Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Da har de tre første hurtigladerene kommet til Trøndelag.

Startet av wat, torsdag 05. januar 2012, klokken 19:53

« forrige - neste »

wat

Med unntak av en hurtiglader hos den lokale Nissan forhandleren, er dette de tre første. De er plassert på Trondheim Lufthavn Værnes, NTNU Gløshaugen og Trøndertaxi i Trondheim. Dette er første gangen jeg prøver hurtiglading, og den ladet min i-Miev fra 30% til 80% på ca. 20 minutter.

Nå blir det enda bedre for oss som bor i og rundt Trondheim og bruke elbil :-)



Bildet er tatt ved hurtigladeren hos Trøndertaxi.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.435287,10.615046
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

jkirkebo

Sitat fra: wat på torsdag 05. januar 2012, klokken 19:53
Med unntak av en hurtiglader hos den lokale Nissan forhandleren, er dette de tre første. De er plassert på Trondheim Lufthavn Værnes, NTNU Gløshaugen og Trøndertaxi i Trondheim. Dette er første gangen jeg prøver hurtiglading, og den ladet min i-Miev fra 30% til 80% på ca. 20 minutter.

Nå blir det enda bedre for oss som bor i og rundt Trondheim og bruke elbil :-)

Er de gratis ennå ? Var det ikke disse som man enten skulle betale dyrt abonnement for eller ågerpris om man ikke hadde abonnement ? Mener å huske at 10,- pr. minutt var nevnt fra EV-power sin side...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

wat

De er foreløpig gratis ja, men jeg har hørt de samme ryktene som deg. Venter spent på hva EV Power finner ut...
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

Hans Håvard Kvisle

Oppdatert for to dager siden i hurtigladekartet (http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet) og NOBIL. Der står det: "Tilgjengelig med RFID-kort. Brikke og avtale fås ved kontakt på www.evpower.no."
Ryktene sier at det til uka kan bli litt blest om disse hurtigladerne. Tidligere har EV Power uttalt seg litt om hvordan de ser for seg mulighet for tilgang+betaling:
http://elbil.no/ladestasjoner/502-ev-power-til-trondelag
Forøvrig godt gjort at de fikk dem opp nærmest midtvinters. Men så har det vært snilt vær så lenge - også i Trøndelag, ikke sant?
St.Hanshaugen

Lynet

Det har nesten ikke vært kuldegrader i Trøndelag i vinter så det er minimalt med tele.

Ser med skrekk og at EV-power tenker å ta 10 kroner pr minutt!! Hva når du kommer med et litt kaldt batteri og får ladet med bare 10-20kW?

Det må bli en pris pr kWh, maksimal pris for min del blir da 10 kroner pr kWh.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

wat

Jeg har to RFID-kort fra EV Power. Et for ladestasjonene på NTNU, og et for den på Steinkjer. Disse betaler jeg foreløpig ikke for. Trengte ikke å bruke dem på hurtigladestasjonen. Men det kommer nok.

Er det noen som vet noe mer konkret om hvilke planer EV Power har for betaling?
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

Lynet

Testet hurtigladeren på Værnes i dag, kjekt å se energimeteret gå fra 66% til 80% på under 10 minutter.
Men den startet med ca 30kW og ga ca 16kW på slutten. Det var nok litt lav temp på batteriet, bare 4 streker. Laderen som er fra ABB var merket 500V 120A, altså 60kW!

Hvis jeg skulle betalt 10 kroner pr minutt ville dette kostet med ca 80 kroner! Det blir ca 30 kroner pr kWh!!!!

Laderen ligger ved verkstedbygget der flybussene står og har pause. Det bli på høyre hånd når du kjører inn til flybussen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

wat

Er som sagt veldig spent på hvordan EV Power gjør det med betaling. Hvis det blir 10 kroner minuttet fortsetter jeg heller og klare meg uten hurtiglading...
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

wat

I dag tidlig var det kaldt i Trøndelag, ca 10 minus. I-Mieven hadde stått hele natten uten lading. Jeg kom til hurtigladeren på Værnes etter 5 minutters kjøring med iskaldt batteri. Da beregnet laderen 84 minutter fra 19% til 80% kapasitet. Hvis det hadde kostet 10 kroner minuttet, kunne det fort blitt veldig dyrt...

Jeg håper EV Power legger opp til en løsning der det betales pr. kWh, ikke pr. minutt.
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

Lynet

Sitat fra: wat på søndag 08. januar 2012, klokken 20:21
I dag tidlig var det kaldt i Trøndelag, ca 10 minus. I-Mieven hadde stått hele natten uten lading. Jeg kom til hurtigladeren på Værnes etter 5 minutters kjøring med iskaldt batteri. Da beregnet laderen 84 minutter fra 19% til 80% kapasitet. Hvis det hadde kostet 10 kroner minuttet, kunne det fort blitt veldig dyrt...

Jeg håper EV Power legger opp til en løsning der det betales pr. kWh, ikke pr. minutt.

Send dem en epost med din erfaring og ønske.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Sitat fra: wat på søndag 08. januar 2012, klokken 20:21
I dag tidlig var det kaldt i Trøndelag, ca 10 minus. I-Mieven hadde stått hele natten uten lading. Jeg kom til hurtigladeren på Værnes etter 5 minutters kjøring med iskaldt batteri. Da beregnet laderen 84 minutter fra 19% til 80% kapasitet. Hvis det hadde kostet 10 kroner minuttet, kunne det fort blitt veldig dyrt...

Jeg håper EV Power legger opp til en løsning der det betales pr. kWh, ikke pr. minutt.

Nå må du gi deg. Si at du er i butikken og kjøper klær. Betaler du da for tiden du har brukt å handle eller for de klærene du faktisk ender opp med ???
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Begge deler?  :o

Når du handler i en butikk må man ikke bare dekke kostnaden ved å drive butikken, men eierene forventer ofte å tjene penger på det faktum at de driver butikk.

Med en hurtiglader selger man egentig hurtig lading, ikke strøm.
Det er altså tiden man bruker laderen som er selve produktet.

Dette blir litt som vann på flaske; prisen gjennspeiler ikke prisen på vann i Norge (tilnærmet gratis).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Det du betaler for er leie av hurtiglader, og leiepriser er vanligvis avhengig av hvor lenge du leier.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Joachim

Dette kan vel diskuteres opp og ned. Leie eller ikke; det eneste produktet man sitter igjen med er kilowattimer.

Jeg mener helt klart at det ikke skal gå ut over kunden at det er kaldt. Dette bør tas høyde for i prisen pr. kWh. På samme måte som de fleste andre produkter man kjøper har alle andre kostnader innbakt. Det er eksempelvis ikke dyrere å gå på cafe om vinteren når oppvarming av lokaler koster mer. Dumt eksempel, men relevant likevel.

Men hvis man vil prise seg helt ut, så  værsågod...

jkirkebo

Leier man bil betaler man både for tid og kilometer. En mulighet kunne vært 5,- pr. 10 minutt og 1,- pr. kWh ? Da betaler vi ~kr. 1,70/kWh i starten med 43kWh effekt og 3,50 pr. kWh når effekten er nede i 12kW. Dermed blir det lite lønnsomt å bruke en masse tid på å lade til 100% samtidig som det er noenlunde rimelig å lade til 80%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA