Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.16

Startet av OhmPaPa, tirsdag 07. mai 2019, klokken 13:26

« forrige - neste »

Fornybarbil

RuneW, men det høres fremdeles ut som om deres biler er mye verre enn min..

Motorwatt

25 mil på E18 idag. Dette er ikke bra. Riktignok er den harde fantom-bremsingen borte, men den er erstattet av masser med "små-fantomer" hvor det til stadighet nappes på bremsene. Den oppfører seg alt for nervøst, og jeg føler meg nærmest som en sjåførskole-elev de første timen bak rattet. To irriterte bakenforliggende biler blinket irritert med lyshornet ved utilbørlig oppbremsing av min bil. NoA er en vits. Ferdig snakka. Nag hvert 15 sekund gjør ikke meg noe, og er helt ok IMO. Automatisk filskifte er fremdeles noe man må gjøre halvautomatisk med en fot klar på watt-pedalen hvis det er andre biler i nærheten. Virker som de bare fintuner systemet ved hver oppdatering, og at man nå allerede har passert grensen av hva den nåværende hardware kan klare.

ps. De siste 10 milene var alt slått av, og det var betydelig mere avslappende....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OhmPaPa

Bumper spørsmålet mitt:

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 07. mai 2019, klokken 13:26
Ikke ute på TeslaFI enda - men Electrec har sett Release Notes fra 2019.16:

Lane Departure Avoidance og Emergency Lane Departure Avoidance lar bilen unngå at du kjører i motsatt felt eller i grøfta selv om du ikke har autopiloten på.

Disse to har ikke min TMX på 2019.16.2 - men har lest at biler i USA har fått disse to funksjonene. Er det noen her til lands som har fått Lane Departure Avoidance og Emergency Lane Departure Avoidance?

Motorwatt

Aha. Kanskje det var den som slo til da jeg skiftet fil, og halvveis i operasjonen plutselig ble hevet tilbake til filen jeg forlot. Men det var ingen biler rundt meg....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Kim-

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 24. mai 2019, klokken 18:49
Bumper spørsmålet mitt:

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 07. mai 2019, klokken 13:26
Ikke ute på TeslaFI enda - men Electrec har sett Release Notes fra 2019.16:

Lane Departure Avoidance og Emergency Lane Departure Avoidance lar bilen unngå at du kjører i motsatt felt eller i grøfta selv om du ikke har autopiloten på.

Disse to har ikke min TMX på 2019.16.2 - men har lest at biler i USA har fått disse to funksjonene. Er det noen her til lands som har fått Lane Departure Avoidance og Emergency Lane Departure Avoidance?
Har ikke sett noe til den. Jeg har dog oppdaget på 2019.12 at en gang når jeg aktiverte autopilot (eller jeg trodde, men var bare cruisecontrollen) og nærmet meg hvitlinjen fikk jeg melding om "vehicle departing lane, take control immediately" med heftig lyd - men dette er kanskje noe annet safety greier. Har ikke sett noe til de oppdateringene med at den retter automatisk opp.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

GOS


Jeg synes 2019.16.2 73d3f3c er blitt bedre på Autopilot med tanke på hvor den plasserer seg i veibanen i svinger. Andre som har samme inntrykk?
(Sjeldent (aldri?) den legger helt mot midten i høyresvinger og motsatt i venstresvinger)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

mthoring

Litt skeptisk til denne oppdateringen, må jeg si.

Forstår at kartbuggen er fikset, slik at det går ann å kjøre med kartet og trafikkinfo oppe mens man hører på nettradio/spotify. Det er jo et stort pluss.
Kan vel leve med mer nag med autosteer, og kjører ikke på veldig svingete vei ofte. Men kan noen dele erfaring med hvordan den er i tidvis stillestående kø? Står i kø på e18 hver dag, og da er AP gull, men hvis 2019.16 krever at man stadig gir gass for å sette den i gang igjen så er det et stort minus.

Har 2019.12.1.1 nå.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

emmern

Sitat fra: Motorwatt på fredag 24. mai 2019, klokken 18:21
25 mil på E18 idag. Dette er ikke bra. Riktignok er den harde fantom-bremsingen borte, men den er erstattet av masser med "små-fantomer" hvor det til stadighet nappes på bremsene. Den oppfører seg alt for nervøst, og jeg føler meg nærmest som en sjåførskole-elev de første timen bak rattet. To irriterte bakenforliggende biler blinket irritert med lyshornet ved utilbørlig oppbremsing av min bil. NoA er en vits. Ferdig snakka. Nag hvert 15 sekund gjør ikke meg noe, og er helt ok IMO. Automatisk filskifte er fremdeles noe man må gjøre halvautomatisk med en fot klar på watt-pedalen hvis det er andre biler i nærheten. Virker som de bare fintuner systemet ved hver oppdatering, og at man nå allerede har passert grensen av hva den nåværende hardware kan klare.

ps. De siste 10 milene var alt slått av, og det var betydelig mere avslappende....

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

GeirHM

Helt enig med siste taler. Systemet er under opplæring. Og du er læreren. Gi NoA tid. Til ferien er den klar.

Motorwatt

Kritisk opplæring av sjåførskole-elever (og Tesla-biler) bør foregå på lukkede baner, og ikke på motorvei i 110. NoA skal være et hjelpemiddel for off-ramp. Hvor mange har problemer med å klare dette greit uten "hjelp"? Mulig i USA med 8 filer eller mer, men har til gode å se slike her hjemme.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OhmPaPa

Systemet er under opplæring. Men bilen har til enhver tid en ansvarlig og kompetent fører bak rattet - oss!

Hvis du ikke er komfortabel med å delta i dugnaden det er å få autopiloten til å bli selvkjørende så trenger du det ikke. Det er helt OK og forståelig. Ingen tvinges til å gjøre slitsomt ekstraarbeide gratis. Spesielt ikke i en travel hverdag.

Men noen - meg f.eks. - syns det er interessant og morsomt å delta i denne dugnaden.

Motorwatt

En ting er å delta i opplæring, men en annen ting er å betale (for mitt vedkommende) 64.000.- NOK for å få lov!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emmern

Sitat fra: Motorwatt på fredag 24. mai 2019, klokken 21:14
En ting er å delta i opplæring, men en annen ting er å betale (for mitt vedkommende) 64.000.- NOK for å få lov!

Ja det burde være kraftig redusert pris eller gratis inntil "Beta"-stempelet er fjernet.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

hemi

testet ny FW, den har noe rar lagg ved brå axx, skulle ta en luke og lastebil kom, også... skjedde 0 i 1 sekund, så z0000m. yay ok?

småbremser jepp.

bluetooth summon funker, men må stå ca så nærme at sensorene på bilen stopper som andre påpeker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA