Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.16

Startet av OhmPaPa, tirsdag 07. mai 2019, klokken 13:26

« forrige - neste »

JorEl

Jeg har på langt nær satt meg så godt inn i sakene som dere andre. Men jeg tror at Europeisk bil-industri angriper Tesla fra alle effektive vinkler. Om de kan gjøre det vanskelig for Tesla med AP og FSD, så vil jo det bedre deres konkurranse evne. Blir spennende hvordan Tesla svarer med de neste SWoppdateringene. Go Tesla.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 28. mai 2019, klokken 21:40
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 28. mai 2019, klokken 21:04
Ble litt rart dette her. Dokumentet Tesla viser til (UN/ECE R79) har ikke noe med AP å gjøre etter det jeg kan se.

Da må du se igjen. ACSF of Category D og E dekker NoA. Punkt 5.6.2 med underpunkter er det Tesla henviser til med begrensing av fart i svinger. Men så vidt jeg kan se gjelder det kun ACSF systemer av kategori B1, som ikke er NoA. Så etter min mening burde ikke NoA ha disse begrensningene, men kun lane assist funksjonaliteten. Ganske uforståelig...
`

Da kan vi jo tippe at Tesla snart fjerner disse begrensningene igjen, men kun på biler med FSD. Så får de solgt mye mer FSD ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JorEl

Det hadde vært uberfett 8) Men er det noe håp? Kan de det med dette regelverket?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

ok67

Opplever at bilen (TM3) prøver å dra meg over i motgåande køyrefelt på Oslovegen i Trondheim (mellom Bøckmansveg og Sluppen for dei lokalkjente). Det pip og blinkar med varsel om at bilen greip inn for å unngå farleg situasjon, men det er no akkurat det motsatte som er tilfelle. Eg hadde stø kurs i mitt køyrefelt, mens bilen prøver å svinge til venstre inn i motgåande felt. Har hendt to ganger på same stad, dei to gangene eg har køyrt der etter siste oppdatering. Så den er konsekvent, det skal den ha.

Får Tesla melding om slike hendingar, som når du avbryt autostyringa, eller kan/bår slikt meldast inn på anna vis. Dersom du ikke er oppmerksom og held godt i rattet kan det potensielt være livsfarleg. Første gangen kom det ein lastebil imot, gang nr to var det ingen møtande trafikk.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

cra

De hadde vel ikke trengt å nedgradere dette på biler som allerede hadde grei funksjonalitet? Lover kan jo visstnok ikke gis tilbakevirkende kraft.  ::)

Fikk 16.3 for et øyeblikk siden, og siden jeg er i "f**k it, hvor mye verre kan det bli" modus har jeg installert den. Regner med det bare er småplukk som er fiksa, men har ikke lest meg opp enda.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Motorwatt

Sitat fra: cra på onsdag 29. mai 2019, klokken 09:21Lover kan jo visstnok ikke gis tilbakevirkende kraft.  ::)
Tror ikke det er et problem. Hvis man fjerner funksjoner bilen har hatt, og etterpå reverserer avgjørelsen, er jeg helt overbevist om at dette ikke er en hindring. Men har liten tro på at det skjer, men man får bare håpe.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Thomas Parsli

Sitat fra: cra på onsdag 29. mai 2019, klokken 09:21
De hadde vel ikke trengt å nedgradere dette på biler som allerede hadde grei funksjonalitet?

Å vedlikeholde flere versjoner av programvare er ekstremt arbeidskrevende da det ofte er avhengigheter som gjør at kompleksiteten øker eksponensielt.

Sitat fra: cra på onsdag 29. mai 2019, klokken 09:21
Lover kan jo visstnok ikke gis tilbakevirkende kraft.  ::)

Nå har jeg ikke lest direktivene (antar det er EU-direktiv) som begrenser dette, men er det innlysende at loven ikke rammer ny programvare/funksjonalitet på «gammel» bil?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 28. mai 2019, klokken 23:21
Da kan vi jo tippe at Tesla snart fjerner disse begrensningene igjen, men kun på biler med FSD.
Det står jo at det gjelder kun for ACSF Kategori B1:

Sitat
"ACSF of Category B1" means a function which assists the driver in keeping the vehicle within the chosen lane, by influencing the lateral movement of the vehicle.

Der havner ihvertfall ikke NoA. Jeg mener heller ikke vanlig AP havner der, men heller i B2 så lenge vi snakker om vanlig vei.

Sitat
"ACSF of Category B2" means a function which is initiated/activated by the driver and which keeps the vehicle within its lane by influencing the lateral movement of the vehicle for extended periods without further driver command/confirmation.

På motorvei havner EAP i kategori C:

Sitat
"ACSF of Category C" means, a function which is initiated/activated by the driver and which can perform a single lateral manoeuvre (e.g. lane change) when commanded by the driver.

Da mener jeg at 5.6.2 ikke skal slå til for Tesla AP:

Sitat
Special Provisions for ACSF of Category B1

The activated system shall at any time, within the boundary conditions, ensure that the vehicle does not cross a lane marking for lateral accelerations below the maximum lateral acceleration specified by the vehicle manufacturer aysmax.
The system may exceed the specified value aysmax by not more than 0.3m/s2, while not exceeding the maximum value specified in the table in paragraph 5.6.2.1.3. of this Regulation.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: cra på onsdag 29. mai 2019, klokken 09:21
De hadde vel ikke trengt å nedgradere dette på biler som allerede hadde grei funksjonalitet? Lover kan jo visstnok ikke gis tilbakevirkende kraft.  ::)

Fikk 16.3 for et øyeblikk siden, og siden jeg er i "f**k it, hvor mye verre kan det bli" modus har jeg installert den. Regner med det bare er småplukk som er fiksa, men har ikke lest meg opp enda.
Nei, det har ikke blitt gitt tilbakevirkende kraft heller, men Tesla sier at for å fortsette å få oppdateringer så må bilene levert på typegodkjenning basert på gammelt regelverk også få disse restriksjonene. Det høres ikke helt borti natta ut. Dette er litt som med elinstallasjonen i huset ditt. Du kan ha et anlegg etter regelverket fra 1967 om du vil, men begynner du å endre/bygge om på det, så må du over på dagens standard.

Siden vi faktisk eier bilene våre, og ikke bare låner de av Tesla, så vil jeg anta at det ville gå greit å permanent nekte videre oppdateringer uten å få mas om oppdateringer, men da er halve moroa med Tesla borte også. :-)

Når det er sagt så kunne jeg tenkt meg bilen min tilbake på 2018.50.3, og hadde dette vært noe annet enn en Tesla, så hadde det vært helt fint å ha bilen slik i hele bilens levetid.

MrBeery

Sitat fra: ok67 på onsdag 29. mai 2019, klokken 08:22
Opplever at bilen (TM3) prøver å dra meg over i motgåande køyrefelt på Oslovegen i Trondheim (mellom Bøckmansveg og Sluppen for dei lokalkjente). Det pip og blinkar med varsel om at bilen greip inn for å unngå farleg situasjon, men det er no akkurat det motsatte som er tilfelle. Eg hadde stø kurs i mitt køyrefelt, mens bilen prøver å svinge til venstre inn i motgåande felt. Har hendt to ganger på same stad, dei to gangene eg har køyrt der etter siste oppdatering. Så den er konsekvent, det skal den ha.

Får Tesla melding om slike hendingar, som når du avbryt autostyringa, eller kan/bår slikt meldast inn på anna vis. Dersom du ikke er oppmerksom og held godt i rattet kan det potensielt være livsfarleg. Første gangen kom det ein lastebil imot, gang nr to var det ingen møtande trafikk.
Har opplevd liknende i samme område. Mangler det midtstripe? Merking generelt i Trøndelag er en skam, noe som gjør AP ubrukelig i store deler av regionen.

JorEl

Sitat fra: cra på onsdag 29. mai 2019, klokken 09:21
Fikk 16.3 for et øyeblikk siden, og siden jeg er i "f**k it, hvor mye verre kan det bli" modus har jeg installert den. Regner med det bare er småplukk som er fiksa, men har ikke lest meg opp enda.
Leste tidlig i dag om "f..k it-modus" og kona sa på vei inn, at hun hadde aktivert SWnedlastingen. Har nå kjørt litt og lest oppdaterings-lefsa, og det er vel mer, eller mindre av det samme. Ap virker ok hos meg, men liker ikke at den hakker litt på farten(fantom-bremsing).
Venter spendt på henvendelse fra Tesla, der de forteller meg om den nye supercomputeren som må innstalleres for å gi meg de nye FSD-funksjonene ::)  :) Men som vanlig synes jeg det er kjekt at Tesla oppdaterer bilen min :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vhagar

Sitat fra: JorEl på onsdag 29. mai 2019, klokken 14:24
Leste tidlig i dag om "f..k it-modus" og kona sa på vei inn, at hun hadde aktivert

Tørte ikke lese mer... hehe, men bra det gikk bra. Selv har jeg instruert alle om å ikke aktivere slike, selv om jeg hiver meg på den siste hele tiden så er det greit å kunne vite når bilen er utilgjengelig den neste timen eller så.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

cra

Fantombremsingen er kanskje det mest irriterende, spesielt når den virkelig hugger til. At den kan være litt usikker på svinginga er mer forventet, og enklere å kompensere når jeg likevel sitter og holde rpå rattet. Å manuelt måtte holde farten for å unngå fantoombremsinger blir mye mer slitsomt enn å kjøre sjøl.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Handyman

Sitat fra: MrBeery på onsdag 29. mai 2019, klokken 11:17
Sitat fra: ok67 på onsdag 29. mai 2019, klokken 08:22
Opplever at bilen (TM3) prøver å dra meg over i motgåande køyrefelt på Oslovegen i Trondheim (mellom Bøckmansveg og Sluppen for dei lokalkjente). Det pip og blinkar med varsel om at bilen greip inn for å unngå farleg situasjon, men det er no akkurat det motsatte som er tilfelle. Eg hadde stø kurs i mitt køyrefelt, mens bilen prøver å svinge til venstre inn i motgåande felt. Har hendt to ganger på same stad, dei to gangene eg har køyrt der etter siste oppdatering. Så den er konsekvent, det skal den ha.

Får Tesla melding om slike hendingar, som når du avbryt autostyringa, eller kan/bår slikt meldast inn på anna vis. Dersom du ikke er oppmerksom og held godt i rattet kan det potensielt være livsfarleg. Første gangen kom det ein lastebil imot, gang nr to var det ingen møtande trafikk.
Har opplevd liknende i samme område. Mangler det midtstripe? Merking generelt i Trøndelag er en skam, noe som gjør AP ubrukelig i store deler av regionen.
Det er ingenting å bli overasket over, da systemet kun er beregnet på motorvei.
Å teste om det fungerer også andre veier er og blir foreløpig eksperimentell bruk. Da bør man være forberedt på å bli overasket ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Tjah. Den skal selvkjøre overalt om kort tid i følge Musk. Men så har det også fungert godt tidligere (iallfall på S/X), og det blir fort problematisk når man tar fra noen noe, selv om det gjerne ikke var kalkulert å være der i utgangspunktet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA