Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.16

Startet av OhmPaPa, tirsdag 07. mai 2019, klokken 13:26

« forrige - neste »

OhmPaPa

Kjørte en lengre tur i går - en rute jeg ofte har kjørt før. Svingete vestlandsveier med gul stripe i midten. Fartsgrense stort sett 80 km/t. Med en 2017 TMX.

Forskjellen nå var at i mange svinger kom det opp en advarselstekst nederst i instrumentpanelet med tekst sånn omtrent "Autopilot limited. Prepare to take control".

Og jeg satt klar med hendene på rattet som jeg pleier. Men bilen kjørte selv i alle svingene. Det er mulig den bremset ned litt ekstra i forhold til før - vanskelig å si.

Problemet med masse advarsler som ikke slår til er at vi slutter å bry oss om advarsler.  ::)

akseln

Jeg har både TM3 og TMX. TM3 har hatt denne meldingen om "Autopilot limited. Prepare to take control" helt siden den fikk NoA. Har aldri opplevd at autpilot har skrudd seg av i svinger, men den piper jo i tillegg til å gi advarsel :-)

En annen forskjell i NoA er at på TM3 så setter jeg på vanlig blinklys for å bytte fil. I TMX (eller i 2019.16.1) så gir den feilmelding ved "full blink". Det må brukes "halv blink" for at den skal fungere. Dvs. bare bruke 3-blink funksjonen og ikke konstant blinklys. Tror vel egentlig dette skyldes forskjell på 2019.16.1 og 2019.12.1 og ikke modell.

OhmPaPa

Min lagde ingen lyd - kun teksten i instrumentpanelet. Men den piper jo kraftig hvis den faktisk slipper styringen så jeg må overta.

Bor langt ute i bushen så har ingen veier der NoA kunne ha blitt aktivert. Men blir sikkert kjekt på neste langtur. Noen som vet hva som er kriteriene for at NoA skal aktiveres? At veien har flere felt? At den er kodet som motorvei i kartet? Noe annet?

akseln

Mulig jeg husker feil når det gjelder lyd. Det må jeg sjekke.

Hos meg virker NoA kun på motorvei og ikke på vei med flere felter som ikke er motorvei.

Handyman

Sitat fra: akseln på mandag 20. mai 2019, klokken 12:29
Jeg har både TM3 og TMX. TM3 har hatt denne meldingen om "Autopilot limited. Prepare to take control" helt siden den fikk NoA. Har aldri opplevd at autpilot har skrudd seg av i svinger, men den piper jo i tillegg til å gi advarsel :-)

En annen forskjell i NoA er at på TM3 så setter jeg på vanlig blinklys for å bytte fil. I TMX (eller i 2019.16.1) så gir den feilmelding ved "full blink". Det må brukes "halv blink" for at den skal fungere. Dvs. bare bruke 3-blink funksjonen og ikke konstant blinklys. Tror vel egentlig dette skyldes forskjell på 2019.16.1 og 2019.12.1 og ikke modell.
Grunnen til at man bare skal bruke 3-blink er for at bilen skal kunne slå av blinklyset selv etter at feltskiftet er utført. Har fungerte slik lenge, bare SW-endring for å minne fører om dette. Tidligere kom ingen melding...blinkeren ble bare stående på.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 20. mai 2019, klokken 12:59
Min lagde ingen lyd - kun teksten i instrumentpanelet. Men den piper jo kraftig hvis den faktisk slipper styringen så jeg må overta.

Bor langt ute i bushen så har ingen veier der NoA kunne ha blitt aktivert. Men blir sikkert kjekt på neste langtur. Noen som vet hva som er kriteriene for at NoA skal aktiveres? At veien har flere felt? At den er kodet som motorvei i kartet? Noe annet?
NoA kan aktiveres uansett vei, men har kun funksjoner på motorvei. Funksjonene er: forslag tilautomatisk feltskifte som bekreftes med blinklyset, og at den tar avkjøringen selv, setter på blinklys og svinger av i retardasjonsfeltet. Ellers er jo ingen forskjeller pr nå.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 20. mai 2019, klokken 12:07
Kjørte en lengre tur i går - en rute jeg ofte har kjørt før. Svingete vestlandsveier med gul stripe i midten. Fartsgrense stort sett 80 km/t. Med en 2017 TMX.

Forskjellen nå var at i mange svinger kom det opp en advarselstekst nederst i instrumentpanelet med tekst sånn omtrent "Autopilot limited. Prepare to take control".

Og jeg satt klar med hendene på rattet som jeg pleier. Men bilen kjørte selv i alle svingene. Det er mulig den bremset ned litt ekstra i forhold til før - vanskelig å si.

Problemet med masse advarsler som ikke slår til er at vi slutter å bry oss om advarsler.  ::)
Det skal jeg nok kunne leve med, selv om det antageligvis blir plagsomt på E39 mellom Sandnes og Kristiansand, hvor det er altfor mye svinger, og mange av de i ganske godt tempo. Men hva med naggingen? Maser den hvert 15. sek? I så fall drøyer jeg oppdatering iallfall til etter sommerferieturen. Gidder ikke 100 mil+ med det der altså. Den er kjempe sånn den er nå, med ganske lang tid mellom varsel på "forutsigbare" veier.

Handyman

Sitat fra: gr på mandag 20. mai 2019, klokken 14:25
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 20. mai 2019, klokken 12:07
Kjørte en lengre tur i går - en rute jeg ofte har kjørt før. Svingete vestlandsveier med gul stripe i midten. Fartsgrense stort sett 80 km/t. Med en 2017 TMX.

Forskjellen nå var at i mange svinger kom det opp en advarselstekst nederst i instrumentpanelet med tekst sånn omtrent "Autopilot limited. Prepare to take control".

Og jeg satt klar med hendene på rattet som jeg pleier. Men bilen kjørte selv i alle svingene. Det er mulig den bremset ned litt ekstra i forhold til før - vanskelig å si.

Problemet med masse advarsler som ikke slår til er at vi slutter å bry oss om advarsler.  ::)
Det skal jeg nok kunne leve med, selv om det antageligvis blir plagsomt på E39 mellom Sandnes og Kristiansand, hvor det er altfor mye svinger, og mange av de i ganske godt tempo. Men hva med naggingen? Maser den hvert 15. sek? I så fall drøyer jeg oppdatering iallfall til etter sommerferieturen. Gidder ikke 100 mil+ med det der altså. Den er kjempe sånn den er nå, med ganske lang tid mellom varsel på "forutsigbare" veier.
På motorvei som AP er designet for blir nok aldri svingene så krappe at det blir advarsler.
På "vanlige" veier får jeg kun unntaksvis advarsler om å ta rattet, og stort sett bare når den kjører med høy fart inn i svingen. Det er det nok snakk om kalibrering og tuning av fart ift svingradius. Tipper kravet til G-krefter er innenfor det som føles som behagelig fart.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: gr på mandag 20. mai 2019, klokken 14:25
Maser den hvert 15. sek?
Masingen er kun viss du ikke holder i rattet (med litt moment). Kjørte 25 mil i går, og merket ingen forskjell på dette. Har en hånd på rattet stort sett hele tiden.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Skjønner det, men jeg hviler som regel bare venstrehånda på låret og holder et par fingre rundt rattet, og gir litt mostand i noen svinger i blant. Ofte ikke nok.

turfsurf

Sitat fra: gr på mandag 20. mai 2019, klokken 21:30
Skjønner det, men jeg hviler som regel bare venstrehånda på låret og holder et par fingre rundt rattet, og gir litt mostand i noen svinger i blant. Ofte ikke nok.
Da foreslår jeg at du legger om rattgrepet, evt kjøper deg en autopilot buddy. Savner tiden fra tidlig AP1 da jeg kunne kjøre Moss-Strømstad uten å holde i rattet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tiger123

Til downtown Strømstad?:)

Angående ACC som jeg har jamret om tidligere i tråden så begynner jeg å lure på om det er veiavhengig? At fantombremsingene skjer på delvis de samme stedene.
Skal være mer våken ang det, men har en lokal vei jeg sliter med, senest i sta, med kanskje 5-6 bremsinger, når jeg kjører med ACC. Og tenker at her har jeg hatt problemer med det samme flere ganger tidligere.

Motorwatt

#132
På "lokale veier" som neppe er 4-felts motorvei, vil det helt sikkert skje slike ting. SNAFU!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Tiger123

Sitat fra: Motorwatt på mandag 20. mai 2019, klokken 22:01
På "lokale veier" som neppe er 4-felts motorvei, vil det helt sikkert skje slike ting.

Ja det gjør det, men jeg bruker kun ACC, ikke AP, utenom motorvei.

Motorwatt

Samme skjer (i hvertfall med meg) med bare bruk av (T)ACC. Har stort sett sluttet å bruke funksjonen på slike veier.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA