Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.16

Startet av OhmPaPa, tirsdag 07. mai 2019, klokken 13:26

« forrige - neste »

GeirHM

Denne subsidieringen av oljeindustrien handler vel mest om at bransjen ikke betaler for forurensningen produktene deres påfører oss. Det kommer nok en solnedgang her, som vil minne om den tobakksindustrien fikk. Men det er ikke diskusjonen her, vel?

Det jeg savner er større offentlig innsikt i den faglige styringen på europeisk nivå av rammevilkårene rundt all transport på veinettet vårt. Det er spørsmål om NoA tvinger Tesla til å forholde seg til strengere krav enn de selskapet måtte forholde seg til når de installerte første utgave av autopiloten tilbake i 2015. Denne første utgaven kunne jo ikke foreta filskifte uten sjåførsamtykke. Den kan jo strengt tatt heller ikke NoA nå, men den vil jo kunne gjøre det.

Det kan virke som det er slik. Men jeg undres over at det er så liten transparens rundt dette. Eller er det bare jeg som ikke vet hvor jeg skal gå for å få informasjon om dette? Tesla virker å være helt tause om dette og det er også regulatorene?

Og var det ikke slik at dagens regjering skulle være fremoverlente og være raskt ute med nødvendige tiltak slik at produsentene ville ta i bruk slik teknologi tidlig her? Her virker det da som om vi følger etter resten av Europa. Skulle ikke vi være bjellesauen?

OhmPaPa

Sitat fra: GeirHM på lørdag 18. mai 2019, klokken 21:39
Og var det ikke slik at dagens regjering skulle være fremoverlente og være raskt ute med nødvendige tiltak slik at produsentene ville ta i bruk slik teknologi tidlig her? Her virker det da som om vi følger etter resten av Europa. Skulle ikke vi være bjellesauen?

Så spørsmålet er hvorfor dette innføres i Norge. Fordi vi er EU-medlemmer uten stemmerett eller fordi vi har ratifisert (akseptert) en FN-bestemmelse?

Så alt etter svaret på det spørsmålet får vi ta det videre med EU eller samferdselsdepartementet.

Motorwatt

Kan det vinkles slik at Elbilforeningen med sine lobbyister kan ta aksjon?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Tiger123

Sitat fra: emmern på lørdag 18. mai 2019, klokken 13:08
Enig. Tesla kunne lett ha kommunisert dette for å roe kundene som sitter og venter.

Antagelig selger en del bilen sin, med dårlig ACC/AP som en av grunnene.

emmern

Sitat fra: Tiger123 på lørdag 18. mai 2019, klokken 22:36
Sitat fra: emmern på lørdag 18. mai 2019, klokken 13:08
Enig. Tesla kunne lett ha kommunisert dette for å roe kundene som sitter og venter.

Antagelig selger en del bilen sin, med dårlig ACC/AP som en av grunnene.

Tja. Model 3 sies å ha samme "nerf" fra starten av og jeg ser ikke at det er voldsomme klager.
Satt i bilen med aksellerometerapp på telefonen, og det var ikke rare G-kreftene i normale svinger.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Øggen

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 18. mai 2019, klokken 22:06
Kan det vinkles slik at Elbilforeningen med sine lobbyister kan ta aksjon?

Elbilforeningen, lobbyister ?? What??
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Motorwatt

Sitat fra: Øggen på søndag 19. mai 2019, klokken 01:34
Sitat fra: Motorwatt på lørdag 18. mai 2019, klokken 22:06
Kan det vinkles slik at Elbilforeningen med sine lobbyister kan ta aksjon?

Elbilforeningen, lobbyister ?? What??
En lobbyist er en person som driver lobbyvirksomhet på vegne av seg selv, en organisasjon eller en interessegruppe
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

GeirHM

#112
Her er et av de juridiske dokumentene striden handler om. https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2017/wp29/ECE-TRANS-WP29-2017-010e.docx

Det finnes altså en europeisk komite under FNs økonomiske og sosiale råd UNECE som setter de regulative rammene for all ferdsel på europeiske veier. Avgjørelsene her ser ut til å bli adoptert (uten videre behandling?) av alle de europeiske landene. Akkurat nå foregår det en underskriftskampanje på facebook mot reguleringene som ser ut til å begrense anvendelse av Teslas autopilot i Europa.

Den finner du her:
https://secure.avaaz.org/en/community_petitions/UNECE_Stop_crippling_Tesla_Autopilot_in_Europe

Kim-

Ser at det skrives om at model 3 har allerede hatt denne begrensningen fra dag 1 i europa?
Hvordan er autopiloten på model 3 kontra model x/s da?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Motorwatt

Sitat fra: Kim- på søndag 19. mai 2019, klokken 17:52
Ser at det skrives om at model 3 har allerede hatt denne begrensningen fra dag 1 i europa?
Hvordan er autopiloten på model 3 kontra model x/s da?
Ikke lett å svare på. Man må vel ha testet begge grundig. Det enkleste svaret er vel "forskjellig"  ;D Men det er vel spesielt "nag-time" og gravitasjonskraft i svinger som er/blir den største forskjellen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emmern

Sitat fra: Motorwatt på søndag 19. mai 2019, klokken 18:12
Sitat fra: Kim- på søndag 19. mai 2019, klokken 17:52
Ser at det skrives om at model 3 har allerede hatt denne begrensningen fra dag 1 i europa?
Hvordan er autopiloten på model 3 kontra model x/s da?
Ikke lett å svare på. Man må vel ha testet begge grundig. Det enkleste svaret er vel "forskjellig"  ;D Men det er vel spesielt "nag-time" og gravitasjonskraft i svinger som er/blir den største forskjellen.
S/X: prøver set den kan i svingene nag time 45 sek+. Lengre avhengig av hvor flink du har vært til å holde i rattet.
3: nag time 15 sekunder. Kutter ut i for brå svinger (etter det jeg har hørt)

Nå vil S/X oppføre seg likt med 2019.16
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Motorwatt

#116
Spørsmål til TM3-eiere, og de som har fått 2019.16: På tyske biler er tiden i Stop&Go-funksjon (køkjøring) fra det tidspunktet bilen har stoppet helt til ACC ikke starter opp igjen bare ca. 7 sekunder. Da må man enten gi litt "gass", eller aktivere funksjonen igjen. På S/X mener jeg den er ca. 5 minutter. Påvirkes dette av oppdateringen?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Kim-

Da ryker vel advanced summon også da. Ettersom det står i dokumentet som ble postet her at "The specified maximum RCP(remote controlled parking) operating range shall not exceed 6m"
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Råde

Nå skjønner jeg plutselig hvorfor de lar oss se ventende oppdateringer. Dette har tesla sett komme og vil gi folk mulighet til å beholde fungerende programvare. Vi har jo tross alt kjøpt bil under et sett regler (eller er det tilbakevirkende kraft på slikt?)
e-Golf | X75D

Fornybarbil

Håper de får dispensasjon fra reguleringen om 6m's range på advanced summon ganske raskt. Svingene kommer til å gå helt fint så lenge NN får bedre path prediction.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA