Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.16

Startet av OhmPaPa, tirsdag 07. mai 2019, klokken 13:26

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: cra på mandag 27. mai 2019, klokken 08:26
Fikk 16.2 på fredag, og valgte å oppdatere for å prøve NoA på tur til Trondheim (ingen veger der dette funker her hvor jeg bor). Selve NoA synes jeg fungerte "ganske greit", men må nok lære meg litt mer når/hvordan jeg skal "bekrefte med blinklys". Noen ganger virket det ikke som om noe skjedde når jeg bekreftet, andre ganger tok den riktig avkjørsel helt av seg selv. At der er potensiale tviler jeg ikke på; jeg trur dette kan bli veldig bra. :)

Det jeg ikke likte var alle fantombremsingene, og fruen som satt og halvsov i passasjersetet satte ekstremt lite pris på å bli vekket av bråbremsing nå og da. Dette tullet må de få orden på! Ellers synes jeg den følger veien temmelig jevnt og fint, uavhengig av om det er nylaget motorvei som er tilnærmet snorrett selv i svingene, eller om det er landevei med dårlig merking.

Nag hvert 15. sekund merker jeg lite til, med unntak av på veldig rette veger. Jeg har alltid minst ei hånd på rattet (så fruen skal tro jeg kjører sjøl, og så jeg er klar til å ta over), og stort set gjør dette at den "aldri" ber meg bekrefte at jeg er tilstede. Da er det mye mer styr å skulle sitte med foten klar på gassen i fall det kommer fantombremsing når det ligger biler bak.

Kan du fortelle hvilke(t) kryss den svingte av selv? Jeg har bare opplevd at NoA anbefaler filskifter, som må bekreftes av meg med retningsviser.

Ellers er det verste partiet for fantombremsing som jeg frekventerer på E6-strekningen Heggstadmyra-Tiller sør for Trondheim.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

OhmPaPa

Sitat fra: 1000kwh på mandag 27. mai 2019, klokken 11:47
Mener at nedbremsingen for "falske fartsgrenser", typisk 40 sone der hvor det egentlig er 80 er blitt bedre. Mykere nå enn før. Men det begynner å bli kritisk dårlig at dette ikke er fikset!!

Det kan være en mulighet for at vi kan hjelpe til å få rettet slikt selv - som Cra har funnet ut:

https://elbilforum.no/index.php?topic=46611.msg810461#msg810461

Råde

#257
Min svinger av selv hver gang. Den blinker selv ved avkjøring også, men er litt i seineste laget: 3 blink i det den begynner å svinge...

Men den er enten håpløst sen (med å svinge inn i høyre felt ved fri bane) eller veldig treig (med å svinge ut - bortsett fra en gang hvor det var minst en kilometer bort til en som kjørte marginalt fortere enn meg).
e-Golf | X75D

cra

Sitat fra: fonberg på mandag 27. mai 2019, klokken 11:52
Kan du fortelle hvilke(t) kryss den svingte av selv? Jeg har bare opplevd at NoA anbefaler filskifter, som må bekreftes av meg med retningsviser.

For å være ærlig så husker/vet jeg ikke; jeg fulgte ikke så nøye med (og er ikke så veldig kjent i området). Kom på E6, og hadde Scandic Hell som destinasjon. Trur det var etter at vi hadde en liten fem-minutter på Klett SC, men skal ikke si det helt sikkert. Det kan ha vært før.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thorleif Hallen

Sitat fra: fonberg på mandag 27. mai 2019, klokken 11:52
Sitat fra: cra på mandag 27. mai 2019, klokken 08:26
Fikk 16.2 på fredag, og valgte å oppdatere for å prøve NoA på tur til Trondheim (ingen veger der dette funker her hvor jeg bor). Selve NoA synes jeg fungerte "ganske greit", men må nok lære meg litt mer når/hvordan jeg skal "bekrefte med blinklys". Noen ganger virket det ikke som om noe skjedde når jeg bekreftet, andre ganger tok den riktig avkjørsel helt av seg selv. At der er potensiale tviler jeg ikke på; jeg trur dette kan bli veldig bra. :)

Det jeg ikke likte var alle fantombremsingene, og fruen som satt og halvsov i passasjersetet satte ekstremt lite pris på å bli vekket av bråbremsing nå og da. Dette tullet må de få orden på! Ellers synes jeg den følger veien temmelig jevnt og fint, uavhengig av om det er nylaget motorvei som er tilnærmet snorrett selv i svingene, eller om det er landevei med dårlig merking.

Nag hvert 15. sekund merker jeg lite til, med unntak av på veldig rette veger. Jeg har alltid minst ei hånd på rattet (så fruen skal tro jeg kjører sjøl, og så jeg er klar til å ta over), og stort set gjør dette at den "aldri" ber meg bekrefte at jeg er tilstede. Da er det mye mer styr å skulle sitte med foten klar på gassen i fall det kommer fantombremsing når det ligger biler bak.

Kan du fortelle hvilke(t) kryss den svingte av selv? Jeg har bare opplevd at NoA anbefaler filskifter, som må bekreftes av meg med retningsviser.

Ellers er det verste partiet for fantombremsing som jeg frekventerer på E6-strekningen Heggstadmyra-Tiller sør for Trondheim.


Dette skyldes vel at kartene ikke er oppdatert for nyveien ennå?

Handyman

Sitat fra: fonberg på mandag 27. mai 2019, klokken 11:52
Kan du fortelle hvilke(t) kryss den svingte av selv? Jeg har bare opplevd at NoA anbefaler filskifter, som må bekreftes av meg med retningsviser.
NoA skal alltid svinge av motorvei helt selv. Det er bare feltkifte den trenger kvittering med blinklys og holde i rattet.
Min TM3 har alltid fungert slik, selv om jeg i starten trodde at man måtte kvittere også ved avkjøring.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

EL-Chupa

Jeg bruker 2019.16.2 og kjører daglig på god norsk "kjærrevei", bilen har alltid hatt litt problemer på denne veien og spesielt med en krapp(nesten 90 grader) sving i 50 sone. Mulig jeg lurer meg selv, placebo er fint, men jeg føler at om jeg "hjelper" bilen i de svingene den ikke klarer, dvs manuelt stepper ned 5-10km på cruice hendelen, blir den bedre over tid. Min AP står til +10km og på alt over 60 sone er det greit, under pleier jeg å steppe ned med 5-10km. Føler ikke bilen ble noe dårligere etter 16.2, men ble noen nye runder med "opplæring". NoA har fungert fint, det er min opplevelse. Jeg vil anslå at jeg bruker AP 80%+ av tiden og siden jeg kjører samme strekning hver dag lærer jeg fort hvor bilen trenger litt hjelp. Andre som bruker samme "hjelp til selvhjelp" metode og har synspunkter? Et annet lite "hack" jeg bruker for å få bilen til å endre hastigheter oppover, er å starte med vanlig cruice, bruke hendelen og klikke meg opp til maks hastighet på den veien jeg er, deretter aktivere AP. Bilen klarer da å gå fra 60 til 70 og 80 soner og ned igjen uten at jeg må gjøre noe mer. Har kjørt Model S siden 2014 og det går rette veien, ikke alltid like fort som ønsket, aldri like fort som lovet, men det går fremover! Jeg er veldig fornøyd med å ha en bil som blir bedre hele tiden :)
Tesla Model S, Sort 75D, VIN: 208506, levering 03.11.17
Tesla Model S, Sort 60, VIN: 46083, levering 25.08.14 - Solgt

Kim-

Sitat fra: EL-Chupa på mandag 27. mai 2019, klokken 22:02
Jeg bruker 2019.16.2 og kjører daglig på god norsk "kjærrevei", bilen har alltid hatt litt problemer på denne veien og spesielt med en krapp(nesten 90 grader) sving i 50 sone. Mulig jeg lurer meg selv, placebo er fint, men jeg føler at om jeg "hjelper" bilen i de svingene den ikke klarer, dvs manuelt stepper ned 5-10km på cruice hendelen, blir den bedre over tid. Min AP står til +10km og på alt over 60 sone er det greit, under pleier jeg å steppe ned med 5-10km. Føler ikke bilen ble noe dårligere etter 16.2, men ble noen nye runder med "opplæring". NoA har fungert fint, det er min opplevelse. Jeg vil anslå at jeg bruker AP 80%+ av tiden og siden jeg kjører samme strekning hver dag lærer jeg fort hvor bilen trenger litt hjelp. Andre som bruker samme "hjelp til selvhjelp" metode og har synspunkter? Et annet lite "hack" jeg bruker for å få bilen til å endre hastigheter oppover, er å starte med vanlig cruice, bruke hendelen og klikke meg opp til maks hastighet på den veien jeg er, deretter aktivere AP. Bilen klarer da å gå fra 60 til 70 og 80 soner og ned igjen uten at jeg må gjøre noe mer. Har kjørt Model S siden 2014 og det går rette veien, ikke alltid like fort som ønsket, aldri like fort som lovet, men det går fremover! Jeg er veldig fornøyd med å ha en bil som blir bedre hele tiden :)
Har en strekning jeg kjører hver dag tidlig før alle andre og er stort sett alene på veien. Før nyeste upgrade kunne jeg kjøre +10 på alle svinger, og den kjørte som en normal sjåfør ville gjort. Det går ikke nå. Når trafikken flyter i 5 over fartsgrensen (på vei hjem) må jeg ned i 5-10 under for å klare noen av svingene, og i tillegg i den ene må jeg avbryte å ta kontroll selv for da går autopiloten ned i ca 25, med rykk og napp i hele svingen. For mitt bruk er dette et stort tilbakesteg.

NOA er nok fint på Østlandet med mye motorvei, men på vestsiden er det ikke særlig brukanes, hvertfall ikke med en enormt økende phantombraking på motorveien..

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Motorwatt

Dette sier Tesla Norge (uthevingen er min):

– I fjor gjorde EU en endring i reglene for hvordan førerassistenter fungerer, kalt UN/ECE R79. Model S og Model X med Autopilot ble opprinnelig godkjent under en tidligere versjon av samme regelverk, og vi oppgraderer nå disse bilene for å innfri de nyeste kravene, slik at vi kan tilby dem ny funksjonalitet fremover, skriver han i en e-post.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

#264
Etter det jeg kan se, er UN/ECE R79 Amend 3. fra 11. juli 2016, og ikke "fra ifjor". Dette bekrefter at Tesla burde ha visst om dette lenge før de nå kommer ut med det.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear


Motorwatt

Ble litt rart dette her. Dokumentet Tesla viser til (UN/ECE R79) har ikke noe med AP å gjøre etter det jeg kan se. Det omhandler derimot Summon, som jo også er noe Tesla (med rette) hevder er regulert.

Summon:

The necessary guidelines for the "RCP" is mentioned as follows:
   (a)   The driver shall monitor safety of circumstances around of the vehicle by their own immediate perception from an appropriate distance, e.g. not exceeding 10m.
However, actually, since it would be difficult to restrict the distance of wireless communication transmission accurately from their current technical point of view, it is reasonable that the owner's manual indicates the caution as vehicle construction guidelines.
(b)   The system must have the function to terminate safely the parking system control by the remote controller.
(c)   The secure and reliable communication between the vehicle and the controller to ensure the emergency termination of the operation.



Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

#267
Jeg kan alltids bli vant med å ta litt i rattet. Kanskje dette kan sette litt fart i utviklingen med AP og FSD, for nå er jo beviselig føreren mye mer aktiv og tar ansvar hele tiden.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Jeg mistenker at den siste reguleringen er noe som UN/ECE har adoptert fra tyske biler som har hatt omtrent de samme funksjonene og restriksjonene i flere år. Riktignok ikke med nøyaktig 15 sekunders varighet ved automatisk styring, men noe mer dynamisk i forhold til veiens kurvatur.

Her er forresten litt om Mercedes fra 2016:

En av dem som var først ute med å teste selvkjørende bil her i Norge, er Brooms redaktør Knut Skogstad. Han var tidligere i år på verdenslanseringen av nye Mercedes E-klasse, en bil som i praksis er helt selvkjørende.

– Det var en spesiell og samtidig imponerende opplevelse. Når man aktiverer systemet, tar bilen bokstavelig talt over styringen. Den avpasser farten, enten til den hastigheten man stiller inn eller til bilen foran. Den holder seg også i riktig kjørebane – og den kan automatisk skifte fil og kjøre forbi på motorveien, hvis føreren aktiverer blinklyset. Dessuten ligger det en rekke sikkerhetsfunksjoner inne i systemet. Bilen oppdager blant annet fotgjengere, den kan svinge unna hindere – og den bråbremser hvis det er fare for sammenstøt og kollisjon, forteller Skogstad.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 28. mai 2019, klokken 21:04
Ble litt rart dette her. Dokumentet Tesla viser til (UN/ECE R79) har ikke noe med AP å gjøre etter det jeg kan se.

Da må du se igjen. ACSF of Category D og E dekker NoA. Punkt 5.6.2 med underpunkter er det Tesla henviser til med begrensing av fart i svinger. Men så vidt jeg kan se gjelder det kun ACSF systemer av kategori B1, som ikke er NoA. Så etter min mening burde ikke NoA ha disse begrensningene, men kun lane assist funksjonaliteten. Ganske uforståelig...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA