Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EQC - Endelig en Tesla-killer?

Startet av Bjoris, mandag 06. mai 2019, klokken 21:31

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: SurSnasen på fredag 23. august 2019, klokken 08:29
For øvrig (generelt avsnitt): EQC er et Tesla-supplement. Ikke killer.
Det finnes ingen Tesla killer. Tesla lever fremdeles og bare vokser.
Den eneste som kan muligens drepe Tesla er Elon Musk, han er et tveegget sverd som både hever firmaet og omtrent ruinerer det..........

Forøvrig er jeg helt enig at EQC er et fint supplement. Tror ganske mange egentlig ville ha en EQG, men det får de altså ikke.

Trond.m

#46
Bakkeklaringen er nok tilstrekkelig for de fleste. Men BOS må endre hjemmesiden med oversikt over bilmodeller. Der skriver de:

EQC
Offroader
fra kr 616 900

Man kan nok kalle EQC for en Crossover eller under tvil en SUV, men noen Offroader er den definitivt ikke.

Ref. Wikipedia:

«Outside of the United States, the term crossover tends to be used for C-segment (compact) or smaller vehicles, with large unibody vehicles— such as the Audi Q7, BMW X7 and Volkswagen Touareg— are usually called SUVs rather than crossovers»

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. mai 2019, klokken 22:40
Hvilke ulemper opplever du ved kardangtunnelen?
Opplever du at frunk er viktigere enn det jeg nevnte av utstyr?
Og hvilken brukeropplevelse mener du de ikke klarer lage?
Så ikke denne før nå. Siden EQC kun er femseter må vi da ha tre passasjerer på andre rad. Kardangtunnel gir da dårligere plass til bein og bagger m.m. som typisk står på gulvet.

Brukeropplevelser er sånne ting som å ikke ha startknapp, automatisk lukking / åpning av dør, automatisk lås osv. Knytning av funksjoner mot lokasjon som f.eks garasjeportåpner (det har kanskje eqc ?). Altså ting som gjør hverdagen enklere, og som merkes veldig godt når man bytter fra Tesla til en annen bil.

Av de tingene du nevnte er det vel kun 360 graders kamera som jeg til en viss grad savner, men som til stor grad kompenseres av ultralydsensorene til Tesla.

Men altså, det er som du sier mye EQC er bedre på enn X. Jeg synes bare MB har lagd en bil med minimal innsats, og som er god på det samme som fossilbilene deres. De har bare ikke gått inn for å utnytte mulighetene til en elbil.

For de som eqc oppfyller kravene til plass og bakkeklaring for så forstår jeg godt at dette er en høyaktuell bil. Og jeg er selv lei nok feil på X og den nedadgående servicen til Tesla til å vurdere alternativer hvor eqc står høyest på lista. Dessverre er plassen i den mindre enn ønskelig. Og skal jeg bytte bil ønsker jeg meg lengre rekkevidde, ikke kortere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mathis

Jeg tror ikke MB hadde i tankene å ta knekken på Tesla med EQC. De måtte komme seg på elbil-markedet før toget dro fra de. Resultatet er EQC, en meget fin bil sådan.

Og de som i dag eier en elbil og er skuffet over noen av valgene MB har tatt, vel... jeg tror ikke de er målgruppen. Jeg hører folk klager på mangel på frunk, at bilen er treig og at rekkevidden er kort. Til det kan jeg bare si at de fleste som vurderer en EQC i dag har verken frunk, kjører ikke rundt med 400 hestekrefter og det kan se ut til at MB holder det de lover med 400km rekkevidde. I motsetning til noen av de andre elbilmerkene som er på markedet. Sistnevnte har i hvert fall TeslaBjørn gått ut å sagt på youtube når han har drevet å testet bilen. Nå var det feil på den han brukte, men ut fra det han har sett mener han altså at med riktig kjøring og forhold så rekker den altså 400km. Dette skal han komme tilbake til de neste ukene.

Når jeg prøvekjørte EQC sparket den godt i fra seg. For min del blir bilbytte som å bytte ut hest og kjerre med en rakett. Så om de av dere som har en elbil i dag verdsetter at du kan lagre en gymbag i frunken og kjørelengde de fleste sjelden trenger å bruke opp mot kvalitet, kjørekomfor, bedre navigasjonssystem, bedre lydanlegg og sikkert et par andre ting jeg glemmer. Ja, så velg en bil med frunk.

Jeg er enig med de som sier at EQC ikke er noe Tesla-killer, noe jeg ikke tror var meningen heller. Dog... jeg mener også at det eneste Tesla nå er suveren på sammenlignet med de andre. Det er ladenettverk og software-håndtering. Med riktig satsning kan man utfordre Tesla på dette område også.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

turfsurf

Sitat fra: mathis på søndag 25. august 2019, klokken 13:48
Jeg tror ikke MB hadde i tankene å ta knekken på Tesla med EQC. De måtte komme seg på elbil-markedet før toget dro fra de. Resultatet er EQC, en meget fin bil sådan.


Dog... jeg mener også at det eneste Tesla nå er suveren på sammenlignet med de andre. Det er ladenettverk og software-håndtering. Med riktig satsning kan man utfordre Tesla på dette område også.
Eqc er nok først og fremst rettet mot de som handler GLC og konkurenter fra før av. Og der treffer de nok godt :)

Det er dog en ting til konkurentene ikke er like gode på som Tesla og det er forbruk/rekkevidde. Stor forskjell på 40 og 60 mil wltp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mathis

Hvilke Tesla klarer 60? Nå spør jeg fordi jeg ikke vet. Den Tesla X'en jeg kjørte var ikke i nærheten av 60. Den lå nærmere 40.
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

turfsurf

Sitat fra: mathis på søndag 25. august 2019, klokken 15:42
Hvilke Tesla klarer 60? Nå spør jeg fordi jeg ikke vet. Den Tesla X'en jeg kjørte var ikke i nærheten av 60. Den lå nærmere 40.
S LR er oppgitt til 61 mil. X LR er vel 50,5 mil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på søndag 25. august 2019, klokken 15:47
Sitat fra: mathis på søndag 25. august 2019, klokken 15:42
Hvilke Tesla klarer 60? Nå spør jeg fordi jeg ikke vet. Den Tesla X'en jeg kjørte var ikke i nærheten av 60. Den lå nærmere 40.
S LR er oppgitt til 61 mil. X LR er vel 50,5 mil.
TeslaBjørn kjørte LR raven Performance til 55 mil i 90 km/t, og Model 3 SR+ til estimert 400 km i 90 km/t. X60 derimot gikk 320 km i 90.
Så jeg tenker 400 km er "good shieet" for en SUV og litt over det X75 klarer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

550km for raven er bra! Gull verd for de som har solid rekkeviddebehov.

EQC ville gått ca 440km med fungerende batteri. Virker ganske likt som x90d. Jeg synes det er godkjent selv om det ikke imponerer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

EQC får nok litt ut av at den er såpass rund. Bra hvis den får rekkevidde på over 400.

daktari

Forøvrig en fyr på FB som klarte ca 420 km med I-pace t/r Uddevalla i 90 km/t etter samme prosedyre som TeslaBjørn. 18,7 kWh/mil. Da kan vi bare håpe på en oppdatering av e-tron for litt mer eco kanskje?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 25. august 2019, klokken 21:44
TeslaBjørn kjørte LR raven Performance til 55 mil i 90 km/t, og Model 3 SR+ til estimert 400 km i 90 km/t. X60 derimot gikk 320 km i 90.
Så jeg tenker 400 km er "good shieet" for en SUV og litt over det X75 klarer.
Jepp, stemmer det, men Raven testen var i delvis regnvær om jeg ikke husker feil. Greit å forholde seg til WLTP og EPA tenker jeg, og evt samletester (kjører biler samtidig på samme strekningene med samme fart). Testene til Bjørn er greie nok de, men han tar selv forbehold om variable forhold.

Regner med EQC slår X75 med god margin, er nok mere lik SR hvis den noensinne kommer i salg igjen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mathis

Det virker jo til at folk forventer at EQC skal være tilsvarende LR, SR+ and what not. Dette er jo biler som er tilpasset ulike "formål". Er det ikke da litt urimelig å forvente at EQC skal med en modell klare å stille opp mot alle ulike Tesla modeller?
x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

Øyvind.h

#58
EQC er en grei første bil fra Mercedes, med rekkevidde omtrent lik som X90D. Ladekurven er også relativt lik, med en ladekurve som ligger litt under ved 40-60% og litt over fra 70 og opp.
Dette fungerer bra for meg i hvert fall. Tilgang til ladestasjoner er en langt større bekymring enn om bilen går 40 eller 50 mil under ideelle forhold. Ideelle forhold er det omtrent aldri uansett.
Mercedes har tatt noen snarveier og burde utnyttet plass bedre. Men samtidig – når du får en EQC proppfull av utstyr til rett over 700k vil nok en del (som meg) vurdere den som et bra alternativ på tross av størrelse, manglende luft foran og en ladekurve som ligger under E-Tron, Model 3 og X100D. Jeg har to små og to store barn og setter egentlig pris på 7 seter, men de to største blir ikke med på langturer mer har jeg inntrykk av. Så da står jeg igjen med manglende fleksibilitet til å ta med flere unger evt. 2 ekstra vennepar på tur.

Kunne jeg ønsket meg en mer gjennomført elbil? Absolutt. Smartere løsninger som automatiske dører, ingen start-knapp, større skjermer? Jepp. Men ingen elbiler er uten kompromisser for tiden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mathis

x - Citroen Aircross
x - Hyundai Tucson
- Mercedes AMG EQC (27.07.2020)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA