Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mulig årsak til død MCU

Startet av OlaM, tirsdag 07. mai 2019, klokken 19:17

« forrige - neste »

OlaM

Rich Rebuilds snakker med en flink fyr:

https://www.youtube.com/watch?v=o-7b1waoj9Q

Han sier at MCU skriver unøvendige operativsystemlogger i et forrykende tempo til en chip som så slites ut tidlig og fører til død MCU. Rundt fire år for biler som kjører mye sier han, noe som gjerne havner innenfor reklamasjon her. Her er det jo brukstid som sliter, ikke km.

Så til de som har opplevd død MCU, skjedde det etter lang tid eller ikke? Kan det være noe i dette?
'21 3LR

1000kwh

Sitat fra: OlaM på tirsdag 07. mai 2019, klokken 19:17
Rich Rebuilds snakker med en flink fyr:

https://www.youtube.com/watch?v=o-7b1waoj9Q

Han sier at MCU skriver unøvendige operativsystemlogger i et forrykende tempo til en chip som så slites ut tidlig og fører til død MCU. Rundt fire år for biler som kjører mye sier han, noe som gjerne havner innenfor reklamasjon her. Her er det jo brukstid som sliter, ikke km.

Så til de som har opplevd død MCU, skjedde det etter lang tid eller ikke? Kan det være noe i dette?
hvordan «slites» en chip?

OlaM

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 07. mai 2019, klokken 19:46hvordan «slites» en chip?

Alle lagringsmedier har en begrenset levetid, som regel målt i antall skriveoperasjoner.
'21 3LR

Thomas Parsli

Tesla bruker en eMMC (embedded MultiMediaCard) til både operativsystemet og logger.
Når eMMC blir utslitt pga. logging, er det ikke lenger mulig å lese ut OS fra kortet når MCU skal boote...

Litt rart Tesla gjør det slik, all den tid dette er en kjent problemstilling og levetiden på eMMC kan estimeres ganske nøyaktig.

Det er mulig å bytte eMMC, men hack-faktoren er høy: http://teslaservicemanual.com/2019/01/18/replacing-emmc-in-mcu.html

Vår MCU døde etter to uker, Tesla mistenkte defekt eMMC og spurte om jeg hadde kjørte 3. part programvare mot bilen (type TeslaFi). De byttet MCU, kanskje siden bilen var ny.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

emmern

Trodde dette kun gjaldt tidligere biler og at de har roet logging en god del nå.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

knute

Som OleM allerede har nevnt, så har lagringsmedier begrenset levetid.

For å vise det med et konkret eksempel på forbrukerelektronikk, så har f.eks. en Samsung 860 EVO 1TB SSD/Solid State Drive en garanti på 600 Terrabytes written (TBW), som jo vil si at Samsung bare garanterer at disken kan overskrives i snitt 600 ganger. Mest sannsynlig holder den mye lenger.

For litt regnestykker og teknisk forklaring kan man ta en kikk på: https://www.ontrack.com/blog/2018/02/07/how-long-do-ssds-really-last/

Det er store variasjoner i levetiden fra disk til disk, og den største faktoren er kvalitetsforskjeller på minnetypen / "chips" som brukes i slike disker.

Vi har jo ikke snøring akkurat hvilken chip / disk / kvalitet som brukes.
Hvis det er en eMMC-disk, som Thomas nevner, så så er det ikke uhørt at det går åt skogen il.a. 4 år med mye bruk.

eMMC har ofte av minne/chips av lavere kvalitet / kostnad - en god artikkel som forklarer en del: https://www.howtogeek.com/196541/emmc-vs.-ssd-not-all-solid-state-storage-is-equal/

For et par år siden var det noen som dro i gang en skikkelig test av levetiden til de dyrere SSDene på den tiden, og hvis har lyst på litt flere tekniske detaljer så anbefaler jeg å sjekke denne: https://techreport.com/review/27909/the-ssd-endurance-experiment-theyre-all-dead
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Thomas Parsli

#6
Sitat fra: emmern på tirsdag 07. mai 2019, klokken 21:12
Trodde dette kun gjaldt tidligere biler og at de har roet logging en god del nå.

Det har de nok gjort (noe annet ville være dumt), men det finnes jo "corner caser" som helt sikkert resulterer i ekstrem logging. Og da kan en eMMC bli utslitt veldig raskt (uker/måneder).

Jeg har ikke verifisert om Tesla fortsatt bruker eMMC på siste generasjon MCU (Intel-baserte), men telefonen jeg fikk fra verkstedet tilsier det.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

OlaM

Sitat fra: emmern på tirsdag 07. mai 2019, klokken 21:12
Trodde dette kun gjaldt tidligere biler og at de har roet logging en god del nå.

Håper det. Det burde jo være en enkel oppdatering, siden det antagelig bare er en enkel option som må byttes om, slik han fyren i videoen gjør.
'21 3LR

emmern

De burde ha 2 eMMCer. Så dyr som enheten er så er det lille de koster så mye mer.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Thomas Parsli

Sitat fra: emmern på onsdag 08. mai 2019, klokken 14:14
De burde ha 2 eMMCer. Så dyr som enheten er så er det lille de koster så mye mer.

Tipper de velger å begrense loggingen ytterligere, fremfor å endre produksjonen.
Å gjøre slike endringer på hardware er overraskende dyrt, mens software-endringer kanskje bare tar en dag eller to.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

emmern

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 08. mai 2019, klokken 14:47
Sitat fra: emmern på onsdag 08. mai 2019, klokken 14:14
De burde ha 2 eMMCer. Så dyr som enheten er så er det lille de koster så mye mer.

Tipper de velger å begrense loggingen ytterligere, fremfor å endre produksjonen.
Å gjøre slike endringer på hardware er overraskende dyrt, mens software-endringer kanskje bare tar en dag eller to.

Enig i det. Jeg tenker mer på MCU3, at de burde ha en slags RAID eller failover.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Thomas Parsli

Tesla har jo vært relativt flinke til å gjøre endringer før, så det er håp.
(mens andre ting, som ulyder ved akselerasjon på Model X ikke er endret/fikset siden 2016)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Veggen

#12
Sitat fra: knute på tirsdag 07. mai 2019, klokken 21:15
Vi har jo ikke snøring akkurat hvilken chip / disk / kvalitet som brukes.

I følge linken over her:
SitatWhereas the stock Hynix chip is a low-grade Hynix H26M42002GMR 8GB

Muffinman

#13
Hvis dette er et problem Tesla kjenner til burde de kjøre kampanje på det istedet for å holde pusten mens de håper på at det ikke skjer i reklamasjonsperioden, eventuelt forlenge garantiperioden på akkurat denne delen.  En slik reparasjon er en betydelig faktor i forhold til om det går an å regne hjem et slik bilkjøp. For oss ville det vært en liten katastrofe med nærmere 100k i uforutsett utgift på bilene (ved havari på begge) når vi nylig har kostet på nærmere 80. Nå er det riktignok et drøyt år til den nyeste er utenfor reklamasjonsfrist.

Men nå har vel ikke akkurat skjermene dødd som fluer? Har hørt om noen få tilfeller.

Motorwatt

Fra medio 2018 kom det en forandring når det gjaldt skriving/lesing på S/X. Tidligere modeller kunne sende data flere ganger i sekundet, men etter endringen gjøres det nå bare ca. hvert 5 sekund. Dette er årsaken til at bl. a. LinkMyTesla ikke fungerer på nyere biler, og at ikke Dashboard for Tesla lenger kan brukes som tidtaker. Kanskje dette kan være en aksjon for å bøte på problemet?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA