Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ene frontlys pæren slått av, kom så på igjen

Startet av Ampéreson, tirsdag 07. mai 2019, klokken 07:45

« forrige - neste »

Ampéreson

I dag da jeg parkerte på jobb la jeg merke til at høyre hovedlys pære foran ikke var tent. Tenkte selvfølgelig at nå flakser $$$$$ av sted. Trykket frem og tilbake på lyskontroll knappene, så kom pæren på igjen. Er dette et sikkert tegn på at pæren nå snart går helt?

Bilen er 2014 P85+, ikke skiftet pærer tidligere.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Motorwatt

Eller dårlig kontakt? Kanskje prøve en liten dusj med CRC.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OleJA

Vil tippe at det er ballasten (som 'tenner' xenon pæra) som er sliten.

Sandvika


Ampéreson

Takk for svar. Har noen flere spørsmål vdr. Må først si jeg er teknisk anlagt, mye erfaring med mekking på altslags. Sett noen Youtube videoer om hvordan man gjør det, ser rimelig rett frem ut. Om jeg skulle fikse dette selv trenger jeg deler. Ballast og muligens pære, tenker jeg kjøper to sett. I og med at jeg har Xenon (HID) uten spyler, er det en EU regulering som sier at man kun kan ha 25W pære. Men jeg finner kun for 35W, noen som vet hvor man kan kjøpe, evt. produktinformasjon til å finne noen av god kvalitet?

Hvilken ballast og pærer?
Hvor får man kjøpt det?
Dårlig kontakt, litt mer info om hvordan man fikser det?
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Muffinman

Se etter D8S pære og ballast, da får du 25W og det passer. Ingen 35W pærer passer rett på uten modifikasjon. Kabelen mellom kan du gjenbruke om den er i orden. Ballast og pærer får du i mange bilrekvisitabutikker, men de er dyre der. For eksempel tar Bilxtra et par lapper for en pære. Rimeligere å handle fra utlandet f.eks. via ebay, men greit å velge kjente merker som f.eks. Osram eller Phillips. Selv handlet jeg brukte 35W ballaster fra USA med hell.

Ampéreson

Virker som det er like greit å gå over til 35w, selv om det ikke helt er lov.

Kan denne pakken anbefales?

https://www.tingtilbilen.no/products/35w-tesla-model-s-xenon-oppgaderingspakke?variant=27873167442006

Trenger også anbefaling på D3S pærer?
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Muffinman

Når du først er i gang er det greit å velge noe som gir mest mulig lys. Jeg gikk for Phillips. Husker ikke hvilken variant, men det er en sånn såkalt lovlig høy-ytelsespære. Også lurt å ikke velge noe med for kald fargetemperatur, for lysutbyttet blir høyere jo varmere fargetempen er. Rundt 5000K er finfint, over 6000 er no go. Varmere lys fungerer også bedre på mørk, våt vei.

Husk at du må slipe et hakk i D3S-pæra for at den skal passe inn i lykta.

Hva som er gode eller dårlige ballaster har jeg ikke greie på, men bra at det følger med kabler i settet du linker til. Da slipper du å lete for å få tak i noen med riktig vinkling på kontaktene.

HPF

Sitat fra: Amperson på tirsdag 07. mai 2019, klokken 07:45
I dag da jeg parkerte på jobb la jeg merke til at høyre hovedlys pære foran ikke var tent. Tenkte selvfølgelig at nå flakser $$$$$ av sted. Trykket frem og tilbake på lyskontroll knappene, så kom pæren på igjen. Er dette et sikkert tegn på at pæren nå snart går helt?

Bilen er 2014 P85+, ikke skiftet pærer tidligere.
Bytta Xenon pære på bilen min for 1 måneds tid siden. Bilen er 5 år gammel. Begynte med at den slo seg av i noen sekunder for så å lyse ett minutt elns og slik var det av/på hele tiden. Etter noen dager ble lyset orange. Bytta begge pærene, kom på rundt 3500.

Ampéreson

Har snodig oppførsel jeg også HPF, men ulikt det du beskriver. Pæren var av, gikk så på igjen om jeg tok lyset av og på. Nå går den på i ett sekund eller to for så å slukke. Fargen på lyset er blått sammenlignet med den friske pæren. Tidligere når jeg først merket snodig oppførselen, var lyset til den dårlige pæren varmere/gulere.

Får gjøre noe diagnose i helgen, bytte over pærer og se om problemet følger pæren.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

cra

Blåskjær i pæra er vel et klassisk tegn på at den tenker å gi seg, er det ikke det da?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Muffinman

Xenonpærer blir typisk kaldere i lyset etterhvert som de slites. Når det er like før den slukner blir de gjerne gule eller rosa.

Ampéreson

#12
Fikset dette selv i løpet av helgen, gikk bort fra oppgradering til 35w.

Slik ser en gåen pære ut, til venstre


Fikk byttet pæren uten å jekke opp og skru av hjulet.



Erfaringer:

  • Lange, tynne armer og fingre hjelper
  • Heve bilen til very high
  • Brett tilbake den myke hjulbue innerdelen, spenn fast i opphenget over hjulet
  • Hold tilbake den harde plastdelen med ene hånden, evt. hjelper.
  • Alle plugger er tilgjengelige å ta av, trenger ikke ta av de nederste bak hjulet
  • Trenger ikke fjerne skruen som holder plasten på innersiden bak hjulet
  • Store megder veistøv på toppen av den myke inndelenen, grov ut en kvart bøtte med sammenpakket grått støv
  • Plastringen som skal over på ny pære, den er vanskelig å vri rundt, vri den noen ganger frem og tilbake før den plasseres i lykten, dette for å gjøre det lettere når den skal vris inne i selve lykten

2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA