Skrevet av Emne: 2019.16  (Lest 18114 ganger)

OhmPaPa

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 789
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #30 på: onsdag 15. mai 2019, klokken 23:47 »
Nå er det 8 biler som har fått 2019.16.1.1 og blitt registrert på TeslaFi. Så det nærmer seg!


vegardg

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 58
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #31 på: torsdag 16. mai 2019, klokken 00:45 »

Fornybarbil

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 309
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #32 på: torsdag 16. mai 2019, klokken 05:58 »
Lurer på hvor limiten blir, men ser ikke for meg situasjoner hvor en grense for rattutslag ikke dreper bykjøring totalt..

En mulig katastrofe.

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6043
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #33 på: torsdag 16. mai 2019, klokken 07:12 »
Ja, til en viss grad, men hastigheten er fortsatt "bare" (absolutt bedre enn andre biler jeg har hatt) 118kW? Enig at batteri oppvarming er bra på vinteren, men så ble det vår før den kom. Har norske biler fått 150kW på .12? Som sagt står det ikke noe om dette i release notes i 2019.12.1.2, jeg så godt etter da den kom og dobbeltsjekket i bilen tidligere.
Jeg har altså ikke hurtiglader etter .12 kom, bare lest release notes.
75-utgavene ser ut for å ha økt til 110-113kW på .12, men de andre lader vel omtrent som før. Men det kan være fordi laderne ikke er oppdatert til 145-150kW enda..
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2130
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #34 på: torsdag 16. mai 2019, klokken 08:37 »
Ja, til en viss grad, men hastigheten er fortsatt "bare" (absolutt bedre enn andre biler jeg har hatt) 118kW? Enig at batteri oppvarming er bra på vinteren, men så ble det vår før den kom. Har norske biler fått 150kW på .12? Som sagt står det ikke noe om dette i release notes i 2019.12.1.2, jeg så godt etter da den kom og dobbeltsjekket i bilen tidligere.
Jeg har altså ikke hurtiglader etter .12 kom, bare lest release notes.
Tror ikke 150kW kom med .12, jeg har ikke fått høyere effekt.
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

Fornybarbil

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 309
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #35 på: torsdag 16. mai 2019, klokken 09:19 »
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2017/R079r3e.pdf

Er det noen som har tid til å dykke inn i materien så vær så god.
Edit: Har sett litt overflødig, og for meg virker det som om det ligger en sperre på at bilen maks kan generere 0.3G eller lateral acceleration på 3.0 m/s2. Hvis jeg leser tabellene rett. Det betyr antakelig at bilen vil måtte sette ned farten en del for å ta enkelte svinger hvis den skal være sikker på at g-kreftene er under 0.3G. Side 19 og 20 i dokumentet.

Hvor kraftig sving må til for å gi 0.3G? Tolker jeg dette rett?
« Siste redigering: torsdag 16. mai 2019, klokken 09:42 av Fornybarbil »

emmern

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 727
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #36 på: torsdag 16. mai 2019, klokken 09:53 »
Håper virkelig ikke at EU tar livet av AutoSteer  og FSD for Europa. Da kan Tesla definitivt peke fingre.
Tesla Model S 75D 2018
e-Golf 2018 300 FL

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2130
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #37 på: torsdag 16. mai 2019, klokken 10:21 »
Håper virkelig ikke at EU tar livet av AutoSteer  og FSD for Europa. Da kan Tesla definitivt peke fingre.
Autosteer er jo allerede på plass og godkjent.
Er ikke redd for at regelverket for Autonomisk kjøring vil stoppe FSD.
Regelverket vil mest sannsynlig endres samtidig som utviklingen av teknoloigien går fremover, da dette er relativt "upløyd mark". Og jeg tipper at utviklerne av systemene vil påvirke hvordan regelverket utformes.
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

emmern

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 727
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #38 på: torsdag 16. mai 2019, klokken 10:25 »
Autosteer er jo allerede på plass og godkjent.
Er ikke redd for at regelverket for Autonomisk kjøring vil stoppe FSD.
Regelverket vil mest sannsynlig endres samtidig som utviklingen av teknoloigien går fremover, da dette er relativt "upløyd mark". Og jeg tipper at utviklerne av systemene vil påvirke hvordan regelverket utformes.

Og nå vil EU begrense autosteer til å kutte hvis svingen er for krapp.
Tesla Model S 75D 2018
e-Golf 2018 300 FL

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2130
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #39 på: torsdag 16. mai 2019, klokken 10:35 »
Autosteer er jo allerede på plass og godkjent.
Er ikke redd for at regelverket for Autonomisk kjøring vil stoppe FSD.
Regelverket vil mest sannsynlig endres samtidig som utviklingen av teknoloigien går fremover, da dette er relativt "upløyd mark". Og jeg tipper at utviklerne av systemene vil påvirke hvordan regelverket utformes.
Og nå vil EU begrense autosteer til å kutte hvis svingen er for krapp.
Det er vel heller et krav om at bilen skal holde trygg fart i krappe svinger og ikke at den skal kutte? Altså ikke overstige en viss G-kraft. Det er jo et svært fornuftig krav, da min TM3 i noen svinger kjører alt for fort (dog kan den også kjøre for sent).
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

emmern

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 727
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #40 på: torsdag 16. mai 2019, klokken 10:39 »

Det er vel heller et krav om at bilen skal holde trygg fart i krappe svinger og ikke at den skal kutte? Altså ikke overstige en viss G-kraft. Det er jo et svært fornuftig krav, da min TM3 i noen svinger kjører alt for fort (dog kan den også kjøre for sent).

Det er ikke slik Tesla ser det:


Due to new local regulations, the limit of how far th e steering wheel can turn while Autosteer is active has been adjusted. This may reduce Autosteer’s ability to complete sharp turns.

Additionally, to initiate Auto Lane Change, the turn signal must be engaged to the first detent (held partially up or down) and the lane change must start within 5 seconds of engaging the turn signal
Tesla Model S 75D 2018
e-Golf 2018 300 FL

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2130
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #41 på: torsdag 16. mai 2019, klokken 10:44 »

Det er vel heller et krav om at bilen skal holde trygg fart i krappe svinger og ikke at den skal kutte? Altså ikke overstige en viss G-kraft. Det er jo et svært fornuftig krav, da min TM3 i noen svinger kjører alt for fort (dog kan den også kjøre for sent).

Det er ikke slik Tesla ser det:


Due to new local regulations, the limit of how far th e steering wheel can turn while Autosteer is active has been adjusted. This may reduce Autosteer’s ability to complete sharp turns.

Additionally, to initiate Auto Lane Change, the turn signal must be engaged to the first detent (held partially up or down) and the lane change must start within 5 seconds of engaging the turn signal

Det løser Tesla OTA med å sørge for at en kvart omdreining gir fult utslag på hjula  :laugh: ;)
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

emmern

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 727
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #42 på: torsdag 16. mai 2019, klokken 10:46 »
Det løser Tesla OTA med å sørge for at en kvart omdreining gir fult utslag på hjula  :laugh: ;)

Skal si du er optimist :) Jeg sverger på at f.eks. det med summon og mobil er helt unødvendig i EU, men Tesla tok den enkle veien og krever at du har mobil.
Tesla Model S 75D 2018
e-Golf 2018 300 FL

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2130
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #43 på: torsdag 16. mai 2019, klokken 10:49 »
Lurer på hvor limiten blir, men ser ikke for meg situasjoner hvor en grense for rattutslag ikke dreper bykjøring totalt..

En mulig katastrofe.
Tipper det vil relateres progressivt til farten for å unngå eksempelvis fullt rattutslag i høy fart.
I lav fart vil det tillates større rattutslag. Spesifiseres med krav til g-krefter og akselerasjon.
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6043
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #44 på: torsdag 16. mai 2019, klokken 12:08 »
Det løser Tesla OTA med å sørge for at en kvart omdreining gir fult utslag på hjula  :laugh: ;)

Skal si du er optimist :) Jeg sverger på at f.eks. det med summon og mobil er helt unødvendig i EU, men Tesla tok den enkle veien og krever at du har mobil.
Den enkle veien for Tesla ville vel være å gjøre det på samme måte som i USA. Nå har de vært nødt til å ha en spesialløsning for EU...
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.