Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.16

Startet av OhmPaPa, tirsdag 07. mai 2019, klokken 13:26

« forrige - neste »

Croft

Sitat fra: Kim- på torsdag 23. mai 2019, klokken 19:09
Autopiloten er nå blitt helt latterlig dårlig i forholdt til hvordan den var. Ned i under 25 i en sving i 60 sonen. 2 ganger med alarm om «prepare to take over», og faretruende nærme gullinjen ved flere svinger.  Største tilbakesteget ever!!! Disse svingene taklet APen så elegant før....eneste positive er st jeg ikke hadde fantombremsing...  den nye visualiseringen var heller ikke noe særlig. Var blitt vant til plassering på bilen, no er det zoom inn og ut og man ser at bilen svinger(hallo, hva er poenget?). Likte den funksjonen med at man kunne se lysene, bremselys og blinklysene før, no var det vanskelig å se de..

Mener å huske at det kom en oppdatering i fjor på denne tiden ( juni?) med utrolig mye nagging på ap: Etter en ulykke med ap engaged i California. Etter å ha nagget voldsomt ofte, ble dette normalisert igjen etter på neste update. Har egentlig vært svært fornøyd med AP siden da. Strekningen Kristiansand Stavanger er eksempelvis en strekning med varierende veistandard som har vært kjørt problemfritt flere ganger nesten utelukkende ( med unntak av rundkjøringer og et og annet lyskryss) på AP og med lange intervaller uten nags.
Det finnes en krapp "90 graders" sving midtveis mellom Kristiansand og Mandal ( Valand) som kan være utfordrende for mang en bilist, men som bilen pr i dag forserer elegant på AP.  Dette er intet mindre enn imponerende. Dersom en ved en update risikerer å få avbrutte svinger og utilbørlig nagging frister det sterkt å avvente så lenge som mulig..

Kim-

#181
Hvis du mener nagging som at man må ta i rattet er det kommet regler fra EU som sier at det skal være berøring i rattet hvert 15 sekund. Telte i dag og det kom dønn etter 15 sekunder. Hvis det er noen krappe svinger som du ønsker å kjøre med autopilot på. IKKE OPPGRADER. Du kan laste ned G-meter/aks meter og se hvor mye akselerasjon det er sideveis under kjøring. I henhold til EU dokumentet mener jeg den var på 3 m/s2, noe som tilsvarer rundt 0,35g(?). Det var en før her som postet det og der kan du lese litt.

edit:
https://www.google.com/maps/@60.3635983,5.4547038,3a,75y,169.28h,85.47t/data=!3m6!1e1!3m4!1sJfhVxy7tQJ6n8NMd6RWljA!2e0!7i13312!8i6656
Den svingen kjørte AP knirkefritt før. I dag peip den om å ta over kontrollen midt i svingen i tillegg lå bilen med hjulene nesten på gulstripen. AP var stilt inn på 55.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Croft

Har fått med meg dette ja >:( Første gang jeg vurderer å kutte/utsette en update. Velger å tro/håpe at Tesla kan lage en tilpasning til EU regler som ikke går ut over kjøreegenskapene.

emmern

Sitat fra: Kim- på torsdag 23. mai 2019, klokken 23:22
Hvis du mener nagging som at man må ta i rattet er det kommet regler fra EU som sier at det skal være berøring i rattet hvert 15 sekund. Telte i dag og det kom dønn etter 15 sekunder. Hvis det er noen krappe svinger som du ønsker å kjøre med autopilot på. IKKE OPPGRADER. Du kan laste ned G-meter/aks meter og se hvor mye akselerasjon det er sideveis under kjøring. I henhold til EU dokumentet mener jeg den var på 3 m/s2, noe som tilsvarer rundt 0,35g(?). Det var en før her som postet det og der kan du lese litt.

edit:
https://www.google.com/maps/@60.3635983,5.4547038,3a,75y,169.28h,85.47t/data=!3m6!1e1!3m4!1sJfhVxy7tQJ6n8NMd6RWljA!2e0!7i13312!8i6656
Den svingen kjørte AP knirkefritt før. I dag peip den om å ta over kontrollen midt i svingen i tillegg lå bilen med hjulene nesten på gulstripen. AP var stilt inn på 55.
Hva var g kreftene?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

JorEl

Kom i en sving i dag og Ap gav besked om at jeg måtte ta rattet, men følte AP tok svingen likevel. Om AP plutselig gir fra seg ansvaret midt i en sving, synes jeg dette er ille. Om du møter en buss eller trailer, mens du allerede ligger nærme midtstreken og bussen/traileren ligger nærme eller på streken, som de av og til gjør..Nei liker ikke det. Tror Tesla må finne på noe her. Noen nevnte at Tesla kunne legge inn en dispensasjonsøknad?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vhagar

Jeg får ikke opp release notes lenger så oppdaterer i blinde og det er greit for har gitt opp TACC og EAP og FSD inntil videre. Jeg liker svært godt å kjøre bil, ikke å bli plaget av at den er i veien (ikke virker) for kjøreopplevelsen. Så da lever jeg godt uten de funksjonene inntil de kommer bedre på plass.

Var litt glad da jeg såg at jeg kunne requeste nyeste software, trodde dette skulle være en premium feature for noen få? Noen som har valgt å være på absolutt nyeste eller velger dere det litt safe her?

Jeg ser at den downloadbaren står på 99% og at den forstatt laster ned (stått slik i timesvis) så mulig jeg må aktivere advanced for at den skal installeres?
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Klykken

Med aller nyeste software hele tiden blir du virkelig en beta-tester. Bra for alle oss andre, det. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Fornybarbil

Nå har jeg også fått 16.2 og bilen har blitt enda bedre til å avpasse farten inn i svingene, forutse kurven i svingen og å holde en smooth sving.

Nydelig.

Lurer på om dere som sliter trenger å rekalibrere kameraene eller noe.

Fornybarbil

Sitat fra: JorEl på fredag 24. mai 2019, klokken 00:10
Kom i en sving i dag og Ap gav besked om at jeg måtte ta rattet, men følte AP tok svingen likevel. Om AP plutselig gir fra seg ansvaret midt i en sving, synes jeg dette er ille. Om du møter en buss eller trailer, mens du allerede ligger nærme midtstreken og bussen/traileren ligger nærme eller på streken, som de av og til gjør..Nei liker ikke det. Tror Tesla må finne på noe her. Noen nevnte at Tesla kunne legge inn en dispensasjonsøknad?

Ikke for å være frekk, men vi som bruker AP på landeveg er allerede langt utenfor bruk støttet av Tesla. Man lar IKKE autopilot kjøre selv i svinger hvis man ser den legger seg langt ut og det er fare for å møte trafikk.

DagfinnN

Sitat fra: Vhagar på fredag 24. mai 2019, klokken 00:32
Var litt glad da jeg såg at jeg kunne requeste nyeste software, trodde dette skulle være en premium feature for noen få? Noen som har valgt å være på absolutt nyeste eller velger dere det litt safe her?
Jeg synes det er kjedelig å være safe, så ja, har gått inn på innstillinger for å bli varslet når det er en oppgradering tilgjengelig for min bil og region.
Er det det, tenker jeg nok at jeg laster den ned. Synes dette er spennende. Blir jeg lei av dette, kan jeg kjøre Ampera en stund. Der er det "aldri" noe nytt med software.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

DagfinnN

Sitat fra: Fornybarbil på fredag 24. mai 2019, klokken 09:13
Lurer på om dere som sliter trenger å rekalibrere kameraene eller noe.
Skulle gjerne gjort det. Har du noen oppskrift?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

RuneW

Sitat fra: Fornybarbil på fredag 24. mai 2019, klokken 09:13
Nå har jeg også fått 16.2 og bilen har blitt enda bedre til å avpasse farten inn i svingene, forutse kurven i svingen og å holde en smooth sving.

Nydelig.

Lurer på om dere som sliter trenger å rekalibrere kameraene eller noe.

Er det lov å spørre hvilken type Tesla du har?

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Fornybarbil

Jeg har en Model 3 og har hatt 8.5, 12.1.2 og nå 16.2 - Jeg kjører 80 km hver dag på norsk landevei med senterlinje og sidelinje. Enkelte partier er svingete, men ikke mer enn at er 80-sone hele veien. Det er to svinger med "skarp sving"-skilting.

Når det gjelder kalibrering vet jeg ikke. Har bare hørt at det har vært et issue for noen. Kanskje en factory reset vil gi mulighet for å kalibrere kameraene på nytt?

Jeronan

#193
Sitat fra: turfsurf på torsdag 23. mai 2019, klokken 12:08
Sitat fra: Jeronan på torsdag 23. mai 2019, klokken 09:58
That is why you shouldn't have wasted the money on FSD package. You just paying it as a present for the next owner.
Nå kjøpte vi denne bilen med tanke på å ha den en stund. Dette er den første bilen som egentlig oppfyller det meste vi trenger fra en bil. Den selges evt hvis våre behov endrer seg. Da tok jeg med FSD som en måte å sikre mest mulig oppdatert bil lengst mulig. Jeg har aldri trodd at denne bilen kom til å bli autonom i ordets fulle forstand. Til en ekstra kostnad på 2% av bilens verdi var det relativt enkelt. Men jeg hadde og har forventninger om at man får mere enn det man får uten å betale noe. Dette ble sagt på forhånd, og har vært uttalt både fra Tesla og EM gjentatte ganger. At de etter nå i overkant av to år ikke har levert noe som helst, er ikke greit. Etter tre år er ikke rimelig tid ett tema lengre, da får de gjøre opp for seg.


True. About a year ago (when we bought our Model S) the price of the Enhanced EAP package was like 40.000 NOK and FSD was priced at around 20.000 NOK extra, so I can see why it was attractive to get lured into buying it.

I never regretted buying the EAP package, since I use AP a lot.

But! Today the pricing has changed completely. Now you get basic AP (ACC + Autosteer) included and the FSD package is now 50.000 NOK.

Is it worth it, paying 50k NOK for Auto lane change and Summon?  Not in my book. Yes it's annoying they pushed Auto Lane change into the FSD package, but I am sure it will be added later, when Navigate on AP has been rolled out to the entire fleet.
Summon was exciting the first three months when I used it maybe a total of 3 times. The 15 months after that.... I haven't used Summon anymore, since its such a hassle often to make it work, that I just rather squeeze myself into the car much much quicker that to fiddle with the phone and use summon.

So if I were to shop for a Tesla today, I would just stick with the included Basic AP and keep the 50k NOK in your pocket.

Just my 2 cents.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Fornybarbil

Yes, it all comes down to whether you believe Tesla or not. Either pay 50K now or a +100K when they release city driving and upgrade the cars to hardware 3.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA