Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.16

Startet av OhmPaPa, tirsdag 07. mai 2019, klokken 13:26

« forrige - neste »

OhmPaPa

Nå er det 8 biler som har fått 2019.16.1.1 og blitt registrert på TeslaFi. Så det nærmer seg!



Fornybarbil

Lurer på hvor limiten blir, men ser ikke for meg situasjoner hvor en grense for rattutslag ikke dreper bykjøring totalt..

En mulig katastrofe.

geear

Sitat fra: chargedup på onsdag 15. mai 2019, klokken 23:27
Ja, til en viss grad, men hastigheten er fortsatt "bare" (absolutt bedre enn andre biler jeg har hatt) 118kW? Enig at batteri oppvarming er bra på vinteren, men så ble det vår før den kom. Har norske biler fått 150kW på .12? Som sagt står det ikke noe om dette i release notes i 2019.12.1.2, jeg så godt etter da den kom og dobbeltsjekket i bilen tidligere.
Jeg har altså ikke hurtiglader etter .12 kom, bare lest release notes.
75-utgavene ser ut for å ha økt til 110-113kW på .12, men de andre lader vel omtrent som før. Men det kan være fordi laderne ikke er oppdatert til 145-150kW enda..

Handyman

Sitat fra: chargedup på onsdag 15. mai 2019, klokken 23:27
Ja, til en viss grad, men hastigheten er fortsatt "bare" (absolutt bedre enn andre biler jeg har hatt) 118kW? Enig at batteri oppvarming er bra på vinteren, men så ble det vår før den kom. Har norske biler fått 150kW på .12? Som sagt står det ikke noe om dette i release notes i 2019.12.1.2, jeg så godt etter da den kom og dobbeltsjekket i bilen tidligere.
Jeg har altså ikke hurtiglader etter .12 kom, bare lest release notes.
Tror ikke 150kW kom med .12, jeg har ikke fått høyere effekt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Fornybarbil

#35
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2017/R079r3e.pdf

Er det noen som har tid til å dykke inn i materien så vær så god.
Edit: Har sett litt overflødig, og for meg virker det som om det ligger en sperre på at bilen maks kan generere 0.3G eller lateral acceleration på 3.0 m/s2. Hvis jeg leser tabellene rett. Det betyr antakelig at bilen vil måtte sette ned farten en del for å ta enkelte svinger hvis den skal være sikker på at g-kreftene er under 0.3G. Side 19 og 20 i dokumentet.

Hvor kraftig sving må til for å gi 0.3G? Tolker jeg dette rett?

emmern

Håper virkelig ikke at EU tar livet av AutoSteer  og FSD for Europa. Da kan Tesla definitivt peke fingre.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Handyman

Sitat fra: emmern på torsdag 16. mai 2019, klokken 09:53
Håper virkelig ikke at EU tar livet av AutoSteer  og FSD for Europa. Da kan Tesla definitivt peke fingre.
Autosteer er jo allerede på plass og godkjent.
Er ikke redd for at regelverket for Autonomisk kjøring vil stoppe FSD.
Regelverket vil mest sannsynlig endres samtidig som utviklingen av teknoloigien går fremover, da dette er relativt "upløyd mark". Og jeg tipper at utviklerne av systemene vil påvirke hvordan regelverket utformes.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emmern

Sitat fra: Handyman på torsdag 16. mai 2019, klokken 10:21
Autosteer er jo allerede på plass og godkjent.
Er ikke redd for at regelverket for Autonomisk kjøring vil stoppe FSD.
Regelverket vil mest sannsynlig endres samtidig som utviklingen av teknoloigien går fremover, da dette er relativt "upløyd mark". Og jeg tipper at utviklerne av systemene vil påvirke hvordan regelverket utformes.

Og nå vil EU begrense autosteer til å kutte hvis svingen er for krapp.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Handyman

Sitat fra: emmern på torsdag 16. mai 2019, klokken 10:25
Sitat fra: Handyman på torsdag 16. mai 2019, klokken 10:21
Autosteer er jo allerede på plass og godkjent.
Er ikke redd for at regelverket for Autonomisk kjøring vil stoppe FSD.
Regelverket vil mest sannsynlig endres samtidig som utviklingen av teknoloigien går fremover, da dette er relativt "upløyd mark". Og jeg tipper at utviklerne av systemene vil påvirke hvordan regelverket utformes.
Og nå vil EU begrense autosteer til å kutte hvis svingen er for krapp.
Det er vel heller et krav om at bilen skal holde trygg fart i krappe svinger og ikke at den skal kutte? Altså ikke overstige en viss G-kraft. Det er jo et svært fornuftig krav, da min TM3 i noen svinger kjører alt for fort (dog kan den også kjøre for sent).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emmern

Sitat fra: Handyman på torsdag 16. mai 2019, klokken 10:35

Det er vel heller et krav om at bilen skal holde trygg fart i krappe svinger og ikke at den skal kutte? Altså ikke overstige en viss G-kraft. Det er jo et svært fornuftig krav, da min TM3 i noen svinger kjører alt for fort (dog kan den også kjøre for sent).

Det er ikke slik Tesla ser det:


Due to new local regulations, the limit of how far th e steering wheel can turn while Autosteer is active has been adjusted. This may reduce Autosteer's ability to complete sharp turns.

Additionally, to initiate Auto Lane Change, the turn signal must be engaged to the first detent (held partially up or down) and the lane change must start within 5 seconds of engaging the turn signal
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Handyman

Sitat fra: emmern på torsdag 16. mai 2019, klokken 10:39
Sitat fra: Handyman på torsdag 16. mai 2019, klokken 10:35

Det er vel heller et krav om at bilen skal holde trygg fart i krappe svinger og ikke at den skal kutte? Altså ikke overstige en viss G-kraft. Det er jo et svært fornuftig krav, da min TM3 i noen svinger kjører alt for fort (dog kan den også kjøre for sent).

Det er ikke slik Tesla ser det:


Due to new local regulations, the limit of how far th e steering wheel can turn while Autosteer is active has been adjusted. This may reduce Autosteer's ability to complete sharp turns.

Additionally, to initiate Auto Lane Change, the turn signal must be engaged to the first detent (held partially up or down) and the lane change must start within 5 seconds of engaging the turn signal

Det løser Tesla OTA med å sørge for at en kvart omdreining gir fult utslag på hjula  :laugh: ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emmern

Sitat fra: Handyman på torsdag 16. mai 2019, klokken 10:44
Det løser Tesla OTA med å sørge for at en kvart omdreining gir fult utslag på hjula  :laugh: ;)

Skal si du er optimist :) Jeg sverger på at f.eks. det med summon og mobil er helt unødvendig i EU, men Tesla tok den enkle veien og krever at du har mobil.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Handyman

Sitat fra: Fornybarbil på torsdag 16. mai 2019, klokken 05:58
Lurer på hvor limiten blir, men ser ikke for meg situasjoner hvor en grense for rattutslag ikke dreper bykjøring totalt..

En mulig katastrofe.
Tipper det vil relateres progressivt til farten for å unngå eksempelvis fullt rattutslag i høy fart.
I lav fart vil det tillates større rattutslag. Spesifiseres med krav til g-krefter og akselerasjon.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: emmern på torsdag 16. mai 2019, klokken 10:46
Sitat fra: Handyman på torsdag 16. mai 2019, klokken 10:44
Det løser Tesla OTA med å sørge for at en kvart omdreining gir fult utslag på hjula  :laugh: ;)

Skal si du er optimist :) Jeg sverger på at f.eks. det med summon og mobil er helt unødvendig i EU, men Tesla tok den enkle veien og krever at du har mobil.
Den enkle veien for Tesla ville vel være å gjøre det på samme måte som i USA. Nå har de vært nødt til å ha en spesialløsning for EU...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA