Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.16

Startet av OhmPaPa, tirsdag 07. mai 2019, klokken 13:26

« forrige - neste »

geear

Kommer ikke til å sette igang installasjon av denne før jeg hører fra dere andre om det fucker opp AP! Noen må ofre seg.  :laugh:

Jeronan

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Motorwatt

Tesla also noted that the thermal management updates will not have any effect on the peak charge rates for the flagship sedan and SUV
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: Jeronan på torsdag 16. mai 2019, klokken 21:31
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 16. mai 2019, klokken 21:17
https://www.teslarati.com/tesla-model-s-model-x-battery-longevity-update/

So I guess the increase Supercharger speed increase we recently got was short lived.  ::)
Ikke lett å lese alt, eller? ;)

Brannen i Hong Kong var før økning av ladefart, og heller ikke under supercharging såvidt jeg kan huske?

JorEl

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 16. mai 2019, klokken 21:14
Tre varianter av denne nå - og ingen på min bil.  ???


2019.16.1 2133a1f    med 48 registrerte på TeslaFi
2019.16.1.1 697c2ff    med over 120 registrerte
2019.16 28e1f16        med bare noen få registrerte
Jeg fikk den første av de tre, men er ikke TeslaFi bruker. Det jeg likte best var ny visualisering i skjermen, forann rattet.  Og den nye Sentrymode-knappen på hovedskjermen.
Visualiseringen er kanskje det kjekkeste jeg har fått, av det som ikke teller så mye ;)
Har ikke prøvd kjøringen selv, men satte på med kona, som ville ta meg med på tur, etter at jeg har tatt to pils, og gnikket litt på interiøret, mens SW-oppdateringen holdt på. ??? Litt på pur F, med latter og litt mer fart enn hun pleier :o
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

mthoring

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 16. mai 2019, klokken 21:32
Tesla also noted that the thermal management updates will not have any effect on the peak charge rates for the flagship sedan and SUV

Peak charge rate ja. Men det hjelper jo lite hvis den inneholder mer aggresiv taper.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

TeslaModelX

Der tikket 2019.16.1 2133a1f inn på X'en. NoA pluss stor forbedring på sentry mode  :+1:

GeirHM

Jeg har utsatt installeringen. Please, del erfaringene deres med AP etter oppdateringen. Jeg VIL HA NoA! Men jeg vil enda mer beholde en fungerende AP.... Kjøre opp og ned til Syd-Spania med en ikke-fungerende AP er litt mer enn en nedtur.

Fornybarbil

Noen som har peiling på hvor mye 0.3g er? Jeg tror de fleste landeveier kan kjøres i 90 og 75 i svingene uten at man går over 0.3g..

emmern

Sitat fra: Fornybarbil på torsdag 16. mai 2019, klokken 22:45
Noen som har peiling på hvor mye 0.3g er? Jeg tror de fleste landeveier kan kjøres i 90 og 75 i svingene uten at man går over 0.3g..

Fra https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/autosteer-nerfed-in-eu.152859/#post-3664062

As a matter of Engineering i have to step in with some physics. The limitation of 3m/s2 lateral acceleration allows easily to calculate the limit speed for a given turn radius.
a= v sqared / r
v = square root ( a r )

This results in:
Max turn radius r = 12 m -> 6 m/s = 21.6 km/h
Normal tight turn r = 20 m -> 7.8 m/s = 27.9 km/h

If autopilot takes these turns with that speed I would call it spirited driving. I will be quite glad when my Model X will cause me to grab onto the door handles in city travel.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Fornybarbil

Takk. Det var det intuisjonen min sa meg..

Saberhagen

Sitat fra: GeirHM på torsdag 16. mai 2019, klokken 20:12
Tør du ta sjansen?

Jeg har allerede oppdatert, så svaret er vel ja :P

Handyman

Sitat fra: Jeronan på torsdag 16. mai 2019, klokken 18:49
Sitat fra: Handyman på torsdag 16. mai 2019, klokken 10:49
Sitat fra: Fornybarbil på torsdag 16. mai 2019, klokken 05:58
Lurer på hvor limiten blir, men ser ikke for meg situasjoner hvor en grense for rattutslag ikke dreper bykjøring totalt..

En mulig katastrofe.
Tipper det vil relateres progressivt til farten for å unngå eksempelvis fullt rattutslag i høy fart.
I lav fart vil det tillates større rattutslag. Spesifiseres med krav til g-krefter og akselerasjon.

North of Oslo towards Lillehammer and then towards Vinsta and beyond on the E6 there are a lot of places with relatively sharp bends you can easily take at 80-90 km/h.
South of Oslo towards Moss, Sapsborg and Sweden you have also some relatively sharp bends you can take with 100-110 km/h. 
With this new rule, AP will continuosly have to disengange. They cannot solve this by slowing down the car to stay below the new required G foce restrictions. This will cause dangerous situations and a lot of angry drivers behind you.

This is clearly an ordinary lobby from the German car industry who want to frustrate Tesla's progress, so they have the time to catch up.

I am glad I didn't waste money on FSD. Not that I believed Tesla would be anywhere near in delivering on the promise any time soon, but now you also have to the political corrupt lobby machine putting the brakes on it.
Vet du at disse svingene er over grensen for G-kraft, eller er det bare noe du antar? Er det mulig at AP allerede tilfredsstiller kravet? Uansett er er det vel ikke bare FSD som påvirkes, men også AP.
Jeg har en følelse av at dette er litt Ulv Ulv!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emmern

Nå håper jeg nesten på at jeg ikke får oppdateringen med en gang (jeg VIL installere den hvis jeg får den) er bare frista til å se med et akselerometer på telefonen på de svingene jeg kjenner lit G-krefter med AutoSteer på.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

oggy007

#74
Installerte igår kveld og testet til jobb idag. E39 fra Mandal til Kr.sand. For dem som ikke er så kjent, stort sett 1 felt,  og mye svinger før man kommer til Søgne (ca midtveis i turen).
Kjørte bra de aller fleste svinger. 2 «80 graders» svinger peip den og sa jeg måtte ta over, men den «slapp» ikke autopilot. Kjørte også litt treigere i de 2 svingene, men her pleier jeg uansett normalt ta over rattet og kjøre selv siden autopiloten bremser ned i 55-60 (etter oppdatering 55-50)

Resten kjørte den helt normalt.

For min del så gjør «auto sentry mode» opp for dette i denne oppdateringa. Da alle steder jeg normalt kjører på autopiloten fungerte akkurat som før. Jeg kjører ikke på autopilot på uoppmerket/landevei vei fordi det er ALTFOR ustabilt uansett, og det samme gjelder et par plasser på E39 her rundt Mandals området som jeg holder til, fordi det er altfor mye og krappe svinger på hovedveiene.

Nav on autopilot kom ikke opp da jeg prøvde å navigere til jobb. (Aktivert i meny, men usikker på om jeg gjorde noe feil, eller om bare dette ikke er helt klart enda) Står jo at det kommer opp om det er mulig..
Håper dette fungerer bedre på vei hjem og at jeg har gjort noe feil.

Det mest irriterende var at tiden jeg må justere på rattet er betydelig redusert. Nå går det ca 15 sek uansett før jeg må justere på  rattet, mens jeg før kunne kjøre opptil det dobbelte, og vel så det.
Så dette er uten tvil det kjipeste med oppdateringen.

Menmen. Jeg liker den nye visninga av bilen som varierer fra «stor bil» lik AP1 og «liten bil».

Skal selvfølgelig teste dette mer, men har ikke rukket å angre enda ;)

Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA