Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Da har de tre første hurtigladerene kommet til Trøndelag.

Startet av wat, torsdag 05. januar 2012, klokken 19:53

« forrige - neste »

Elvind

Så i Avisa Sør-Trøndelag i går at de har solgt 30-40 Leaf hos Bjørnstad bil i Orkanger. Finner imidlertid ikke disse som forhandler av Leaf på nissan.no.

Noen som vet noe om dette? Har de hurtiglader på Orkanger? Hadde passet ypperlig å få toppet opp litt på vei fra Trondheim til hytta på Nerskogen.
Lillehammer
Blå Leaf levert 26. mars 2012

sven erik

det er  er viktig at rn får nor en kan bruke uansett hvor en er  å at utenlanske kann bruke  systemet å

Elvind

Fått høre av Witro at leafene som Bjørnstad bil selger på Orkanger formelt er levert fra Witro. Så det blir ikke noen hurtiglader hos Bjørnstad med det første.
Lillehammer
Blå Leaf levert 26. mars 2012

Edmund

Kjøpte nettopp et abonnement på 299,- pr mnd hos EV Power. På fredag skulle jeg for første gang benytte hurtigladeren til dem på Værnes. Da jeg la RFID-brikken inn til leseren, fikk jeg melding om at de ikke kunne verifisere abonnementet mitt pga at laderen ikke fikk kontakt med serveren. Dermed ble det ingen lading på meg! Heldigvis hadde jeg akkurat nok strøm til å kjøre fram til hytta i Meråker uten lading. Har sendt en sur e-post til EV Power om at de ved linje/server-feil må prioritere lading foran verifisering av abonnementet.
Har noen andre vært borti samme problem?
Nissan Leaf 500 km

Oreo

Det høres da helt sykt ut, at en ikke kan stole på at ladestasjonen virker eller ikke. Om de skal være så ustabile går det jo ikke an å belage seg på å lade opp på veien. Skulle bare mangle at de ikke skal kunne tilby ladning når deres eget system feiler. Per i dag kan vi jo ikke bare gå til konkurenten.
Flaks for deg at du likevel rakk fram til hytta.
Ble selv litt lang i maska da jeg ikke kunne lade på Værnes uten abbonement.

Synes det har vært liten blest om hurtigladere i det siste (mulig p.g.a. vinteren?).
Hva er egentlig visjonen til EV Power? Å bygge ut fullt nett i Nord-Trøndelag?
Hva med resten av Midt-Norge som de nevner på hjemmesiden sin?

Jeg savner en hurtiglader både på Berkåk og på Orkanger.
Håper utbyggerne (er det andre enn EV Power?), evt. Statoil kan se nytteverdien av hurtigladestasjoner i distriktet, der folk kan lade opp, og utvide rekkevidden til sine elbiler.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Edmund


Etter at jeg ikke fikk ladet på Værnes, tok jeg naturligvis kontakt med EV Power. De beklaget teilen og sa at jeg burde ringt telefonnr som står på laderen. Da ville de ha fjernet kontrollen av abonnementet. Det kunne de gjøre på direkten. Dersom problemet oppsto igjen, kunne man bare ringe dette nr uansett tid på døgnet. Jeg fikk også opplyst at dersom du har ladet en gang, vil laderen huske RFID-brikken din og dermed ikke foreta noen sjekk mot serveren.
Fikk i samme samtale opplyst at Meråkerladeren kommer til den 14. juni (han håpet i løpet av mai).
Nissan Leaf 500 km

hma

I følge Miljøenheten i Trondheim Kommune gjør EV Power (NTE) en seriøs satsing på hurtigladere i Trøndelag:

- Flere 10-talls ladestasjoner skal settes i drift i løpet av 2013
- Det satses på oppbygging og sentralisering av kompetanse i Trøndelag
- Kontinuerlig overvåking av ladestasjoner skal etableres

Elbilforeningen er opptatt av høyest mulig kvalitet og optimal tilgjengelighet på hurtigladerene. Prisplanene må også utformes slik at stasjonene stimulerer til bruk.
Hittil er det kun EV Power/NTE som har vært villige til å gjøre en fullstendig satsing. Andre større lokale kraftselskap sitter forløpig på gjerdet, tross gjenntatte forespørsler om å komme på banen.

Jeg tenker at bensinstasjoner og matvarekjeder vil være en naturlig aktør innen hurtiglading. Disse har i stor grad nødvendig infrastruktu tilgjengelig, og vil nyte godt av en miljøprofil.

Alle elbilister i Trøndelag kan gjøre en innsats ved å snakke med eieren av sine lokale nærbutikker eller bensinstasjoner. Jo flere som bringer saken på banen, jo bedre.
Hva med Rema1000? De har jo allerede bensinpumper på et utvalg av sine butikker. H va om disse ble supplert (eller bytet ut) med hurtigladere? Eller hva med Coop?
Det samme gjelder Statoil, de er delvis på gang, men såvidt jeg vet mangler de en fornuftig, prisplan, roaming til andre aktører, samt overvåking.


Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

Lif1


wat

Da har jeg nettopp tilbakelagt strekningen Trondheim - Steinkjer - Vikhammer med elbil for første gang. Hurtigladet på Gråmyra på vei oppover. Kjempefin plassering av hurtigladeren, siden man kan gå inn og spise middag mens man venter. Mye bedre enn den på Værnes. Klarte faktisk og kjøre Steinkjer - Vikhammer uten å lade på vei nedover, selv om i-Mieven ikke var fulladet når jeg dro fra Steinkjer. Det er en strekning på 11 mil med en del 80 og 90 soner. Merkes godt at varmen omsider har kommet til Trøndelag :-)
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

tomrh

Er det mulig å lade i Steinkjer da? Leste at det finnes plasser utenfor NTE's hovedkontor, men hvordan er tilgjengeligheten? Kunne godt tenkt meg å ta en Steinkjer-tur selv.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

wat

Lader utenfor NTEs hovedkontor ja. Du trenger RFID-kort. Dette kan bestilles kostnadsfritt fra NTE.
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

tomrh

Er det samme RFID som den jeg har fått fra EV Power til hurtigladerne?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

wat

Nei, er nok ikke det. Foreløpig må du bestille eget kort fra NTE.
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA