Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.16

Startet av OhmPaPa, tirsdag 07. mai 2019, klokken 13:26

« forrige - neste »

JorEl

Sitat fra: Fornybarbil på fredag 24. mai 2019, klokken 09:17
Sitat fra: JorEl på fredag 24. mai 2019, klokken 00:10
Kom i en sving i dag og Ap gav besked om at jeg måtte ta rattet, men følte AP tok svingen likevel. Om AP plutselig gir fra seg ansvaret midt i en sving, synes jeg dette er ille. Om du møter en buss eller trailer, mens du allerede ligger nærme midtstreken og bussen/traileren ligger nærme eller på streken, som de av og til gjør..Nei liker ikke det. Tror Tesla må finne på noe her. Noen nevnte at Tesla kunne legge inn en dispensasjonsøknad?

Ikke for å være frekk, men vi som bruker AP på landeveg er allerede langt utenfor bruk støttet av Tesla. Man lar IKKE autopilot kjøre selv i svinger hvis man ser den legger seg langt ut og det er fare for å møte trafikk.
Du er ikke frekk ;)
AP hos meg er det litt gi og ta. Før kjørte den jo lenger, med større selvtillit, og jeg måtte tøyle den inn. Nå virker den som den passer seg mer, kikker rundt seg, hakker litt med "gassen" når jeg skal inn i sving. Egentlig litt vanskelig å beskrive den, for den har jo forandret seg en gang i uken, i det siste. Trist å innrømme det, men jeg bruker den litt mindre nå :( Gleder meg allerede til neste SW
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

kpfaaland

Dersom man kjøper FSD-pakken senere, med AP2.5, så vil vel også gratis oppgradering til HW3.0 gjelde, eller?

Sitat fra: JorEl på torsdag 23. mai 2019, klokken 14:47
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 23. mai 2019, klokken 13:45
Jeg kjøpte heller ikke FSD i november 2017. Men slo til på 16.700 tilbudet i februar. Særlig fordi det er lovet at det skal komme HW oppdatering inkludert i prisen. Hvis ikke så ....
Det var HW som jeg ble mest glad for, siden man da får noe håndfast :) Elon sa for litt siden at AP-SW var skrevet for de computerene som allerede var i maskinene(2.0 og 2.5), og at den nye HW3computeren derfor ville være litt dårligere på dette tidspunktet. Dette er også helt ok.
Venter derfor spent på når man skal få HW3 etter-innstalert. Håper vi ikke må vente til FSD er ferdigskrevet, det blir litt catch22 :o
Elon sa jo at de til neste år skal trykke på Autonomy-knappen, så Elon og Tesla har lovet mye det neste året :) Elon kan være litt sent ute, men som oftest innfrir han løftene.. Eierskapet av en Tesla er faktisk mye mer spennende enn jeg hadde forestilt meg :)
2018 S75D

Handyman

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 24. mai 2019, klokken 18:49
Bumper spørsmålet mitt:

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 07. mai 2019, klokken 13:26
Ikke ute på TeslaFI enda - men Electrec har sett Release Notes fra 2019.16:

Lane Departure Avoidance og Emergency Lane Departure Avoidance lar bilen unngå at du kjører i motsatt felt eller i grøfta selv om du ikke har autopiloten på.

Disse to har ikke min TMX på 2019.16.2 - men har lest at biler i USA har fått disse to funksjonene. Er det noen her til lands som har fått Lane Departure Avoidance og Emergency Lane Departure Avoidance?
TM3 har hatt dette en stund. Hvis du ikke blinker når bilen krysser veimerking varsler bilen og svinger tilbake i feltet. Meget effektivt, og mange må venne seg til å begynne å bruke blinklyset igjen ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på fredag 24. mai 2019, klokken 18:54
Aha. Kanskje det var den som slo til da jeg skiftet fil, og halvveis i operasjonen plutselig ble hevet tilbake til filen jeg forlot. Men det var ingen biler rundt meg....
Du kan kalle den "blinklysintruktør" ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Sitat fra: Handyman på fredag 24. mai 2019, klokken 22:45
Sitat fra: Motorwatt på fredag 24. mai 2019, klokken 18:54
Aha. Kanskje det var den som slo til da jeg skiftet fil, og halvveis i operasjonen plutselig ble hevet tilbake til filen jeg forlot. Men det var ingen biler rundt meg....
Du kan kalle den "blinklysintruktør" ;)
Sitat fra: Handyman på fredag 24. mai 2019, klokken 22:39
TM3 har hatt dette en stund. Hvis du ikke blinker når bilen krysser veimerking varsler bilen og svinger tilbake i feltet. Meget effektivt, og mange må venne seg til å begynne å bruke blinklyset igjen ;)
I min tidligere beskrivelse skjedde dette under "Automatisk filskifte" som jo må initieres med bruk av blinklys.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: hemi på fredag 24. mai 2019, klokken 21:39
testet ny FW, den har noe rar lagg ved brå axx, skulle ta en luke og lastebil kom, også... skjedde 0 i 1 sekund, så z0000m. yay ok?
Høres ut som obstacle aware accelleration har slått inn hos deg. Skjer meg typisk i travle flerfeltsrundkjøringer der jeg gir på mens bilen som krysser foran såvidt er forbi, det føles som bilen slurer litt før den tar i. Velger allikevel å ha det på. Tenker det er godt for sikkerheten ellers.

Motorwatt

SitatTM3 har hatt dette en stund. Hvis du ikke blinker når bilen krysser veimerking varsler bilen og svinger tilbake i feltet. Meget effektivt, og mange må venne seg til å begynne å bruke blinklyset igjen ;)
Ganske sikker på at S/X ikke har denne funksjonen. Heldigvis. Hvis du på en 4-felts vei plutselig må "hive" bilen inn i venstre felt fordi bilen foran deg av en eller annen grunn bråstopper, og du ikke rekker å ta ut blinklyset, så blir du altså slengt rett tilbake i situasjonen? Eller?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øyvind.h

Hvis du skjener mot autovernet vil bilen svinge tilbake. Men kraften er ikke stor så en person som holder i rattet og følger med vil ikke bli styrt mot sin vilje. Dvs lett å holde igjen.

At bilen viser uvilje mot å la folk bytte felt uten å blinke høres bra ut. Mange hodeløse sjåfører som trenger hjelp til slikt.

Den gjør vel strengt talt litt det i dag med lane departure vibrasjonen uansett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på fredag 24. mai 2019, klokken 23:18
SitatTM3 har hatt dette en stund. Hvis du ikke blinker når bilen krysser veimerking varsler bilen og svinger tilbake i feltet. Meget effektivt, og mange må venne seg til å begynne å bruke blinklyset igjen ;)
Ganske sikker på at S/X ikke har denne funksjonen. Heldigvis. Hvis du på en 4-felts vei plutselig må "hive" bilen inn i venstre felt fordi bilen foran deg av en eller annen grunn bråstopper, og du ikke rekker å ta ut blinklyset, så blir du altså slengt rett tilbake i situasjonen? Eller?
Nei, slapp av det er ikke vanskeligere å overstyre enn på vanlig AP. Sjåføren bestemmer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Hvis man på S/X krysser midtlinjen uten å ta ut blinklyset, varsles dette med vibrasjon i rattet (som så på mange andre biler). På VW-biler med Side Assist Side Assist provides the driver with support for lane changing. Two radar systems at the rear monitor the areas behind the car and in the blind spots at the sides og Volvo med Blis, blir det varslet med lyd, vibrasjon, blinkende lys i utvendig speil, og en svak motstand i rattet. Men å overta styringen er noe helt annet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

cmmore

Fikk 2019.16.2

Der har den en sos feil.
Ber man ringe tesla.
Dette er en feil i oppgraderingen de jobber med.

Om man vil ha vekk feilen/varselet kan man prøve å åpne og lukke lærdeksel fra charge siden i bilen

JorEl

Sitat fra: kpfaaland på fredag 24. mai 2019, klokken 21:46
Dersom man kjøper FSD-pakken senere, med AP2.5, så vil vel også gratis oppgradering til HW3.0 gjelde, eller?

Sitat fra: JorEl på torsdag 23. mai 2019, klokken 14:47
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 23. mai 2019, klokken 13:45
Jeg kjøpte heller ikke FSD i november 2017. Men slo til på 16.700 tilbudet i februar. Særlig fordi det er lovet at det skal komme HW oppdatering inkludert i prisen. Hvis ikke så ....
Det var HW som jeg ble mest glad for, siden man da får noe håndfast :) Elon sa for litt siden at AP-SW var skrevet for de computerene som allerede var i maskinene(2.0 og 2.5), og at den nye HW3computeren derfor ville være litt dårligere på dette tidspunktet. Dette er også helt ok.
Venter derfor spent på når man skal få HW3 etter-innstalert. Håper vi ikke må vente til FSD er ferdigskrevet, det blir litt catch22 :o
Elon sa jo at de til neste år skal trykke på Autonomy-knappen, så Elon og Tesla har lovet mye det neste året :) Elon kan være litt sent ute, men som oftest innfrir han løftene.. Eierskapet av en Tesla er faktisk mye mer spennende enn jeg hadde forestilt meg :)
Vil jo tro det siden prisen har steget. Tesla får jo inn mer penger og burde klare det? Personlig hadde jeg ikke satset på det, før jeg hadde fått det bekreftet av Tesla.
Brukte forferdelig mye hjernen i går..for jeg har så lyst på en av disse billige S100D som er satt ned. Da hadde jeg solgt en S75D med FSD og "fått" en S100D med premium, men dog ikke fremtidssikret, siden jeg nok en gang hadde handlet en inventory og ikke med FSD. Blir jo helt revet med av forum-snakk og gode tilbud. Vanskelig å velge bort FSD, når man ikke vet hvor bra dette kan bli :-\
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Tesla Patent, Neural Nettwork, FSD..siste linjene i en avansert artikkel ; Full Self-Driving is expected to be feature-complete this year and will become publicly available as regulatory hurdles are overcome.
https://www.teslarati.com/tesla-self-driving-patent-teases-ai-safety-improvements/

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Her har Onkel Trev fått "vår" oppdatering :)
https://youtu.be/qlCKp-HfpHY
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

z4rd

Jeg har dessverre ikke fått lest hele denne tråden, men er det noen som har opplevd at Dashcam får grått kryss etter denne oppdateringen? Jeg har ikke hatt fungerende Dashcam siden 2019.16.2. Alltid fungert fint før. Formatert og reparert disken slik jeg har fikset det tidligere, uten hell.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA