Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tekniske data for EQC

Startet av Trond.m, mandag 06. mai 2019, klokken 16:19

« forrige - neste »

haggen

For meg så ser det ut som det er en luft til vann varmepumpe? Er vel det vanlige på el-biler.
Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

Trond.m

#136
Sitat fra: haggen på onsdag 28. oktober 2020, klokken 13:17
For meg så ser det ut som det er en luft til vann varmepumpe? Er vel det vanlige på el-biler.
Ja, men nå sier BOS til meg at det ikke er varmepumpe slik man kjenner fra andre elbiler. Og de skriver jo at de tar overskuddsvarme fra blant annet batteri. Så langt har jeg bare hørt noe som minner om kompresorlyd når den står i varm garasje. Kanskje ingeniørene har tatt «en spansk en» og heller konsentrert seg mer om å lage den mest stillegående elbilen på markedet 👍

Grosor

#137
Sitat fra: Trond.m på onsdag 28. oktober 2020, klokken 13:04
Og hvor mener du den henter varmen fra da ? Siden varmeagasinet er overskuddsvarme fra batteri og ventilasjon, så er den nok dessverre ikke som andre elbiler. Men jeg har for liten erfaring til å si om ingeniørene hos Mercedes har levert noe bedre enn andre ingeniører, eller om økonomene har fått bestemme  ;)

Jeg mener den henter varmen fra omgivelsene via radiator i front av bilen.

Her IR bilder med forvarming gående. Det er ca 8 grader ute og regn. Hører tydelig at det starter en kompressor og vi ser at radiator varmes opp.

Edit:
Jeg skal innrømme at jeg ble litt usikker på prinsippet nå. Hadde egentlig forventet at radiator skulle få lavere temperatur enn omgivelsene.

Edit2:
Ser utedelen på naboens varmepumpe er kaldere enn omgivelsene og at den på bilen ikke ser ut til å virke slik jeg forventet.

Trond.m

#138
Imponerende detektivarbeide @Grosor, men jeg er usikker på hva konklusjonen din ble etter edit1 og 2 😏.

Jeg må referere igjen til at også selger hos BOS i dag sier at de har fått beskjed om at bilen ikke har varmepumpe lik andre elbiler. Han ringte teknisk avdeling mens jeg hørte på og fikk bekreftet dette. De sa at de skulle sende en skriftlig forklaring til selger...så vi får se.

Men om det er varmepumpe eller ikke er jo ikke egentlig så interessant. Har de funnet en annen måte å spare energi på, så er jo det fint. Men at de henter varme fra batteriet for å varme kupeen høres så dumt ut at det må være skrevet av en økonom 😉

Grosor

Nei, jeg vet ikke helt selv lenger...  :P
Vi ser jo at radiator blir varm, men det blir jo bare spekulering rundt hvorfor.

Interessant om du får en teknisk forklaring på virkemåten til systemet.

Egil Fonn

#140
Fant heller ikke ut hvor fordamperen var lokalisert med mitt ir kamera. Den burde ha en betydelig kaldere overflate enn omgivelser.
Registrerte også mye varmetap fra uisolerte rør og radiator. Ser ut som en fosil bil der varme alltid er overskudd og kan dumpes til omgivelsene. Det er riktignok montert automatiske spjeld i grillen som vil hindre en del innblåsing av kald luft.
Med store radiatorer og uisolerte varme rør ser det ut til at produsenten er mer opptatt av at bil/batteri ikke skal kunne overopphetes  i høye temperaturer enn å ta vare på varme energi i lave temperaturer.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Øyvind.h

Dere får sende en melding til Michael Kelz på LinkedIn og høre hvordan systemet fungerer. Han har uttalt at bilen har varmepumpe, men usikker på om han har beskrevet hvordan den fungerer.
Hørte den jobbe i dag morges når kona kjørte avgårde til jobb.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Maxwell_400

#142
På Jaguar er det en varmeveksler mellom batterikjølinga og kupe kjølinga. PTC'en er tilkoblet kupekjølinga så oppvarming av batteriet skjer via varmeveksleren.
Mere info her;
https://autotechreview.com/technology/propulsion-system-of-the-new-jaguar-i-pace

ville tro at EQC har lignende system.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Trond.m

#143
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 29. oktober 2020, klokken 08:36
Dere får sende en melding til Michael Kelz på LinkedIn og høre hvordan systemet fungerer. Han har uttalt at bilen har varmepumpe, men usikker på om han har beskrevet hvordan den fungerer.
Hørte den jobbe i dag morges når kona kjørte avgårde til jobb.
Hvis jeg husker riktig, så fikk du også til svar fra din selger at den ikke hadde varmepumpe. Det er sjelden forhandlere og importører sier at de IKKE har noe de har og som kunder etterspør 😉 Har du forresten fått svar på dine spørsmål til BOS angående batterivarme ?
Alt tyder på at den har en slags varmepumpe, men vi vet ikke når og hvordan den reduserer forbruket. Hvis det tar varme fra batteriet har det i hvertfall ingen effekt i den kalde årstiden. Kanskje dette er grunnen til den relativt dårlige rekkevidden i NAF sin vintertest ? Skal uansett bli interessant å se forbruket i vinter.

Øyvind.h

#144
Sitat fra: Trond.m på torsdag 29. oktober 2020, klokken 09:52
Hvis jeg husker riktig, så fikk du også til svar fra din selger at den ikke hadde varmepumpe. Det er sjelden forhandlere og importører sier at de IKKE har noe de har og som kunder etterspør 😉 Har du forresten fått svar på dine spørsmål til BOS angående batterivarme ?
Alt tyder på at den har en slags varmepumpe, men vi vet ikke når og hvordan den reduserer forbruket. Hvis det tar varme fra batteriet har det i hvertfall ingen effekt i den kalde årstiden. Kanskje dette er grunnen til den relativt dårlige rekkevidden i NAF sin vintertest ? Skal uansett bli interessant å se forbruket i vinter.
Det er ofte selgerne ikke har full oversikt over alt teknisk, så det tar jeg med en klype salt :) Sånn sett stoler jeg mer på sjefsingeniøren bak EQC enn selger.
Dårlig styring eller implementering av varmepumpe kan være årsaken til det skuffende resultatet i NAF-testen ja.
Vinterforbruket blir interessant. For min del ser jeg at rekkevidden holder fint for langturen jeg kjører desidert oftest, så det utgjør ingen praktisk forskjell for meg. Men - det skal sies at med åpning av nye 4 mil med 110-sone nylig, og kommende 110-sone fra Moelv til Hafjell så kan jeg for evig tid avskrive SUV med mindre batteri enn jeg har nå.

Når det gjelder svar på spørsmålene jeg sendte har jeg ikke fått noe foreløpig. Men det skal sies at jeg ikke er 100% sikker på at forespørselen ble sendt. Mercedes.me er ikke verdens beste nettside.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

De dårlige testresultatene i NAF sin vinter test kan også være et resultat påvirket av bruk av navigasjon og at bilen da har foreslått lading underveis og dermed startet ekstra batterivarming.
Når det er sagt, det lille jeg fikk testet bilen under vinterforhold i april-mai fikk jeg en fornemmelse av at den har et noe høyere forbruk en I-Pace i kulde. Fikk innrykk av at I-Pace benyttet restvarme godt og hadde lite ekstraforbruk i kulde i forhold til andre elbiler jeg har eid.
Blir bra  å finne ut mer om dette. Har som nevnt tidligere eid en Mercedes som hadde skyhøyt vinterforbruk pga aggressiv varming av batteriet.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Trond.m

#146
Da har jeg fått svar fra importør om hvor varmepumpen henter varme.

«EQC utnytter restvare fra batterikjølekretsen og bruker den elektriske kjølekompressoren som varmepumpe til dette»

Mao, hvis kupeen varmes opp ved å utnytte batterivarme, så blir batteriet kjølt ned.  ;) Nå regner jeg med at den stopper når det ikke er varme å hente, men da ser jeg ikke hvordan varmepumpen kan redusere forbruket om vinteren. Men i temperaturer over null, og etter hurtiglading vil vel kupeen varmes opp uten ekstra energi. Så det er ikke sikkert totalregnskapet blir så dårlig. Men oppvarming av kupeen uten å være tilkoblet nettet vil redusere rekkevidden vesentlig.

Grosor

Det betyr som du sier at det tilsynelatende er få praktiske tilfeller dette systemet gir noen positiv effekt.

Egil Fonn

Registrerer at varmepumpen jobber ved temp over ca +5 grader, også ved forvarming og når bilen står parkert uten strøm tilkoblet. Rest varme blir det lite å hente av på småturer. På lengre turer i moderat kulde og ved bruk av hurtiglading kan det bli noe restvarme som kan benyttes til kupe. Blir det skikkelig kald blir det neppe overskudd av varme på langturer heller.
Varmepumpen er nok også montert for å sikre mot overoppheting av batteri i varmt klima og ved hurtiglading.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

LA3UX

For de som ønsker å lese seg opp på energistyringen i EQC har jeg funnet et bra referanse. https://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Climate-control-Pleasantly-climatised-interior-from-the-start.xhtml?oid=40995517  For meg er det nok å vite at det finnes en varmpepumpe basert på væske som utnytter restenergi, inkludert 'kald termisk energi' både fra bilens egne systemer og fra omgivelsene. Energien brukes både til oppvarming av kupe og til å kontrollere temperaturen i hovedbatteriet. Begrepet 'varmepumpe' gir for oss brukere økt kjørelengde og bedre komfort, sammenlignet med en bil som ikke har det. Jeg har elbil både med varmepumpe (EQC) og uten (Ford) og er veldig imponert over det avanserte energistyringssystemet ombord i EQC. Skal man forstå reguleringsalgoritmene som styrer systemet så bør man nok være Diplomingeniør i reguleringsteknikk, slike har de hos Daimler og godt er det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA