Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EQC - Endelig en Tesla-killer?

Startet av Bjoris, mandag 06. mai 2019, klokken 21:31

« forrige - neste »

Øyvind.h

Lader ganske likt som min x90d ser jeg. Kanskje litt raskere.
Men må sjekke litt rundt 400v. Det står at bilen kun støtter 230v enfas 32a, men samtidig kan den lade med 22kW med veggboks? Rimer ikke helt såfremt det ikke er ac/dc i boksen.
Har 400v på hytta. Går fint med lav effekt da vi stort sett er der lenge, men hadde vært fint å kunne utnytte 11kW som jeg bruker der i dag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

4Matic Fanatic

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. mai 2019, klokken 08:18
..Det står at bilen kun støtter 230v enfas 32a, men samtidig kan den lade med 22kW med veggboks?
Det står vel ingen steder at du får 22kW, det sto et sted at det var en 22kW veggboks som ble levert om du bestiller ladestasjon for hjemmebruk..? Såvidt jeg kan skjønne har den tilsvarende AC-løsning som I-Pace.

Trond.m

#32
De leverer vel 22 kW veggboks for de som har 400V og kapasitet til det. Med 11 kW antar jeg at den bare ville lade med 16A. Men vi kan jo håpe at de har valgt en løsning som på e-Golf som visstnok skal kunne trekke 2 x 16A.
Kanskje det er behov for en egen ledetråd for EQC ?

OhmPaPa

Sitat fra: OhmPaPa på torsdag 16. mai 2019, klokken 01:09
Nettopp dette. Før elbiler var MB the shit! Nå er det mere blæh...

Ser ingen grunn til å bytte ut TMX men håper mange bytter ut GLC ol. Håper MB fortsetter å satse så jeg får lyst til å sege TMX etter hvert...

Sitat fra: TM på torsdag 16. mai 2019, klokken 06:42
Forøvrig synes det tittelen på denne tråden er mer egnet til å provosere framfor å gi grunnlag for en saklig diskusjon. Foregående innlegg er et godt eksempel i så måte, men noen har jo ikke kommet over barnehagestadiet når det gjelder argumentasjon.

Det er vi helt enige om. Kombinasjonen av rødvin og forum slår ikke alltid heldig ut. :o

Elninja1

13 cm bakkeklaring var jo lite. ikke akkurat en hytte bil

Øyvind.h

Sitat fra: Elninja1 på torsdag 22. august 2019, klokken 12:21
13 cm bakkeklaring var jo lite. ikke akkurat en hytte bil
Kommer helt an på hva du legger i "hyttebil". Om hyttebil er noe som skal takle dype kjerrespor, røtter, stein osv for å komme til i ulendt terreng er jeg helt enig. Da faller EQC igjennom. SKal du bruke den til Trysil, Hafjell, Kvitfjell, Skeikampen, Oppdal, Hemsedal og andre destinasjoner hvor de fleste hytteene har brøytet vei helt frem er det en utmerket hyttebil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

SurSnasen

#36
Sitat fra: Elninja1 på torsdag 22. august 2019, klokken 12:21
13 cm bakkeklaring var jo lite. ikke akkurat en hytte bil

Hvorfor dette maset om hytte hele tida? Vi har ikke hytte, og har aldri hatt hytte. Har venner som har hytte, riktignok. Bilparken har bestått av Passater, Octaviaer, A6, 5-serier og Nissaner opp gjennom årene. Uten luftfjæring, og med normalt lav bakkeklaring. Aldri opplevd problemer. Og de fleste av de har bare hatt drift på 2 hjul.

EQC er bestilt, og det eneste drawback jeg har på den er ladehastigheten. Der skulle jeg ønske Mercedes gikk for minimum 150 kW.

Nå er jo uansett hyttefeltene så tett bebygd at det straks utløser krav til 4-feltsvei frem til hyttedøra. Så høy bakkeklaring blir et sjeldent behov, så fremt man ikke vil leke bajas i lysløypa.

Når det er sagt, så forstår jeg jo veldig godt at enkelte vil en gang i blant ha behov for økt bakkeklaring. Og det er ekstra kjekt å ha den dagen man kjører seg fast.

For øvrig (generelt avsnitt): EQC er et Tesla-supplement. Ikke killer. Sammen skal de sørge for å utvide folks aksept for full-elektrisk drivlinje. Ikke kjempe med nebb og klør om å være best.

espenri

Du skal ikke veldig langt unna allfarsvei før litt høyere bakkeklaring kommer godt med.

Jeg har selv hytte på fjellet, hvor jeg må være forsiktig når jeg kjører outlander med 18+cm klaring. I fjor kjørte jeg 3-4 mil ubrøytet vei hvor jeg subba nedi løssnøen hele veien, det ville vært særdeles slitsomt med lavere bil.

EQC kunne vært min neste bil, men bakkeklaring alene gjør den uaktuell.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

hELgenen

#38
Bakkeklaringen er så lav med full bil at den vil slå ned i bakken på sideveier med litt telehiv.
Har selv eid biler med ca 10 cm bakkeklaring og de slo nede i både over fartshumper (som da ikke var iht.
standard) - og på veier med mye telehiv. Så å kjøre rundt med en fullastet EQC der bakkeklaringen går ned mot 10 cm (eller lavere) - vil potensielt blir problematisk. Jeg synes også bilen ser ut til å være en flott bil, men basert
på egen erfaring mhp. bakkeklaring så er den fullstendig uaktuell

Og en liten ting til - skader du bilen under - får en smell der batteriene er, så kan det ende ille dyrt

Håvar

Bakkeklaring er ikke alt. Vi drar jevnlig på en hytte der veien opp nærmest har en rampelignende avslutning, dvs. bakken går brått over i flatt terreng. Her har jeg opplevd å subbe med model X hevet til maks på luft (ca 21 cm?), mens med passat alltrack (ca. 18 cm bakkeklaring) har jeg aldri hatt den utfordringen. Størrelsen på bilen må også sees i sammenheng med klaringen under, særlig akselavstanden.

Jeg er uansett enig i at 13 cm er litt for lite i mange situasjoner. Sørlig med tanke på telehiv, som hELgenen skriver. Men luftfjæring bak skal vel hindre at EQC blir lavere bak med last?
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

espenri

OK, Outlander har kortere akselavstand enn EQC, så de faller jo også gjennom der. I tillegg til at den mest sannsynlig er flat under, så man i realiteten har mindre å gå på.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Øyvind.h

#41
Kjører til hytta på Hafjell med Model X i low. Kun når jeg skal finne på noe kreativt at jeg hever den. Det er jo fin brøytet vei helt frem :)
Det store volumet av hytter på store hyttedestinasjoner har fin brøytet vei helt til døra. Men forstår godt de som har veldig dårlig vei opp på hytta. De må kikke på E-Tron, Model X etc.

Laveste punkt under bilen er for øvrig midt mellom hjulene på bakaksel. Bakaksel har luftregulering av høyde.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Tror disse 13 cm er et overdrevet problem og feil tall. Ikke noe problem i praksis.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Tallene er ekte nok. Hva de betyr i praksis for den enkelte vil nok variere.

Egil Fonn

Har stått på venteliste på Eqc i straks to år nå, men når det ble kjent at bilen kun har 13 cm bakkeklaring og mangler luftfjæring som kunne hevet bakkeklaring falt den dessverre ut av min ønskeliste. Men dette er individuelt, for de fleste er sikkert bilen ok som den er. For min del som ferdes en del på dårlige veier og også dårlig brøytet vei ble dette avgjørende.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA