS-adaptere, kan de dele ut gratis adaptere som kun kan brukes på Teslas ladere. Deretter kan de fjerne Type 2-kablene fra SuC. Tipper det er langtidsstrategien.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA