Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: 2019.16  (Lest 21829 ganger)

geear

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7235
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #60 på: Torsdag 16. Mai 2019, klokken 21:18 »
Kommer ikke til å sette igang installasjon av denne før jeg hører fra dere andre om det fucker opp AP! Noen må ofre seg.  :laugh:
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Jeronan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1194
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #61 på: Torsdag 16. Mai 2019, klokken 21:31 »
Model S 75D - Nov 2017
BMW i3 2017 - Feb 2017

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2973
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #62 på: Torsdag 16. Mai 2019, klokken 21:32 »
Tesla also noted that the thermal management updates will not have any effect on the peak charge rates for the flagship sedan and SUV
S75D - 09/2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - FSD-computer - Stoff - Firmware: 2020.24.6.4  - MCU2

geear

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7235
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #63 på: Torsdag 16. Mai 2019, klokken 21:38 »
https://www.teslarati.com/tesla-model-s-model-x-battery-longevity-update/

So I guess the increase Supercharger speed increase we recently got was short lived.  ::)
Ikke lett å lese alt, eller? ;)

Brannen i Hong Kong var før økning av ladefart, og heller ikke under supercharging såvidt jeg kan huske?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2328
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #64 på: Torsdag 16. Mai 2019, klokken 21:57 »
Tre varianter av denne nå - og ingen på min bil.  ???


2019.16.1 2133a1f    med 48 registrerte på TeslaFi
2019.16.1.1 697c2ff    med over 120 registrerte
2019.16 28e1f16        med bare noen få registrerte
Jeg fikk den første av de tre, men er ikke TeslaFi bruker. Det jeg likte best var ny visualisering i skjermen, forann rattet.  Og den nye Sentrymode-knappen på hovedskjermen.
Visualiseringen er kanskje det kjekkeste jeg har fått, av det som ikke teller så mye ;)
Har ikke prøvd kjøringen selv, men satte på med kona, som ville ta meg med på tur, etter at jeg har tatt to pils, og gnikket litt på interiøret, mens SW-oppdateringen holdt på. ??? Litt på pur F, med latter og litt mer fart enn hun pleier :o

mthoring

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1068
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #65 på: Torsdag 16. Mai 2019, klokken 22:24 »
Tesla also noted that the thermal management updates will not have any effect on the peak charge rates for the flagship sedan and SUV

Peak charge rate ja. Men det hjelper jo lite hvis den inneholder mer aggresiv taper.
S75D MCU1/HW3 - prod 27/8/17

ModelS

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 411
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #66 på: Torsdag 16. Mai 2019, klokken 22:33 »
Der tikket 2019.16.1 2133a1f inn på X'en. NoA pluss stor forbedring på sentry mode  :+1:
Model X: Desember 2018
Model S: November 2017

GeirHM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1026
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #67 på: Torsdag 16. Mai 2019, klokken 22:37 »
Jeg har utsatt installeringen. Please, del erfaringene deres med AP etter oppdateringen. Jeg VIL HA NoA! Men jeg vil enda mer beholde en fungerende AP.... Kjøre opp og ned til Syd-Spania med en ikke-fungerende AP er litt mer enn en nedtur.

Fornybarbil

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 310
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #68 på: Torsdag 16. Mai 2019, klokken 22:45 »
Noen som har peiling på hvor mye 0.3g er? Jeg tror de fleste landeveier kan kjøres i 90 og 75 i svingene uten at man går over 0.3g..

emmern

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 793
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #69 på: Torsdag 16. Mai 2019, klokken 22:46 »
Noen som har peiling på hvor mye 0.3g er? Jeg tror de fleste landeveier kan kjøres i 90 og 75 i svingene uten at man går over 0.3g..

Fra https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/autosteer-nerfed-in-eu.152859/#post-3664062

As a matter of Engineering i have to step in with some physics. The limitation of 3m/s2 lateral acceleration allows easily to calculate the limit speed for a given turn radius.
a= v sqared / r
v = square root ( a r )

This results in:
Max turn radius r = 12 m -> 6 m/s = 21.6 km/h
Normal tight turn r = 20 m -> 7.8 m/s = 27.9 km/h

If autopilot takes these turns with that speed I would call it spirited driving. I will be quite glad when my Model X will cause me to grab onto the door handles in city travel.
Tesla Model S 75D 2018
e-Golf 2018 300 FL

Fornybarbil

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 310
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #70 på: Torsdag 16. Mai 2019, klokken 22:59 »
Takk. Det var det intuisjonen min sa meg..

Saberhagen

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 148
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #71 på: Torsdag 16. Mai 2019, klokken 23:11 »
Tør du ta sjansen?

Jeg har allerede oppdatert, så svaret er vel ja :P

Handyman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2645
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #72 på: Torsdag 16. Mai 2019, klokken 23:33 »
Lurer på hvor limiten blir, men ser ikke for meg situasjoner hvor en grense for rattutslag ikke dreper bykjøring totalt..

En mulig katastrofe.
Tipper det vil relateres progressivt til farten for å unngå eksempelvis fullt rattutslag i høy fart.
I lav fart vil det tillates større rattutslag. Spesifiseres med krav til g-krefter og akselerasjon.

North of Oslo towards Lillehammer and then towards Vinsta and beyond on the E6 there are a lot of places with relatively sharp bends you can easily take at 80-90 km/h.
South of Oslo towards Moss, Sapsborg and Sweden you have also some relatively sharp bends you can take with 100-110 km/h. 
With this new rule, AP will continuosly have to disengange. They cannot solve this by slowing down the car to stay below the new required G foce restrictions. This will cause dangerous situations and a lot of angry drivers behind you.

This is clearly an ordinary lobby from the German car industry who want to frustrate Tesla's progress, so they have the time to catch up.

I am glad I didn't waste money on FSD. Not that I believed Tesla would be anywhere near in delivering on the promise any time soon, but now you also have to the political corrupt lobby machine putting the brakes on it.
Vet du at disse svingene er over grensen for G-kraft, eller er det bare noe du antar? Er det mulig at AP allerede tilfredsstiller kravet? Uansett er er det vel ikke bare FSD som påvirkes, men også AP.
Jeg har en følelse av at dette er litt Ulv Ulv!
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

emmern

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 793
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #73 på: Torsdag 16. Mai 2019, klokken 23:35 »
Nå håper jeg nesten på at jeg ikke får oppdateringen med en gang (jeg VIL installere den hvis jeg får den) er bare frista til å se med et akselerometer på telefonen på de svingene jeg kjenner lit G-krefter med AutoSteer på.
Tesla Model S 75D 2018
e-Golf 2018 300 FL

oggy007

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 85
  • Tesla Model S75D 2018
    • Vis profil
Sv: 2019.16
« Svar #74 på: Fredag 17. Mai 2019, klokken 09:37 »
Installerte igår kveld og testet til jobb idag. E39 fra Mandal til Kr.sand. For dem som ikke er så kjent, stort sett 1 felt,  og mye svinger før man kommer til Søgne (ca midtveis i turen).
Kjørte bra de aller fleste svinger. 2 «80 graders» svinger peip den og sa jeg måtte ta over, men den «slapp» ikke autopilot. Kjørte også litt treigere i de 2 svingene, men her pleier jeg uansett normalt ta over rattet og kjøre selv siden autopiloten bremser ned i 55-60 (etter oppdatering 55-50)

Resten kjørte den helt normalt.

For min del så gjør «auto sentry mode» opp for dette i denne oppdateringa. Da alle steder jeg normalt kjører på autopiloten fungerte akkurat som før. Jeg kjører ikke på autopilot på uoppmerket/landevei vei fordi det er ALTFOR ustabilt uansett, og det samme gjelder et par plasser på E39 her rundt Mandals området som jeg holder til, fordi det er altfor mye og krappe svinger på hovedveiene.

Nav on autopilot kom ikke opp da jeg prøvde å navigere til jobb. (Aktivert i meny, men usikker på om jeg gjorde noe feil, eller om bare dette ikke er helt klart enda) Står jo at det kommer opp om det er mulig..
Håper dette fungerer bedre på vei hjem og at jeg har gjort noe feil.

Det mest irriterende var at tiden jeg må justere på rattet er betydelig redusert. Nå går det ca 15 sek uansett før jeg må justere på  rattet, mens jeg før kunne kjøre opptil det dobbelte, og vel så det.
Så dette er uten tvil det kjipeste med oppdateringen.

Menmen. Jeg liker den nye visninga av bilen som varierer fra «stor bil» lik AP1 og «liten bil».

Skal selvfølgelig teste dette mer, men har ikke rukket å angre enda ;)

« Siste redigering: Fredag 17. Mai 2019, klokken 12:46 av oggy007 »
Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal