Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.16

Startet av OhmPaPa, tirsdag 07. mai 2019, klokken 13:26

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: JorEl på fredag 24. mai 2019, klokken 00:10
Kom i en sving i dag og Ap gav besked om at jeg måtte ta rattet, men følte AP tok svingen likevel. Om AP plutselig gir fra seg ansvaret midt i en sving, synes jeg dette er ille. Om du møter en buss eller trailer, mens du allerede ligger nærme midtstreken og bussen/traileren ligger nærme eller på streken, som de av og til gjør..Nei liker ikke det. Tror Tesla må finne på noe her. Noen nevnte at Tesla kunne legge inn en dispensasjonsøknad?
Sånn jeg forstår det så vil den bare nagge, ikke avbryte, og det er bra, for andre bilmerker gjør nettopp det - avbryter pluselig helt uten forvarsel! F.eks. e-Niro og i-Pace... håpløst å forholde seg til når man er vant med å få en klar beskjed (og betenkningstid) når selvstyring avbryter.

Jeronan

Sitat fra: Fornybarbil på fredag 24. mai 2019, klokken 10:21
Yes, it all comes down to whether you believe Tesla or not. Either pay 50K now or a +100K when they release city driving and upgrade the cars to hardware 3.

By the time Autonomous driving inside a City here in Norway becomes a reality, we will be at least on our next car. Especially with the newly imposed auto steering restrictions by the EU!  >:(

Current Autosteer barely works on the highway and still have to interfere constantly when passing on-ramps when the car keeps swinging to the right. They still haven't been able to resolve this after all this time and all the complaints.

And then we have the phantom braking that keeps coming back and is a big issue again the last couple months.

All in all, I am happy with AP when stuck in traffic jams and it works excellently for that purpose! So for just that it was worth the EAP investment.

But as long as they still can't even make AP fool proof on highways and start reading speed signs (as right now AP is useless on large parts of Norwegian roads due to faulty map data),  I am extremely sceptical about the FSD timeline.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

OhmPaPa

#197
Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 07. mai 2019, klokken 13:26
Ikke ute på TeslaFI enda - men Electrec har sett Release Notes fra 2019.16:

Lane Departure Avoidance og Emergency Lane Departure Avoidance lar bilen unngå at du kjører i motsatt felt eller i grøfta selv om du ikke har autopiloten på.

Disse to har ikke min TMX på 2019.16.2 - men har lest at biler i USA har fått disse to funksjonene. Er det noen her til lands som har fått Lane Departure Avoidance og Emergency Lane Departure Avoidance?

Edit: Skriveleif

S4e

Sitat fra: Jeronan på fredag 24. mai 2019, klokken 12:19
Sitat fra: Fornybarbil på fredag 24. mai 2019, klokken 10:21
Yes, it all comes down to whether you believe Tesla or not. Either pay 50K now or a +100K when they release city driving and upgrade the cars to hardware 3.

By the time Autonomous driving inside a City here in Norway becomes a reality, we will be at least on our next car. Especially with the newly imposed auto steering restrictions by the EU!  >:(

Current Autosteer barely works on the highway and still have to interfere constantly when passing on-ramps when the car keeps swinging to the right. They still haven't been able to resolve this after all this time and all the complaints.

And then we have the phantom braking that keeps coming back and is a big issue again the last couple months.

All in all, I am happy with AP when stuck in traffic jams and it works excellently for that purpose! So for just that it was worth the EAP investment.

But as long as they still can't even make AP fool proof on highways and start reading speed signs (as right now AP is useless on large parts of Norwegian roads due to faulty map data),  I am extremely sceptical about the FSD timeline.

Men så er det også veldig moro å følge med på utviklingen? Det er også verdt noe?

Enig med deg når en vurderer status akkurat nå, men det vil forhåpentligvis endre seg når det kommer ny funksjonalitet. Jeg har bestilt ny med hengerfeste og her går jeg for FSD fordi denne regner jeg med å beholde i mange år.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Fornybarbil

Som sagt, så er du ekstremt negativ og tror ikke på HW3 og de nye algoritmene. Det får være din sak :) Jeg tror du må spise ordene dine i løpet av neste år. 

Radon

Sitat fra: gr på fredag 24. mai 2019, klokken 10:31
Sitat fra: JorEl på fredag 24. mai 2019, klokken 00:10
Kom i en sving i dag og Ap gav besked om at jeg måtte ta rattet, men følte AP tok svingen likevel. Om AP plutselig gir fra seg ansvaret midt i en sving, synes jeg dette er ille. Om du møter en buss eller trailer, mens du allerede ligger nærme midtstreken og bussen/traileren ligger nærme eller på streken, som de av og til gjør..Nei liker ikke det. Tror Tesla må finne på noe her. Noen nevnte at Tesla kunne legge inn en dispensasjonsøknad?
Sånn jeg forstår det så vil den bare nagge, ikke avbryte, og det er bra, for andre bilmerker gjør nettopp det - avbryter pluselig helt uten forvarsel! F.eks. e-Niro og i-Pace... håpløst å forholde seg til når man er vant med å få en klar beskjed (og betenkningstid) når selvstyring avbryter.
https://youtu.be/IbdrvTzLHVQ?t=231
Steven som har denne videoen er en av de som eg syns gjør gode og relevante tester av SW versjoner. I denne videoen tester han v 2019.16.1 og her ser du at AP ikke klarer svingen og avbryter.
https://www.youtube.com/watch?v=A-E9C1ybdxk I denne tester han 2019.12.1.1 på de samme plassene og en kan tydelig se at den nå i 16.1 ikke klarer svinger den før klarte.

geear

Såvidt jeg kan se så varsler den? Stopper til og med med varselblinkene på. Bare man får beskjed så kan man avbryte AP og ta over med gasspedal og rattet. Problemet på e-Niro er at den bare avbryter selvstyring uten en lyd - og opprettholder ACC, så om du ikke følger med på en liten grønn logo i instrumentpanelet, og tar over rattet når den blir hvit, så kjører den i satt cruise-fart rett frem, eller der rattet står... galskap!

Radon

Ja då er Tesla mye bedre en e-Niro. Hørres jo veldig skummelt ut at den bare forsetter på cruise. Disse nye reglemangene burde også satt krav til varsler og handover mellom AP og sjåfør for å tydliggjør begrensingene til systemet.

Fornybarbil

Sitat fra: Radon på fredag 24. mai 2019, klokken 13:11
Sitat fra: gr på fredag 24. mai 2019, klokken 10:31
Sitat fra: JorEl på fredag 24. mai 2019, klokken 00:10
Kom i en sving i dag og Ap gav besked om at jeg måtte ta rattet, men følte AP tok svingen likevel. Om AP plutselig gir fra seg ansvaret midt i en sving, synes jeg dette er ille. Om du møter en buss eller trailer, mens du allerede ligger nærme midtstreken og bussen/traileren ligger nærme eller på streken, som de av og til gjør..Nei liker ikke det. Tror Tesla må finne på noe her. Noen nevnte at Tesla kunne legge inn en dispensasjonsøknad?
Sånn jeg forstår det så vil den bare nagge, ikke avbryte, og det er bra, for andre bilmerker gjør nettopp det - avbryter pluselig helt uten forvarsel! F.eks. e-Niro og i-Pace... håpløst å forholde seg til når man er vant med å få en klar beskjed (og betenkningstid) når selvstyring avbryter.
https://youtu.be/IbdrvTzLHVQ?t=231
Steven som har denne videoen er en av de som eg syns gjør gode og relevante tester av SW versjoner. I denne videoen tester han v 2019.16.1 og her ser du at AP ikke klarer svingen og avbryter.
https://www.youtube.com/watch?v=A-E9C1ybdxk I denne tester han 2019.12.1.1 på de samme plassene og en kan tydelig se at den nå i 16.1 ikke klarer svinger den før klarte.

Synes ikke det der ser ut som en sving man tar i 70km/t. Hva feiler det fartsgrensene i det landet der? I Norge ville det vært 50km/t, mye tryggere, og no problem for Autopilot.

RuneW

Sitat fra: Fornybarbil på fredag 24. mai 2019, klokken 10:07
Jeg har en Model 3 og har hatt 8.5, 12.1.2 og nå 16.2 - Jeg kjører 80 km hver dag på norsk landevei med senterlinje og sidelinje. Enkelte partier er svingete, men ikke mer enn at er 80-sone hele veien. Det er to svinger med "skarp sving"-skilting.

Når det gjelder kalibrering vet jeg ikke. Har bare hørt at det har vært et issue for noen. Kanskje en factory reset vil gi mulighet for å kalibrere kameraene på nytt?

Det forklarer jo saken. Det er kun Model S/X som opplever disse forverringer/begrensninger (som jeg antar det har blitt diskutert i senere tid). Model 3 hadde disse begrensningene fra starten og således har du ikke opplevd noen nye begrensninger.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Kim-

Summon er også ubrukelig nå, ingen kontakt med bluetooth når bilen er «av». Sikkert ikke så mange som brukte den, men den var genial på tunet når du har arbeidsbukse på deg og skal flytte bilen 5 meter bakover..
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

hemi

hmmmmm bruker også summon siden det legger seg vann der bilen står ofte, så rygger den 2 meter bak bare.

Kim-

Sitat fra: hemi på fredag 24. mai 2019, klokken 15:24
hmmmmm bruker også summon siden det legger seg vann der bilen står ofte, så rygger den 2 meter bak bare.

Nye regler som gjør at mobilen må være tilkoblet bluetooth på bilen for å bruke summon. ( :-1: )
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Vhagar

Sitat fra: Vhagar på fredag 24. mai 2019, klokken 00:32
Var litt glad da jeg såg at jeg kunne requeste nyeste software, trodde dette skulle være en premium feature for noen få? Noen som har valgt å være på absolutt nyeste eller velger dere det litt safe her?

Jeg ser at den downloadbaren står på 99% og at den forstatt laster ned (stått slik i timesvis) så mulig jeg må aktivere advanced for at den skal installeres?

Satte den til å være på hugget og fikk umiddelbart beskjed om at ny software var klar for installering. Men det var samme 16.2 og samme build som jeg hadde så sikkert bare noe rusk.

Men det at vi nå har denne funksjonen, betyr at de som skulle få den som plaster på såret for FSD tidligere må føle seg litt snytt? De får vel trolig en alpha versjon eller beta og enda tidligere enn hva jeg får nå, men sååå på hugget føler jeg ikke for å være. Ustabilt nok som det er. Men kjekt å få de "stabile" versjonene raskere når man ellers sitter og ergrer seg over bugs.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Toalmar

Da lå det en oppdatering til meg når jeg kom ut i bilen. Satte oppdateringen til å starte etter at jeg kom frem på jobb. litt før kl 8 i dag tidlig fikk jeg beskjed om at oppdateringen var gjennomført. Det var 2019.16.2 som ble installert. Da jeg reiste hjem så hadde jeg feilmelding på SOS .......
Tok en reset så var den borte
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA