Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.16

Startet av OhmPaPa, tirsdag 07. mai 2019, klokken 13:26

« forrige - neste »

k1

Ja du tror det er utslagsgivende for at de kjøper tesla eller ei?  ;)

Toalmar

#16
Sitat fra: k1 på lørdag 11. mai 2019, klokken 21:47
hvorfor svensk og ikke norsk?
Samme på min Mercedes C-klasse Stv fra 2012. Man får svensk og dansk, men ikke norsk.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

turfsurf

Sitat fra: Toalmar på søndag 12. mai 2019, klokken 08:36
Samme på min Mercedes C-klasse syv fra 2012. Man får svensk og dansk, men ikke norsk.
Joda, men det selges vel flere MB i Sverige enn i Norge, i motsetning til Teslaer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Tror ikke språk er noe Tesla utvikler selv. Som så mye annet med bilen, er det nok hentet fra andre kilder. Andre bilmerker hopper også over norsk, men tilbyr svensk, og også dansk. Men de kan kanskje spørre Google om hjelp? Kuriositet med BMW er at på alle språk snakkes det av en dame, bortsett fra tyrkisk. Muslimer lar seg ikke kommandere av en dame...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Fornybarbil

Svensker er svensker. Selvfølgelig kan det være utslagsgivende.

cra

<trollemodus> Norsk bokmål er jo dansk, så der er de jo godt dekket. ;) </trollemodus>

Ellers tror jeg norske talekommandoer neppe blir noe stas på en stund for oss som har en dialekt som ikke akkurat er direkte lik skriftspråket bokmål.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Selv sliter jeg med å få bilen til å forstå "bug report" på engelsk så jeg tør ikke tenke på hvordan norsk talegjenkjenning blir...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

chargedup

Mercedes (bortsett fra Tesla) er den eneste bilprodusenten som selger mye biler i Norge som fortsatt ikke leverer norske menyer.
Da jeg var liten, kom alle playstation og x-box spill på både dansk og svensk, men aldri norsk. Den gangen trodde jeg at det var et krav fra EU, men ser i ettertid at det ikke stemmer. Bruksanvisning er det krav til, og den skal være på et språk forbrukeren forstår i det landet den er solgt i. Engelsk er ikke regnet som et slikt språk, men dansk/svensk er/var visstnok godkjent.

Har prøvd å få bilen til å forstå "bug report" uten hell og konkludert med at jeg må være ræva i engelsk.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Handyman

Sitat fra: chargedup på onsdag 15. mai 2019, klokken 14:45
...Bruksanvisning er det krav til, og den skal være på et språk forbrukeren forstår i det landet den er solgt i. Engelsk er ikke regnet som et slikt språk, men dansk/svensk er/var visstnok godkjent.

Har prøvd å få bilen til å forstå "bug report" uten hell og konkludert med at jeg må være ræva i engelsk.
¨
Tesla sin brukermanual er på norsk, bare så synd at så få leser den ;)
Men hvis alle leste den, hadde forumet her blitt litt stille tror jeg.

Forøvrig funker "Bug report" akseptabelt i mini bil, men må av og til ha to forsøk, så den kan må gjerne bli bedre. Merker at det er i høy hastighet at den kan feile, og antar at det er bakgrunnsstøyen som ødelegger, og må da prate klarere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

chargedup

Sitat fra: Handyman på onsdag 15. mai 2019, klokken 14:55
Tesla sin brukermanual er på norsk, bare så synd at så få leser den ;)
Men hvis alle leste den, hadde forumet her blitt litt stille tror jeg.
Tviler ikke på at den er på norsk, men jeg må innrømme at jeg ikke har sett på den. Virker som om flere med elbil faktisk har kikket i bruksanvisningen på bilen de har kjøpt, i forhold til de med fossilutgaver. I alle facebookgrupper med xyz elbil kommer det rett som det er svar med screen shot av bruksanvisning eller sidehenvisning. Nå er jeg langt utenfor topic...
Ønsker meg raskere lading, forhåpentligvis får vi i Norge det med .16. Skiltavlesing er vel det største savnet (kombinert med kartdata). Trodde Tesla hadde orden på det ettersom de er så langt fremme i forhold til andre på "autopilot", men der tok jeg feil. Riksvei 4 mellom Linderud og Sinsen har fartsgrense på 40 km/t ifølge bilen. Hvis det ikke har kommet skiltavlesing på 2 år i model S og X (har ikke vært lenge nok i Tesla verden til å vite når de byttet til nyeste hardware), skjønner jeg ikke helt hvorfor noen mener man trenger FSD. Jeg tror det er lenger enn 2019/2020 som blir nevnt av Elon, og på forumet, til vi får se noe i nærheten av full self driving når de i 2019 synes gamle kartdatabasers fartsgrense er bedre enn skiltavlesning.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Handyman

Det er kjent at dagens HW har kapasitetsutfordringer, og kanskje der det grunnen til at skiltlesing ikke er implementert. Det snakkes også om patentbeskyttelse fra Mobileye.
Tror ikke Tesla mener at kartdata er bedre enn skiltlesing.
Conditional speed limits kommer også, så kanskje det er begynnelsen?
Håper virkelig skiltlesing kommer snart!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sjokomelk

Sitat fra: chargedup på onsdag 15. mai 2019, klokken 16:17
Ønsker meg raskere lading, forhåpentligvis får vi i Norge det med .16.
Det fikk du allerede med 2019.12.x :+1:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

chargedup

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 15. mai 2019, klokken 16:38
Sitat fra: chargedup på onsdag 15. mai 2019, klokken 16:17
Ønsker meg raskere lading, forhåpentligvis får vi i Norge det med .16.
Det fikk du allerede med 2019.12.x :+1:
Så det var altså i forrige oppdatering man fikk 150kW? Nå har jeg ikke vært på langtur og brukt superlader på et par mnd så har ikke prøvd, men kan ikke huske å ha lest noe om det i release notes. Ettersom det ikke stod noe om ladehastighet i versjon .12 i bilen regnet jeg med at det kun var i usa de fikk 150kW. Eneste om lading i release notes var oppvarming av batteri dersom man velger supercharger som destinasjon.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

S4e

Sitat fra: chargedup på onsdag 15. mai 2019, klokken 20:07
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 15. mai 2019, klokken 16:38
Sitat fra: chargedup på onsdag 15. mai 2019, klokken 16:17
Ønsker meg raskere lading, forhåpentligvis får vi i Norge det med .16.
Det fikk du allerede med 2019.12.x :+1:
Så det var altså i forrige oppdatering man fikk 150kW? Nå har jeg ikke vært på langtur og brukt superlader på et par mnd så har ikke prøvd, men kan ikke huske å ha lest noe om det i release notes. Ettersom det ikke stod noe om ladehastighet i versjon .12 i bilen regnet jeg med at det kun var i usa de fikk 150kW. Eneste om lading i release notes var oppvarming av batteri dersom man velger supercharger som destinasjon.
Oppvarming batteri vil jo gi deg kjappere ladning? Spesielt om vinteren vil det trolig ha stooor effekt?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

chargedup

Ja, til en viss grad, men hastigheten er fortsatt "bare" (absolutt bedre enn andre biler jeg har hatt) 118kW? Enig at batteri oppvarming er bra på vinteren, men så ble det vår før den kom. Har norske biler fått 150kW på .12? Som sagt står det ikke noe om dette i release notes i 2019.12.1.2, jeg så godt etter da den kom og dobbeltsjekket i bilen tidligere.
Jeg har altså ikke hurtiglader etter .12 kom, bare lest release notes.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA