Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tekniske data for EQC

Startet av Trond.m, mandag 06. mai 2019, klokken 16:19

« forrige - neste »

Trond.m

Nå vil jeg ikke dømme EQC sin løsning før jeg har testet forbruket til vinteren. Men det er nok en veldig forskjellig løsning fra det BMW iX3 visstnok skal ha. Den skal,hvis vi skal tro omtalen, bruke varmepumpe til oppvarming av både kupe og batteri. Mens Mercedes altså bare bruker den til å holde temperaturen på batteriet lav og kupeen varm. En varm sommerdag med 30+ grader og hard kjøring får vi håpe begge kjøler batteriet og klarer å kvitte seg med overskuddsvarmen. Det regner jeg med at BMW gjør enkelt med en antatt luft-væske varmepumpe. Mercedes har vel en radiator, der de med vifte kan få ledet varmen bort ?

Øyvind.h

#151
Sitat fra: Egil Fonn på tirsdag 10. november 2020, klokken 21:25
Registrerer at varmepumpen jobber ved temp over ca +5 grader, også ved forvarming og når bilen står parkert uten strøm tilkoblet.
Jeg hører også den karakteristiske varmepumpe-lyden i lave temperaturer rett over 0, men det kan tenkes at det også bare er AC for å tørke luften? Ikke vet jeg, men tenker det kanskje kan stemme med at AC normalt skrur seg automatisk av når det er minusgrader ute. Alternativt kjører Mercedes bare vamepumpen ned til 0 samt når den har noe temperaturforskjell å jobbe med fra batter-væske kretsen.

Når det gjelder varmepumpe generelt kjenner jeg at det fortsatt er nice to have, og kan være en fin rekkevidde-forlenger på vinteren. Før kjøp trodde jeg ikke EQC hadde varmepumpe, og det var totalt irrelevant for kjøpet da den har mer enn nok rekkevidde for mitt behov uansett. Varmepumpe er kanskje noe av det minst viktige for min bruk av bilen. Når jeg vurderer andre el SUV`er har de alle små og store mangler. Da tenker jeg at en må fokusere på det en er fornøyd med, og om det en er misfornøyd med er helt avgjørende for bruk av bilen bør en selge og kjøpe noe annet. Jeg ville jo eksempelvis aldri kjøpt en SUV uten 4wd fordi jeg synes 4wd er så trygt, komfortabelt og enkelt. Det er rett og slett et minimumskrav fra min side da jeg synes det gir så utrolig mye i så mange tilfeller. Andre ville ikke tatt i en SUV uten luftunderstell fordi de har krøttersti til hytta eller ekstrem innkjørsel hjemme og må ha minst 15-20cm klaring for å klare å komme frem.

Når det gjelder annen teknikk - jeg leste akkurat en test i AutoZeitung der det beskrives at EQC har adaptive dempere via bypass-ventil og akustisk frakobling av chassis. Spesielt demperne skulle jeg gjerne lært mer om.
Og jeg savner en detaljert teknisk beskrivelse av hvordan frontlysene fungerer.
Lysene merker jeg at justerer intensitet, bredde og høyde basert på hastighet og kjøring (nærlysene). Men det hadde vært interessant å vite hvordan nærlyset tunes utfra kjøring og hastighet. Jeg forsøker stadig å se etter synlige endringer da min forrige erfaring med adaptive lys var fra en Passat hvor lyset tydelig svingte. Mens i EQC`en er det alltid bra lys der jeg kikker, så det virker som om endringene er umerkelige og justeringer utføres før behovet inntreffer. Det eneste jeg har oppdaget er at lyset ut på betongskiller ved siden av veien rett på siden av bilen dimmes når hastigheten øker. Og jeg har registrert at lysets høyde ser ut til å justere seg utfra utforming på bilen foran. Multibeam har jeg sett dimme soner med trafikkskilt for å redusere blending, men fjernlysene er en helt egen studie i seg selv og en annen diskusjon enn nærlysene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

Enig i at varmepumpe ikke har veldig mye å si for forbruk. Fant dette innlegget på i3 forumet fra en test jeg gjorde  vinter 2018.

Sitat fra: Egil Fonn på mandag 08. juli 2019, klokken 22:04
Har selv to i3. Den ene er rex modell som ikke har varmepumpe.
Opplever at varme pumpe ikke har så veldig mye å si for rekkevidde. Og som nevnt tidligere i tråden. Er det kaldere enn -10 deaktiveres varmepumpen.
Her er min test fra i vinter.
Test: 94ah rex uten varmepumpe mot 94ah med varmepumpe.
Strekning 60km snitt fart 64km/t ute temp -2- -4c. Inne temp 19c. Begge biler forvarmet og ladet til 100%
Forbruk 94ah Rex uten varmepumpe. Batteri 69,5% Forbruk 16,9 kw/100km
Forbruk 94ah med varmepumpe. Batteri 71% Forbruk 15,7kw/100km
Konklusjon: 7,6% høyere forbruk på rex. Kalkulert total rekkevidde rex 175km  94ah med varmepumpe 188km.
Under disse forhold ville varmepumpe gi 13km økt rekkevidde.
Usikkerhets momenter. 94ah Rex er 120kg tyngre. Rex har 155/70 R19 Contiviking Contact 6 dekk med rulle motstand C. 94ah med varmepumpe har 155/70 R19 Nokian r2 dekk med rulle motstand A. Usikker på hva forskjell i rulle motstand A/C  utgjør i merforbruk.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

4Matic Fanatic

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. november 2020, klokken 09:05
..Når det gjelder annen teknikk - jeg leste akkurat en test i AutoZeitung der det beskrives at EQC har adaptive dempere via bypass-ventil og akustisk frakobling av chassis. Spesielt demperne skulle jeg gjerne lært mer om...
Det er vel vanlige adaptive dempere som kan velges mellom sport og comfort-modus?

Øyvind.h

Ikke så veldig teknisk, men kom over denne lenken. Jeg kommer ikke til å lese igjennom da det er mye pr og 60 sider langt, men for spesielt interesserte står det litt om bilen her :

Meld gjerne her om det står noe spennede der :)

https://tveassetsprod.blob.core.windows.net/editorial/2018/09/mercedes-eqc-400-4matic.pdf
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Står egentlig en del interessant om varmeløsningen. Der står det faktisk at varmepumpen utnytter energi i uteluften og skal kunne holde kupeen varm til under 0 grader under ideelle forhold. Jeg antar at ideelle forhold her oppstår når bilen kjøres med stor belastning i lengre tid for å gi nødvendig restvarme fra drivverk og batteri.

«For the best possible climate control compromise between efficiency and comfort (both in terms of interior temperature and air humidity), the influencing factors of battery temperature, outside temperature, humidity and dewpoint are registered and evaluated. Operation of the heat pump improves efficiency over a wide outside temperature range.
Other new features in the EQC are the water-cooled condenser and regulation of the chiller (evaporator) by an electric expansion valve. This allows more usable performance, and this can be better managed. As a result the temperature at the evaporator does not suddenly change when the chiller is required to increase its performance.
The water-cooled condenser feeds the heat from the refrigeration circuit into the heating circuit. It also ensures that the heat from the supply air and recirculated air, the waste heat of the compressor and the waste heat of the battery are available to heat the interior. In the ideal case these heat sources are sufficient to heat the interior energy-efficiently with the heat pump down to outside temperatures below 0°C without having to activate the PTC heater booster»

Egil Fonn

Diskutert tidligere effekt på varmeanlegg i Rekkevidde vinter tråden. Passer like bra i denne tråden.
Ved aktivisering av maks defroster trakk bilen over 16kw/t ved oppstart på fjellet i dag. Effekten avtok gradvis. 15,2kw da jeg tok bildet. Tenker hvert av de to PTC elementene har effekt på 7,5kw hver.  Er det nok strøm på batteriet burde dette holde god og varm kupe uansett kulde :)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

16 kW var voldsomt, men 3-4 minutter på max trekker jo bare 1 kW. Med så høy effekt burde man få isfri frontrute på den tiden.

jevel

Satt og drodlet litt på dette med batteriet i EQC her i går og googlet litt.

https://www.daimler.com/documents/sustainability/product/daimler-environmental-check-mb-eqc-class-org.pdf

Her ligger det en PDF med litt mer detaljer om batteripakken på bilen.

Fra PDFen:

SitatThe latest-generation lithium-ion battery
consists of 384 cells and is located in
the vehicle floor, between the two axles.
The battery system is modular in design,
consisting of two modules with 48 cells
each and four with 72 cells each.
The powerful high-voltage battery has
a maximum voltage of 405 V and a
nominal capacity of 230 Ah.

Om man så bruker info fra denne siden:

https://x-engineer.org/automotive-engineering/vehicle/electric-vehicles/ev-design-battery-calculation/

så burde vi vel klare å regne oss frem til total kapasitet.


Trond.m

Tidlig på'n @jevel  😏
Rart ikke at Mercedes oppgir dette. I starten oppga de faktisk i den norske prislisten at det var 80 kwh brutto, men dette ble senere korrigert til netto.
Tallene som NAF har avlest for forbruk i hhv. vntertest og sommertest hvor de kjører bilene fra 100-0% viser nettokapasitet på 78 kwh (vinter) og 79 kwh (sommer). Det er godt innenfor feilmarginer når man snakker om kjemi som vil være avhengig av temperatur, utladingshastighet etc.  At bilen gikk 434 km med 21 tom om sommer ved normal landeveiskjøring er imponerende. At den gikk 31 mil med stigning opp mot Dombås med 20 tom i snø og sludd er også helt som forventet. Ser at noen databaser oppgir 85 kwh brutto. Det mener jeg også at selger viste meg fra en presentasjon for intern bruk. Men om noen vil kontrollregne, så er jo det interessant selv om bilen neppe går lengre eller kortere av den grunn  ;)

jevel

#160
Nattjobb og på tur til å avslutte. :)

EDIT: Dette ble feil som det påpekes under. Lar den stå som dokumentasjon og leter videre etter nominell spenning i stedet for maksspenning.

Men; så vidt jeg kan skjønne så er kapasiteten på pakken lik spenning x strømstyrke. I så fall blir det 405 * 230, noe som gir 93150 Wh, eller 93,1 kWh.

Nå er dette basert på svært enkel google-fu, så om noen som vet mere enn meg kan verifisere eller avkrefte så hadde det vært greit.

Trond.m

Her må det være noe feil, selv om jeg ikke kan si hva. Det er helt usannsynlig at batteriet er på 93 kwh. Det skal være ca 84-85 kwh. Det kan hende det har noe med variasjon i cellespenning å gjøre og teori og praksis er ikke alltid helt i overenstemmelse.

oivindg

Sitat fra: Trond.m på fredag 18. desember 2020, klokken 06:11
Her må det være noe feil, selv om jeg ikke kan si hva. Det er helt usannsynlig at batteriet er på 93 kwh. Det skal være ca 84-85 kwh. Det kan hende det har noe med variasjon i cellespenning å gjøre og teori og praksis er ikke alltid helt i overenstemmelse.
Spenningen faller når batteriet lades ut, så det blir ikke riktig å multiplisere maks spenning og Ah. Snittspenning ville gitt et riktigere resultat.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

ThomasEL

Her må det brukes nominell spenning. Vet dere hva den er på EQC?

På e-tron er det kjent/opplyst at begge bilene har batteri med nominell spenning 396V. E-50 har 180Ah batteri, og E-55 har 240Ah

På e-tron 55: 396V * 240Ah = 95040Wt = 95,04kWt

På e-tron 50: 396V * 180Ah = 71280Wt = 71,,28kWt

Hvis dere har tilgang til nominell spenning og nominell kapasitet i Ah, så er det altså enkelt å regne ut bruttokapasitet.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Maxwell_400

Sitat fra: ThomasEL på fredag 18. desember 2020, klokken 11:06
Her må det brukes nominell spenning. Vet dere hva den er på EQC?

På e-tron er det kjent/opplyst at begge bilene har batteri med nominell spenning 396V. E-50 har 180Ah batteri, og E-55 har 240Ah

På e-tron 55: 396V * 240Ah = 95040Wt = 95,04kWt

På e-tron 50: 396V * 180Ah = 71280Wt = 71,,28kWt

Hvis dere har tilgang til nominell spenning og nominell kapasitet i Ah, så er det altså enkelt å regne ut bruttokapasitet.
Såvidt jeg vet så har I-Pace samme batteriet som E-Tron (?) men bruttokapasiteten beregnes forskjellig;

I-Pace : (3.6V *108) * (58Ah * 4) = 90kWh
Etron :  (3.67V * 108) * (60Ah * 4) = 95kWh


I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA