Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.16

Startet av OhmPaPa, tirsdag 07. mai 2019, klokken 13:26

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Saberhagen på fredag 17. mai 2019, klokken 17:19
Sies også at model 3 har hatt denne "begrensningen" siden leveringene begynte. Har ikke sett noe til at det er så mange som har klagd over AP der..
TM3 har bestandig mast om å dreie svakt på rattet hvert 15sek.
Man lærer seg derfor rakst å konstant å holde i rattet (med litt motstand).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OhmPaPa

Håper og tror at de har bugfikset kartet slik at det ikke stjeler all CPU fra skjermen.

For å teste satte jeg på trafikkinfo samtidig som jeg brukte browseren på en side som pleier å være veldig treg - og som viser aksjeprisen til Tesla.

I dag kom den opp kjapt og oppdaterte innholdet raskt - ofte bare med sekunders mellomrom mellom prisoppdateringene.

Handyman

Sitat fra: Handyman på torsdag 16. mai 2019, klokken 23:33
Sitat fra: Jeronan på torsdag 16. mai 2019, klokken 18:49
Sitat fra: Handyman på torsdag 16. mai 2019, klokken 10:49
Sitat fra: Fornybarbil på torsdag 16. mai 2019, klokken 05:58
Lurer på hvor limiten blir, men ser ikke for meg situasjoner hvor en grense for rattutslag ikke dreper bykjøring totalt..

En mulig katastrofe.
Tipper det vil relateres progressivt til farten for å unngå eksempelvis fullt rattutslag i høy fart.
I lav fart vil det tillates større rattutslag. Spesifiseres med krav til g-krefter og akselerasjon.

North of Oslo towards Lillehammer and then towards Vinsta and beyond on the E6 there are a lot of places with relatively sharp bends you can easily take at 80-90 km/h.
South of Oslo towards Moss, Sapsborg and Sweden you have also some relatively sharp bends you can take with 100-110 km/h. 
With this new rule, AP will continuosly have to disengange. They cannot solve this by slowing down the car to stay below the new required G foce restrictions. This will cause dangerous situations and a lot of angry drivers behind you.

This is clearly an ordinary lobby from the German car industry who want to frustrate Tesla's progress, so they have the time to catch up.

I am glad I didn't waste money on FSD. Not that I believed Tesla would be anywhere near in delivering on the promise any time soon, but now you also have to the political corrupt lobby machine putting the brakes on it.
Vet du at disse svingene er over grensen for G-kraft, eller er det bare noe du antar? Er det mulig at AP allerede tilfredsstiller kravet? Uansett er er det vel ikke bare FSD som påvirkes, men også AP.
Jeg har en følelse av at dette er litt Ulv Ulv!
I følge denne artikkelen så sørget Tesla for at TM3 tilfredsstilte kravene i UN/ECE R79 allerede da den fikk typegodkjenning i Europa.
Det betyr først og fremst at S og X får noen innskjerpinger. Da blir det å nappe litt i rattet hvert 15 sek. akkurat som på TM3. Ser ikke ut til å bli noen innskjerpinger for TM3.
https://electrek.co/2019/05/17/tesla-nerfs-autopilot-europe-regulations/
Det sies også at Tesla kan søke unntak fra krav, dersom de kan dokumentere at systemet deres er sikrere en bestemmelsene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Kan det at TM3 allerede oppfyller (?) disse kravene være grunnen til at TM3 i en del tilfeller oppleves som dårligere/annerledes på AP enn S/X? Har lurt litt på hvorfor det skulle være forskjell mellom de to...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

emmern

Sitat fra: RuneW på fredag 17. mai 2019, klokken 20:42
Kan det at TM3 allerede oppfyller (?) disse kravene være grunnen til at TM3 i en del tilfeller oppleves som dårligere/annerledes på AP enn S/X? Har lurt litt på hvorfor det skulle være forskjell mellom de to...
Ja det er flere og flere som mener dette
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

moso

Kjørt Asker - Kristiansand nå - stort sett på AP/NOA - opplevde ingen begrensning på svinger - og bare en pitteliten oppbremsing jeg ikke skjønte vitsen med. Lane change tok ikke lenger tid enn den alltid har gjort for meg. 16.1
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

Råde

Ser jaggu ut som at jeg ikke skal installere denne når den kommer...
e-Golf | X75D

Motorwatt

Hvor lenge tror du at klarer å la være? :D. Husk at den har NoA og mulighet til manuelt å hente oppdatering av software (når den er klar for bilen).

Før eller siden må du allikevel bite i det sure eplet.  :'(
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hoffa

Haha.. Var fast bestemt på å ikke installere denne. Jeg holdt ut i 12 timer
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

OhmPaPa

Slik jeg skjønner det er begrensningen på denne SW at vi med TMX og TMS får like "dårlig" autopilot som TM3. Da M3 har hatt denne regelen i sin SW helt siden lanseringen.

Det kan jeg absolutt leve med - og NoA, Software/Advanced og ellers flinkere AP er fordeler jeg tenker er større enn ulempen med en AP på TM3-nivå. TM3 er jo flotte biler!

Arrester meg hvis jeg har misforstått noe.

jorgror

Teorien om at Model 3 har hatt dette implementert gir mening. Model 3 fikk NOA omtrent ved lansering. Ingen forsto helt hvorfor det skulle ta tid å skru NOA på for S/X. Nå kan det se ut som at det var nødvendig å gjøre endringer i Autopilot for S/X for å få den godkjent.

Kjører nå S med 2019.12.1 på samme rute som jeg vanligvis kjører 3 med 2019.8.5. S er mindre nervøs, spesielt i svinger. Men S har også betydelig mer fantom-bremsing.


Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Tiger123

Sitat fra: jorgror på lørdag 18. mai 2019, klokken 12:20
Teorien om at Model 3 har hatt dette implementert gir mening. Model 3 fikk NOA omtrent ved lansering. Ingen forsto helt hvorfor det skulle ta tid å skru NOA på for S/X. Nå kan det se ut som at det var nødvendig å gjøre endringer i Autopilot for S/X for å få den godkjent.

Kjører nå S med 2019.12.1 på samme rute som jeg vanligvis kjører 3 med 2019.8.5. S er mindre nervøs, spesielt i svinger. Men S har også betydelig mer fantom-bremsing.
Sent from my iPad using Tapatalk

De to "egenskapene" du nevner sist der håper jeg forsvinner snrt, ryktene sier det er mye bedre på 2019.16.12.2?

Jeg fikk min første Tesla i mars, og AP og ACC var dritbra i hele mars, helt til en softwareoppdatering kom noen uker etter jeg fikk bilen. Siden har den hatt de to egenskapene.

Dere som har hatt Tesla i flere år, har AP og ACC vært veldig bra og tilnærmet uten "egenskapene", eller er dette "hverdagen"?
Bare lurer på hvor lenge dette skal vare.., er det her hverdagen så sliter jeg..

GeirHM

Interessant. Jeg har aldri forstått hvorfor Model 3 skulle få NoA før S/X i Europa, siden de ikke differensierte mellom modellene på samme vis når NoA tidligere ble rullet ut i USA. Det er rimelig at dette kan handle om at regulativet for for selvkjørende biler på dette nivået er annerledes i Europa. Og at dette var tatt høyde for alt fra første stund når Model 3 ble introdusert her.

Det som ER rart er hvor lite offentlighet det tydeligvis er rundt disse regulativene. Hvorfor er ikke dette kjent i det offentlige ordskiftet? Hva er begrunnelsene på faglig beslutningsnivå for å ha strengere regler her enn i USA? Slik det er nå, er det lett å få fantasier om at bak utformingen av disse tillukkede regulativene finnes konspiratorisk lobbyvirksomhet knyttet til europeisk bilindustri.

Vi har jo sett noe tilsvarende knyttet til krav om europeisk ladestandard som lenge la hindre i veien for utrulling av Teslas ladestasjoner i store deler av Europa. Var det ikke lobbyvirksomhet som til slutt førte til at vi fikk en brå utbygging av ladestasjoner i Spania (og Portugal?) etter en lang periode hvor ladenettet kun besto av noen få på veien ned gjennom Katalonia til før Valencia?

Jeg tror det trengs mer offentlighet rundt den europeiske reguleringen av privatbilismen.

S4e

Sitat fra: Tiger123 på lørdag 18. mai 2019, klokken 12:55
Dere som har hatt Tesla i flere år, har AP og ACC vært veldig bra og tilnærmet uten "egenskapene", eller er dette "hverdagen"?
Bare lurer på hvor lenge dette skal vare.., er det her hverdagen så sliter jeg..
Det er jo litt pinlig for tesla også? Sier de snart har selvkjøring på plass, men har enda ikke en adaptiv cruise som funger ok...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

emmern

Enig. Tesla kunne lett ha kommunisert dette for å roe kundene som sitter og venter.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA