Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.16

Startet av OhmPaPa, tirsdag 07. mai 2019, klokken 13:26

« forrige - neste »

sjokomelk

Fikk 2019.16.2 i går kveld, og fryktet det verste i morges da jeg skulle på jobb. Og jeg fikk rett. Norsk, svingete landevei og Autosteer hører ikke sammen lenger etter at Tesla fikk nyss i reglene om sidelengs akselerasjon. >:(
9 ganger ble Autosteer kansellert, og i et par av svingene sendte den meg like så godt over i motgående kjørefelt. Det ble også veldig mye bråbrems for å forsøke å klare svingen før den ga opp. Svinger og veier den har klart bedre og bedre siden bilen var ny i desember 2017 var nå plutselig umulige.

Det skal sies at jeg var alene på veien før klokka 6, hadde god sikt gjennom svingene det er snakk om og hadde begge hendene på rattet og alltid klar til å ta over selv. Det at bilen havnet i motgående kjørefelt er ene og alene fordi jeg med vilje ikke gjorde inngripen i situasjonen. Hadde det vært normal trafikk ville jeg ha overstyrt Autosteer lenge før den kunne gjort noe tull.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Fornybarbil

sjokomelk: høres veldig kjipt ut, og litt likt min opplevelse siden jeg fikk Model 3'en. Hvilken bil har du?
Det positive er at denne oppførselen har blitt bedre og bedre siden jeg fikk bilen, så det er håp for at bilen kommer tilbake til gamle høyder. Det som trengs er kraftig forbedret path prediction, slik at bilen forutser farten den kan holde før svingen begynner. I mine tilfeller vil en reduksjon i hastighet fra 90 til 70km/t i stedet for 75km/t gjøre susen tipper jeg. I hvert fall greier autosteer seg helt fint hvis farten er satt manuelt til 70km/t.

GeirHM

Sjokomelk kjører nok en X. Det gjør jeg og. Og jeg fikk også inntrykk av at bilen med denne oppdateringen satte i gang en ny kalibrering. Som jeg har skrevet tidligere ble NoA merkbart bedre på overraskende kort tid.

Og der fikk jeg enda en oppdatering inn i bilen!

Thomas Parsli

Vår X100D får ikke 2019.16.x selv med WiFi :(
ACC på 2019.12.1.2 er ikke bra nok i vårt nærområde, så jeg hadde virkelig håpet på 2019.16.x

Nuvel, på et tidspunkt kommer den jo...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

o.b.lix

Fikk min 16.2 i dag, og den var mye bedre på autopilot. Ingen ghostbremsing i dag, og kunne kjøre alle steder og svinger som 12.1.1 klarte, ene svingen litt saktere fart en før, men dette er en 270 grader sving.

Likte mye bedre den nye bilen i dasjbord, og Noa var arting, men slo seg av i tuneller (på igjen utenfor), så er mest en gimmic foreløpig.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

pers1

Fikk i går kveld
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2021 Model 3 Pearl White LR AWD E3D, FSD & 19". SERE9TY
VW e-Golf ( 07.12.18 -)
VW e-Golf (19.03.15 - 07.12.18)
Tidligere Tesla'r Model S 75D AP1.0, 90D AP2.0 og TM X 100DMCU2 HW3 & FSD

turfsurf

Sitat fra: Tiger123 på mandag 20. mai 2019, klokken 21:50
Til downtown Strømstad?:)

Fergeleiet i Moss til systembolaget selvfølgelig... Nei, det var så klart motorveibiten.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 22. mai 2019, klokken 10:26
Fikk 2019.16.2 i går kveld, og fryktet det verste i morges da jeg skulle på jobb. Og jeg fikk rett. Norsk, svingete landevei og Autosteer hører ikke sammen lenger etter at Tesla fikk nyss i reglene om sidelengs akselerasjon. >:(
9 ganger ble Autosteer kansellert, og i et par av svingene sendte den meg like så godt over i motgående kjørefelt. Det ble også veldig mye bråbrems for å forsøke å klare svingen før den ga opp. Svinger og veier den har klart bedre og bedre siden bilen var ny i desember 2017 var nå plutselig umulige.
Hvilken versjon hadde su før oppdatering?
Virker omtrent som da min TM3 var ny. Nå (12.1.2) tar den svinger som den ikke klarte da. I dag tar bilen disse svingene med nok g-krefter. Høyere fart vil redusere komforten, og ikke å anbefale på glatt vei.
Jeg tror også det er "kalibrering" og forbedring av path direction som @Fornybarsbil skriver som må til. Jeg tror ikke regelverket i praksis blir en begrensing.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

Sitat fra: Handyman på onsdag 22. mai 2019, klokken 13:31
Hvilken versjon hadde du før oppdatering?
Virker omtrent som da min TM3 var ny. Nå (12.1.2) tar den svinger som den ikke klarte da. I dag tar bilen disse svingene med nok g-krefter. Høyere fart vil redusere komforten, og ikke å anbefale på glatt vei.
Jeg tror også det er "kalibrering" og forbedring av path direction som @Fornybarsbil skriver som må til. Jeg tror ikke regelverket i praksis blir en begrensing.
Jeg kom fra 2019.12.1.1. Håper det raskt blir bedre enn det er nå. For dette var tilbakeskritt for min bruk. :'(
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Kun brukbar på 4-felts motorvei (hvor jeg kjører 70%). På alt annet er den nærmest ubrukelig. Slik har det i større eller mindre grad vært lenge. "Nag-time" er for meg helt ok, fordi det er slik jeg vanligvis holder i rattet. NoA fikk jeg ikke prøvd da "NoA requires updated maps".
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Fikk 16.2 ca kl0000 i dag. Trodde alt var det samme, men se her;
Tesla has started rolling out Sentry Mode preferences to its vehicles, giving owners more control of their electric cars' built-in security system. The new Sentry Mode options were reported by Tesla owners whose vehicles recently received the company's 2019.16.2 firmware update.
https://www.teslarati.com/tesla-releases-location-based-sentry-mode-activation-preferences/
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Sitat fra: JorEl på onsdag 22. mai 2019, klokken 15:27
Fikk 16.2 ca kl0000 i dag. Trodde alt var det samme, men se her;
Tesla has started rolling out Sentry Mode preferences to its vehicles, giving owners more control of their electric cars' built-in security system. The new Sentry Mode options were reported by Tesla owners whose vehicles recently received the company's 2019.16.2 firmware update.
Disse kom i 2019.16.1 på vår X.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Fikk beskjed i natt om ny oppdatering til min X (har 12.1.2), går ut fra det er 16.2 det er snakk om. Kjekt at dere deler info, for ikke f... om jeg installerer før ferien med det jeg hører her. Kunne jeg velge så hadde jeg gått tilbake til 2018.50.3 på flekken.

spirrevipp

Fikk også 16.2 i går kveld.

Blitt utrolig bra på masing om å gi litt motstand på rattet nå, før var det bare av og til men nå er det fullt kjør hele tiden!  :laugh: :-X

Som ventet var førsteinntrykket av NoA at den var rimelig ubrukelig. Skal teste litt mer når det er mindre trafikk. Fikk melding om for krapp sving når den skulle svinge ut på motorvei, men den avbrøt ikke. Ville gjøre en forbikjøring akkurat når veien snevret inn til 1 felt. Den klarte riktignok å blinke og svinge av motorvei.

Må kjøre mer før jeg vil mene noe om TACC og AP, men for min vanlige jobbkjøring så har disse fungert brukbart lenge uten noe særlig fantombremsing.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Joachim@sancon.no

Ser ut til at Tesla har startet massiv utrulling av 16.2 nå. TeslaFi rapporterer masse utrullingen 2 siste dager sammenlignet med utrullingen på 16.1.

Så jeg krysser fingrene på å få siste versjon før helga.. Jeg er alltids bland de siste 10 føler jeg..


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA